1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Focus 4 niet corona proof? Accu problemen!

Discussie in 'Electronica' gestart door Cuprani, 12 nov 2020.

  1. In april dit jaar is de accu van mijn MK4 ST-Line automaat vervangen. Ik kreeg al vaker een melding dat de accu spanning laag is. Toen hij op een dag niet meer wilde starten bleek de accu spanning nog 3V te zijn.

    Een 12V loodaccu die 3V restspanning heeft is gewoon defect. Een lege accu is namelijk ergens in de 11V, soms 10V maar zeker geen 3V.

    Na heel veel moeite heeft Ford toen uiteindelijk de accu vervangen.

    Nu rij ik momenteel vrij weinig. Ivm de corona moet ik veel thuiswerken.
    We hebben ook 2 auto's, en omdat ik geen winkelwagentjes in de deuren van mijn Focus wil hebben doen we boodschappen ook vaak met het boodschappen wagentje..

    Een paar dagen terug had ik een afspraak buiten de deur, pakte de Focus, ging gewoon op contact, maar na het starten weer de accu dood. Zojuist even de voltmeter op de accu gehad, weer geeft hij 3V aan. Dus niet alleen leeg, maar wederom echt stuk.

    Met een goede accu lader krijg ik de accu wel weer tot leven, maar dit zorgt er direct voor dat de accu dusdanig een opdonder heeft gehad dat ik zeker weet dat hij weer defect is.

    Ik heb even terug gekeken op mijn duerbelcamera waar ik de Focus ook mooi op kan zijn. Totaal heeft hij 23 dagen stil gestaan. Dus net iets meer dan 3 weken.

    Ik heb zelf een vermoeden dat het komt door het ingebouwde alarm, de GPS, de telematica (simkaart) en updates van sync die blijkbaar ook gewoon worden uitgoeverd als de auto stil staat. Ofwel, dat het een producteigenschap is.

    Daarom zou ik graag willen weten of meerdere mensen hier last van hebben. Ik vind het niet normaal dat een auto niet eens 3 weken stil kan staan. En ten tweede ook niet normaal dat de accu bij de eerste en beste keer leeg, ook direct defect is.
     
  2. Ik had/heb al een half jaar een melding als ik de auto op contact zet: 'accu spanning laag, systemen uitgeschakelt'. Had jij dat ook?
     
  3. Nee ik heb nooit een melding of niks gehad. Starte niet meer, tik tik tik geluid. Bij de eerste keer deed de afstandsbediening ook vreemd. Lampen (dimlicht bij deur open doen enzo) gingen volgens mij niet uit.
    EDIT: waar krijg je melding dan? Gewoon in je display?
     
  4. Ja klopt, in de SYNC zodra ik de auto op contact zet na een paar dagen stilstaan.

    Het tikken en evt lampjes wat je hoort is gewoon inherent aan de lage accu spanning. Dat zijn de relais die continue proberen te schakelen en weer afschakelen als de stroom te laag is. Dat is normaal bij een lage accu spanning en heb ik ook als ik dan op start druk.
     
    Gitzo vindt dit leuk.
  5. Accu echt stuk is beetje verkeerd.
    12v accu kan zonder veel moeite leeg getrokken worden naar 3volt.
    Als je maar constant een verbruiker op hebt zitten.
    Accu dat spanning van 10.5 a 11volt heeft in rust zonder belasting. Kun je nog een keer opladen.
    3volt dan hebben de cellen wel goeie ontlading gehad en is wijs om te vervangen. Laden is dan niet meer aan te raden.

    Hedendaagse auto hebbe na contact afzetten nog diverse verbruikers aan staan. Na 10min zal hij in zogenaamde deepsleep vallen.

    Beste wat garage kan doen is de clandestiene verbruiker opsporen.
    Amperemeter op tussen in monteren. Dan na 20min amperage checken.
    Door middel van zekering eruit trekken kun je zien wat de rede is van lege accu leeg trekt.

    Zolang je geen externe producten hebt aangesloten zal dealer dit moeten opsporen.
    Nieuwere auto zal eerder met lege accu staan dan oude auto.

    Weet je dat hij lang stilstaat, haal dan altijd de accu los.
    Ook dan ontlaad de accu door verloop van tijd.
     
