1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Motorstoring / sleutelprobleem?

Discussie in 'Electronica' gestart door FransM, 27 mei 2020.

  1. Hi,

    Sinds kort start mijn Focus II niet goed met een va de sleutels.
    Het is een diesel uit 2011 met start/stop systeem (dus zonder fysieke startsleutel).
    Ik kan openen/sluiten, electronica zoals radio gaat aan maar bij het indrukken van de Start knop zegt het display "Motorstoring".
    De sleutel werd wel herkend. Startmotor doet niets.

    Ik heb het idee dat het iets is met de sleutel/transponder.
    Incidenteel gaat het wel goed, en met de reserve sleutel start ie prima.
    Van de eerste sleutel ook de batterij gechecked. Die was 3.00 V. Voor de zekerheid toch vervangen, nieuwe batterij is 3.30 V, maar dat had geen effect.

    Verder heb ik met een ELM dongeltje en Car Scanner de diagnostic codes uitgelezen. Ik zie alleen U1900 en U2202. Dat helpt mij niet verder

    Iemand een suggestie?
    En indien dit een gevalletje nieuwe sleutel wordt: wat gaat me dit globaal kosten en heeft iemand een goed adresje (ik woon tussen Tilburg en Eindhoven)

    Thanks, Frans.
     
  2. Heb je geprobeerd de sleutel te leggen op de plek onder de armsteun? Volgens mij is er daar een plek waar je de sleutel op moet leggen als de batterij leeg is ofzo. Kijk maar in het instructie boekje. Tenminste ik heb zoiets gelezen. Weet niet of dat ook voor jou model van toepassing is.
     
  3. https://desleutelmaker.nl/
    Heb hier vorig jaar een sleutel voor mijn MK2 laten maken, dacht iets van €114 all in. Wellicht dat hij je huidige sleutel ook kan checken. Was wel een normale sleutel met AB.
     
  4. @Dennisfocus19 Snap ik. In mijn geval is het een vakje wat achter een plaatje zit op de plek waar normaal het contact slot zit.

    Maar dat was niet mijn vraag. Ik kan nog prima rijden met de andere sleutel.
    Eigenlijk zoek ik vooral bevestiging (of ontkenning natuurlijk) of het inderdaad aan de sleutel ligt of dat er ook iets anders aan de hand kan zijn, en of er misschien een voordeliger fix is dan een nieuwe sleutel.

    @WPI zal daar eens kijken, zal ook wel eens naar een dealer bellen (de dealer waar ie vandaan komt bestaat niet meer is overgenomen door van Mossel, en garage gesloten)
     
    Dennisfocus19 vindt dit leuk.
  5. Je bedoelt denk keyless start.
    Start/stop systeem heeft niks te maken met sleutel.

    In de sleutel zitten 2 dingen.
    Zender voor open en sluiten en zender voor keyless start.
    De tweede zender vraagt meer energie en heeft hogere voeding nodig.
    Batterij zul je elk jaar moeten vervangen, dit omdat tijdens rijden de sleutel steeds controle doet of hij in de auto is of niet.
    Nieuwe batterij moet goed zijn.
    Zelf gehad 2 nieuwe batterijen, 1tje deed auto niks mee en ander gebruik ik nog steeds.

    Je zegt dat auto wel te openen is.
    Dus of de sleutel is niet meer ingeleerd ol de auto. Of de sleutel is defect.

    Nieuwe sleutel inc inleren moet je aan 160 tot 200 euro denken.
    Als het niet meer is
     
  6. Ja ik bedoel inderdaad keyless start. Ik was verward omdat de knop zelf Start Stop zegt.
    De nieuwe batterij die ik gisterenavond vond was wel een wat vager type maar gaf 3.3 V. Ik heb nog ergens GP's liggen, laat ik die nog eens proberen.

    De sleutel heeft het tot voor kort altijd gedaan en doet het nu dus soms nog wel (maar meestal niet)
    Ik zal ook de backup oplossing eens proberen voor lege batterij (onder afdekplaatje aan stuurkolom).
     
  7. Een batterij van bijvoorbeeld de action, werkt vaak niet tot nauwelijks. Er moet gewoon echt een goede batterij in.
    En kom aub niet met, ja maar ik heb dit A-merk gekocht bij de action.. Dat kan best, maar ze liggen niet voor niets daar met een lagere prijs..

