1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Module updates op Etis site

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door thecure, 6 sep 2020.

  1. Goedemiddag allen,

    Mijn auto eens opgezocht op de Ford Etis site, en daar viel mij het volgende op:

    [​IMG]

    moeten alle modules waar een groene stip bij staat bij 'software update' nu geupdate worden? Dat zijn er nogal wat.
    En doet de dealer dit zelf bij een beurt of moet je er zelf om vragen?

    Alvast bedankt!
     
  2. gewoon de dealer vragen. Uit ervaring, doen ze het zelf niet omdat bepaalde risico’s aan verbonden zijn met modules updaten tenzij aangegeven is in het een en ander TSB.
    Als je het zelf vraagt dan moeten ze het doen, gratis ( auto moet binnen garantie periode zijn )
     
  3. @mario75 Waarom moeten ze dat doen? Als er namelijk geen reden voor is denk ik niet dat ze het doen, of je moet er voor willen betalen.
     
  4. “If it ain’t broke, don’t fix it.”
    ;)
     
    Kees37 en meeder vinden dit leuk.
  5. alleen als er iets niet werkt en je bent binnen de garantie zal het gratis zijn, daarbuiten is het gewoon uurtje factuurtje!
     
  6. Precies, zolang er geen zwaarwegende reden is geen update. Doe ik op mijn werk ook, software updaten om het updaten is ook weer een kans op problemen.
     
  7. Maar die updates zijn er toch niet voor niets?
    Ik werk zelf in de brandbeveiligingstechniek, en als een fabrikant een update uitbrengt van een centrale, dienen we die toe te passen, omdat het vaak verbeteringen zijn, en soms ook bugfixes.
    In de autowereld werkt het blijkbaar wat anders...
     
  8. Bij elke update van een model worden er nieuwe modules gebruikt.
    Van andere fabrikanten weet ik het niet, maar Ford heeft er een handje van om regelmatig onderdelen en modules te vernieuwen/veranderen.
    Als je dan bij alle auto's die nieuwe onderdelen zou moeten installeren .... Je snapt dat dat onbegonnen werk is.
    Dus doen ze het alleen als er een onderdeel/module stuk is.
    Zoiets. .. denk ik.
    ;)
     
  9. Soms is een update er alleen omdat er misschien een onderdeel is veranderd en dit toegevoegd wordt aan de software.
    Zolang het geen veiligheid of direct werking gerelateerde zaken zijn worden updates niet automatisch uitgevoerd.
     
  10. Ahh ok. Dank voor de uitleg.
     
  11. updates, tenzij een TSB/ Recall is, vallen onder een zogenaamde “customer satisfaction program “.
    Zoals ik boven schreef, afhankelijk van garantie status van wagen en dealer, wordt gedaan ( gratis ) of helemaal niet. De meeste doen het liever niet ivm risico’s.
     
  12. Ja, dat is vrij vertaald wat de dealer tegen mij zei.
    Als er iets niet goed werkt kijken ze of er een update beschikbaar is.

    Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk
     
  13. Mijn dealer gaf ook aan liever geen updates uit te voeren op zulke modules tenzij noodzakelijk. Slechte ervaringen hadden ze er mee dat er daarna zaken niet lekker werken.

    Zelf denk ik dat dealers / monteurs het gewoon niet goed genoeg begrijpen. Veel zijn van de oude stempel en kunnen heel goed mechanisch werken. Maar "computers" is allemaal maar moeilijk. Dus een TSB (service brief) zal exact voorkouwen welke modules naar welke versie geüpdatet moeten worden en in welke volgorde. Mogelijk ook nog een software reset en/of configuratie erna.

    Ik geloof direct dat zomaar 1 module updaten tot problemen kan leiden. Bij software is het vaak zo dat er afhankelijkheden zijn naar andere stukken software. Die afhankelijkheid is dan gegarandeerd en getest (tot en met of vanaf) een bepaalde versie. Dus als je 1 module update zou het zomaar kunnen dat je ook een andere module moet updaten. Dan wordt het natuurlijk al lastiger.

    Ik zou ook graag zien dat mijn auto helemaal up to date is. Zeker omdat mijn Focus mk 4 uit een van de eerste productiemaanden is. Maar ja. Als de dealer het verknalt zit ik met de gebakken peren, garantie of niet.
     