  6. Sorry voor onderstaand lange verhaal, mocht je niet geintereseerd zijn in de techniek, sla deze post dan over :-)

    Zo zit het inderdaad ongeveer. Maar niet helemaal.
    Ik bouw zelf accu's en heb een redelijke kennis van accu techniek.

    Mijn accu was leeg toen ik hem wilde starten. Met leeg bedoel ik bijvoorbeeld 11V.
    Dat is niet gemeten, maar een inschatting.

    Waarom? Omdat toen ik de auto op contact zette alles gewoon aan ging. Dus dashboardlampjes, sync startte op enz.
    Ik had de auto toen ook nog gewoon met keyless entree geopend.
    Omdat de accu te weinig energie had wilde hij niet meer starten (de bekende klikgeluiden van de relais hoor je dan).

    Toen ik 's-avonds de accu ging opmeten was hij 3V.
    Dus voor 99% zeker heb ik de "doodsklap" op deze accu gegeven door extreem veel stroom te vragen (starten) terwijl hij al zo goed als leeg was.
    Als dit gebeurd moet een accu niet direct kapot gaan!! Maar dat is bij deze Ford Accu voor de tweede keer nu al wel gebeurd.

    Als je accu dusdanig kapot is, dan komt dat meestal doordat het lood uit je loodplaten in de accu oplossen in het accu zuur en/of de loodplaten krom trekken.
    Als er te veel lood in het accuzuur zit dan maken de platen onderling contact (kortsluiting) en daardoor meet je bijvoorbeeld geen 12V (spanningsverschil), maar 3V.

    Een goede accu lader kan de accu weer tot leven brengen.
    Er vindt dan een chemische reactie plaats waardoor het lood zich weer aan de loodplaten hecht en de onderlinge kortsluiting weg is.

    Daarom is mijn accu nu ook weer gewoon 12V nu.

    Maar... tijdens dit "herstellen" van je accu hecht de lood zich niet aan dezelfde plek in deze plaat als waar hij verloren is gegaan.
    Je krijgt dan dus een ophoping van lood op sommige plekken.
    Dit heeft direct invloed op je accu capaciteit.
    Dit uit zich doordat de auto nu geen 3 weken, maar nog maar 2 weken zonder opladen stil kan staan.
    Het gaat om een nieuwe Focus, zonder zelf ingebouwde extra's, die nog volledig in de garantie zit.

    Echter als ik nu naar Ford rij, en zij de accutester er aan hangen en de accu belast gaan testen met volledig opgeladen accu, dan geeft de tester OK aan.
    En vervolgens zullen ze mij weer de deur wijzen en aangeven dat er echt niks mis is met de auto en Ford Nederland geen accu gaat vergoeden.

    Een uitgebreide accu test "mogen" ze dan niet eens meer doen...
    ..waarom? Dit kost tijd en geld en krijgt de dealer niet vergoed van Ford NL als de accu tester OK aan geeft.

    Het heeft ook geen zin om clandestine verbruikers te meten denk ik. Het is namelijk gewoon een product eigenschap.
    (Sim kaart met GPS laat altijd zien waar de auto is. SYNC is altijd actief op de achtergrond. Alarm. Keyless entree enz enz.)

    Ik heb vroeger zelf ook in de automotive gewerkt. Soms moest ik auto's verplaatsen die al langer dan 6 maanden stil hadden gestaan, en gewoon in 1 keer starten en lopen.
    Het probleem van de huidige auto's is dat ze extreem oude accu techniek gebruiken terwijl de auto's tegenwoordig veel meer vragen van de accu als vroeger.
    De oplossing is heel simpel. Een lithium accu toepassen.
    Een 12V lithium of lipo accu met voldoende capaciteit is qua formaat en gewicht ongeveer 30% minder dan een loodaccu, en heeft dan de dubbele capaciteit en 10 keer zo veel startvermogen beschikbaar.
    Onbetrouwbaar?? Nee tuurlijk niet, er rijden al genoeg priussen en tesla's rond die meer dan 1 miljoen km hebben gereden op 1 accu!
    Onveilig?? Tuurlijk niet, anders moet je ook je telefoon niet meer in je broekzak stoppen!
     