    Wij gebruiken hier op de zaak altijd VARTA. Erg goede kwaliteit en gaan goed lang mee. prijs ligt rond de 6 a 7 euro per stuk.
     
  8. Bij mijn weten is de batterij puur voor het openen van de deuren op afstand met de knoppen en werkt het key- less starten via een transponder in de sleutel als de reserve sleutel het wel goed doet verwacht ik dat het probleem inderdaad in de sleutel zit niet in de auto.

    je kunt eens proberen of ie het beter doet als je de sleutel in het backup systeem plaatst dan zit die direct in de ontvangerspoel dacht ik dus minder energie nodig voor de avond om te kunnen zenden
     
  9. @paul vingerhoets
    Bij keyless entry en keyless start. Wirdt tijdens rijden constant met tussenpozens met de eutel gepraat. Puur ter controle of sleutel nog aanwezig is.
    Vandaar dat na een jaar batterij aan vv toe is.

    Met sleutel starten, dus zonder keyless start/entry.
    Dan zit transponder in dat geen batterij nodig heeft.
    Daar werkt wel afstandbediening puur voor die functie.

    Als topic starter zegt ene keer werkt wel alles goed en andere keer weigert hij.
    Vv batterij door een goeie van a_merk die niet oud is
     
  10. Hoor je wel een klik onder de motorkap als je probeert te starten?
    Ik heb vorig jaar mijn startmotor kapot gehad, tenminste die was op het eind van zijn latijn. Daardoor startte hij soms niet. Uiteindelijk werd het steeds erger.
    Maar de klik van het startrelais (of de starterkrans) hoorde je nog wel.
    Ik kreeg er alleen geen storing voor in de computer.
     
  11. Even een followup:

    De eerste keer dat ik het probleem kreeg heb ik het min of meer genegeerd. Ik had de start knop ingedrukt, kreeg motorstoring, nog een keer gedaan en toen deed ie het.
    Ik dacht dat het kwam omdat ik de knop niet goed of te kort ingedruk had of zo.
    De tweede keer (weekje later, de auto komt de laatste maanden niet veel meer buiten) was ik niet thuis.
    Degene waar ik was had inderdaad een vaag kaartje met CR2032 batterijen (inderdaad waarschijnlijk action of blokker). Die waren 3.3 V maar ik had er niet echt een goed gevoel bij (en het werkte niet!). Gisteren vervangen door GP (die zat er daarvoor ook in), en nu lijkt ie het goed te doen (3x geprobeerd).
    Hopelijk was dit het.

    Vanuit het verleden meende ik dat ik normaal altijd een waarschuwing kreeg met battery low, maar die heb ik nu niet gehad. En de auto herkende nog prima of de sleutel in of buiten de auto was..

    In ieder geval: hopelijk is het opgelost. Bijzonder bedankt voor het meedenken allemaal en happy Focus-ing :-)
     
    M.Blaak vindt dit leuk.
  12. Voor alsnog lijkt het dan toch het batterijtje te zijn. Hopelijk blijft het hier dan bij en hoef je geen nieuwe sleutel/transponder ;)
     
  13. Nog een laatste update.
    Helaas bleek na een paar keer dat met de andere sleutel het probleem ook optrad.
    De garage constateerde dat er een probleem was met een IC en met de can bus, wat ze gerepareerd hebben.
    Nieuwe sleutel of opnieuw inleren was dus niet nodig.
    Inmiddels na een keer of 25 starten is het probleem (zoals verwacht) niet meer opgetreden.
     
    M.Blaak vindt dit leuk.
  14. Slecht nieuws en goed nieuws :-)

    Het probleem trad weer op. Er werd gedacht aan een communicatieprobleem met/van de motorcomputer, maar omdat het soms wel en soms niet optrad. Omdat het oplossen niet gemakkelijk leek (en dus mogelijk ook prijzig zou worden) en omdat ik eigenlijk nauwelijks genoeg km meer maakte voor een diesel heb ik besloten om de auto weg te doen. Ik heb inmiddels ingeruild tegen een MK3 eccoboost 1.0 van nov 2017.
    Rijdt iets anders als een diesel, maar bevalt prima.

    Einde verhaal dus, maar voor mijn gevoel toch een happy end :-)
     

Deel Deze Pagina