  14. Precies. Dat is het probleem, kennis bouwen en bijhouden met nieuwe technieken is en blijft moeilijk om bij te houden. Veel monteurs blijven liever met hun tengels vanaf want als het fout gaat dan moeten zij voor de kosten draaien en dan willen ze liever niet met Ford NL in discussie gaan om kosten vergoed te krijgen.
    Tweede is dat ongeacht dat ze Ford dealers zijn, niet allemaal Ford IDS of FDRS gebruiken maar ook andere systemen ivm jaarlijkse kosten van licenties. Dit vergroot de kansen on modules tijdens programmeren te “bricken”

    Mijn mening is dat updates moeten gedaan worden. Dit bijdraagt aan het kwaliteit en het rijplezier van de wagen.
    Ik zelf heb nog geen updates gemist bij mn Focus.
     
  15. Waar heb jij dat laten doen Mario?
     
  16. heb tijdens garantie periode ( 1 jaar ) bij de dealer waar de auto ook gekocht is in Venlo laten doen ( weet niet of ik naam mag noemen ). Zag iedere keer bij ETIS online dat een update was, bij hun gevraagd en afsprak gemaakt en werd gewoon netjes gratis gedaan.
    Nu dat garantie periode afgelopen is heb ik zelf IDS geregeld op mn diagnose laptop. Heb zelf voor het laatst BCMii naar de laatste stand geüpdatet.
     
  17. #17 pd3jcw, 8 sep 2020
    Laatst bewerkt: 8 sep 2020
    Wij hebben een keer een PLC software update gedaan aan boord (Omdat er een nieuwe versie was uitgekomen volgens de expert), daarna hebben we een paar dagen stil gelegen a tienduizenden euro's per dag. Zat toch een 'klein' probleempje in de update kwamen ze achter.....

    Hetzelfde voor mijn auto, er is een update voor de kofferbak module en de deurmodules, maar daar ga ik geen rij-plezier in terug vinden dus waarom updaten ? De achterklep zal er niet beter van opengaan...

    Ford dealers die geen IDS of FDRS hebben vanwege licentiekosten lijkt me wel heel sterk... maar als je een ABS module wil 'bricken' heb je de grootste kans om dit met een IDS systeem voor elkaar te krijgen !!! Het voordeel van een UCDS bijvoorbeeld, is dat er een optie is om 'dead modules' weer leven in te blazen.
     
    meeder en gerardTDCI vinden dit leuk.
  18. [/QUOTE]“ Ford dealers die geen IDS of FDRS hebben vanwege licentiekosten lijkt me wel heel sterk... maar als je een ABS module wil 'bricken' heb je de grootste kans om dit met een IDS systeem voor elkaar te krijgen !!! Het voordeel van een UCDS bijvoorbeeld, is dat er een optie is om 'dead modules' weer leven in te blazen.[/QUOTE]

    Denk ik niet. Geen ervaring met UCDS maar IDS voor aanvang van programmeer procedure “inhaleert “ eerst het “as build” data van een module in geval van dat tijdens (her)programmering iets mis gaat, bv spanning zakking van accu of wat er nog, dan gaat verder met procedure.
    En ja ik heb het zelf gezien dat ze geen certificeerde adapter gebruikten ( geen vcm2 van rotunda / bosch ) en dat brengt risico’s mee. Maar of ze alleen voor diagnose en niet voor programmeren gebruiken, wie weet.
     
  19. De as-built van iedere module is gewoon te downloaden van ETIS, daar ben ik niet bang voor (en voordat je met een module gaat beginnen maak je een backup uiteraard, dit doet IDS ook meen ik tijdens de 'netwerk scan').
    Een Software / Firmware update die mis gaat tijdens het flashen is een groter probleem, of het nu met een VCM of een UCDS mis gaat maakt dan niks uit.
    Ik weet dat er dealers zijn die iets anders gebruiken om DTC's te wissen of een as-built aan te passen, groot gelijk want met het originele spul is dit vreselijk omslachtig namelijk of niet mogelijk. Meestal weten ze dan wel waar ze mee bezig zijn in plaats van FDRS te starten en net doen of ze er mee om kunnen gaan....
     

Deel Deze Pagina