    TWA en M.Blaak vinden dit leuk.
  7. Ondertussen heb ik vanuit de dealer ook een reactie gehad van Ford Nederland.
    Ford Nederland geeft aan dat een Focus niet 3 weken stil mag staan ivm alle systemen in deze auto.

    Ofwel, ik kan niet 3 weken op vakantie en kan Ford Assistance volgend jaar zomer alvast naar Schiphol lang parkeren laten komen, want blijkbaar vindt Ford het volkomen normaal dat een auto niet meer functioneerd als hij 3 weken stil staat.

    Ford NL vind dat acceptabel en gaat er daarom niks aan doen. Maar mijn vraag is, of ik dit als particulier ook acceptabel moet vinden?
    Ford NL kan dit wel vinden, maar wat Ford vindt is geen wet.
    Wat mag ik als particulier verwachten? Hoe lang zou een auto redelijkerwijs stil mogen staan?
     
  8. Is het niet mogelijk om zelf dan zo'n lithium accu te monteren? Zodat ie wel langer dan 3 weken kan blijven staan?
     
  9. Ellende allemaal weer :evil:. Toen ik de ANWB laatst nodig had voor mijn accu, had die man het over dat er in America accu's zijn die mega sterk zijn. Gaan nooit stuk/ op. Maar goed dit is een ander verhaal, moet eigenlijk gewoon gefixt worden.
    Ik begin me al bijna zorgen te maken om op vakantie te gaan :?.
     
  10. Als je vrijwel zeker weet dat dit gaat gebeuren, kan je beter je accu gewoon loskoppelen voordat je het vliegtuig in stapt. Desnoods zet je er zo'n dodemansknop op
     
    McGyver en Gitzo vinden dit leuk.
  11. Eigenlijk toch te gek voor woorden. Of heeft het te maken dat de auto's van tegenwoordig zoveel stroom draaien op de achtergrond?

    Verstuurd vanaf mijn WAS-LX1A met Tapatalk
     
  12. Met de auto op vakantie probleem opgelost.
     
    Ronny, McGyver en M.Blaak vinden dit leuk.
  13. Precies dat ja. Al die emergency dingen, (eventueel) alarm, live tracking, GPS etc. vragen allemaal een beetje prik en dat eist z'n tol. Bij de een meer als de ander natuurlijk.
    Bij merken als BMW, Mercedes etc. is het soms zelfs zo in de duurdere wagens dat ze na een week al leeg staan.
     
    Gitzo vindt dit leuk.
  14. Bertus for president [emoji109][emoji16]

    Verstuurd vanaf mijn WAS-LX1A met Tapatalk
     
  15. Thanx [emoji106]

    Verstuurd vanaf mijn WAS-LX1A met Tapatalk
     
    M.Blaak vindt dit leuk.
  16. Je verhaal snap ik volkomen.
    Slimme acculader kan ook accu regeneren.
    Dit houdt in gecontroleerd spanning naar 16volt brengen. Door de chemische reactie krijgt je accu nieuw leven.

    Ja oude auto kon je dik 6maanden zonder probleem stil laten staan. Amperage is dan 5mA. Nieuwe autos gaan idd sneller leeg. Wat je mag verwachten is moeilijk te zeggen. Verschilt per persoon. Als ford zegt 3 weken is dan idd met deze accu techniek.

    Lithium is dan een mogelijkheid, alleen is gevoeliger dan loodaccu.
    Koude loodaccu behoud zijn koudstartstroom.
    Lithium heeft het dan zwaarder, verliest veel van energie als het 0graden is. Vandaar dat een hv batterij ook altijd op temperatuur wordt gehouden.
    Daarnaast kunnen die cellen nog slechter tegen lage voltage en verschil tussen celle (imbalance).
    Vandaar dat er een inteligente lader op zit. Deze checkt de spanning van elke cel ipv komplete batterij.
    Zomaar vervangen met loodaccu kan dus al niet.
    Loodaccu en lithium accu kunnen beide net zo goed ontploffen. Alleen bij loodaccu krijg je een klap, dit door opgebouwde waterstofdamp.
    Lithium zet uit en de damp wordt een vlam. Dit duurt langer dan alleen een klap van de loodaccu.

    Goeie optie is als je weet dat auto lang stilstaat de accu los te gooien. Nadeel is dat de klok en radio gereset worden
    Alleen dit is niet voor een leek weggelegt.
     
    Gitzo vindt dit leuk.
  17. Dat lithium gevoeliger is klopt helemaal, maar daar heb je natuurlijk hele goede BMS (batterij management systemen) voor.
    Die zorgen dat alles binnen de veilige marges blijft, en gebalanceerd geladen en ontladen wordt. Daarom is het nu ook veilig, maar wel met een goede BMS.
    De capaciteit verminderd inderdaad bij koud weer. Maar er zijn nu jumpstarters te koop ter grote van een mobiele telefoon die 4 keer zo veel startvermogen kunnen leveren als een grote loodaccu voor een diesel.
    Als deze startcapaciteit (maximale ontlaad stroom) halveert, dan heb je nog steeds 2 keer zo veel beschikbaar als bij een loodaccu.

    Zonder meer, alleen ga ik zelf niet sleutelen aan een auto die nog in de garantie zit.
    En het kost ook zomaar 100 a 200 euro om te bouwen.

    Tja, ik zal het voorstellen thuis, alleen moet ik hem dan wel eerst ombouwen naar aan AmfibiFocus om die oceaan over te komen..

    Dat is inderdaad de logische oplossing.
    Echter ben je dan een deel van de instellingen van de auto kwijt.

    Daarnaast denk ik dat mijn vriendin mij keihard uitlacht als ik haar ga vertellen dat, als ze met de auto weg wil, ze dan eerst de autosleutel uit elkaar moet halen om de deur te kunnen openen met de noodsleutel.
    Dan de motorkap moet openen en met gereedschap de accu-pool goed en stevig moet monteren.
    Dan alle kapjes netjes moet terugbouwen, en ze daarna de auto kan pakken om even naar haar ouders te rijden 10km verderop...

    ..dus dan kom ik weet terug op de vraag. Wat mag je van een moderne auto verwachten?

    Ik denk persoonlijk dat een druppellader een goede oplossing is, echter staat mijn auto nu aan de straat geparkeerd en niet op eigen erf.
    Ik wil daarom even uitzoeken of ik een druppellader netjes kan ombouwen zodat hij werkt op een zonnepaneel.

    Die zonnepanelen opladers voor auto's bestaan al een tijdje:
    https://www.internet-automotive.com...a5wgK0gB4irLMVAXbwh-TSf7ZFzhlI9waApPKEALw_wcB
    Alleen ik wil er wel een kwalitatief goede druppellader tussen hebben die goed regelt dat de accu alleen laadt wanneer nodig en met een goede geregelde lage laadstroom.

    Echter gaat mij dit weer een hoop geld kosten aan materiaal (zonnepaneel, drupellader, DCDC CC CV spanningsregelaar) en een hoop knutselwerk.
     
  18. Om even op je kernvraag te reageren van wat je van een moderne auto mag verwachten.......

    Nou mijns inziens dit toch zeker niet. Als ik het goed begrepen heb ben je nu al aan je 3e accu toe. Ik zie hier veel mensen die hun auto geleased hebben en dan is het wellicht wat gemakkelijker om met dergelijke mankementen om te gaan.
    Heb je met je zuur verdiende spaargeld een nieuwe auto aangeschaft is het wat mij betreft toch een ander verhaal.
    Alleen bij het lezen van dergelijke dingen kan ik al woest worden:cussing:.

    Ik las hier op het forum overigens al wel eens iets over een lampje in het dashboardkastje dat blijft branden en vervolgens de accu leegtrekt. Denk dat je dat al gecheckt hebt maar toch.....
     
  19. heb je de Ford pas app? en verbinding met de Wifi thuis?
    die zou ik er eerst eens uitgooien, ik heb begrepen dat de Focus (vooral in de nacht) volop data heen en weer stuurt via de Wifi.
    om alle gegevens die de Focus overdag heeft opgeslagen even "binnen" te halen voor je app en natuurlijk voor Ford NL zelf ;)
    dan worden ook gelijk even de updates die jouw auto nodig heeft doorgestuurd en op den duur trekt je accu dat niet meer.
     
    meeder en M.Blaak vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina