1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

stekker in de grill

Discussie in 'Electronica' gestart door timoXr4i, 20 sep 2016.

  1. De elektrische motorverwarming is alleen noodzakelijk wanneer er E85 wordt getankt. Wanneer er E5 of E10 benzine wordt getankt heb je de elektrische motorverwarming feitelijk niet nodig.

    Nadeel van de 1.8 FlexiFuel motor is dat deze niet kan detecteren welke brandstof er in de tank zit. Derhalve wordt bij het starten preventief veel meer brandstof ingespoten waardoor de motor zowel op E85 als op E5/E10 benzine vlot aanslaat. Nadeel hiervan is dat de motorolie snel verdunt door de teveel ingespoten brandstof. Hierdoor heeft de FlexiFuel meer onderhoud nodig als de normale 1.8 Duratec HE. Ook als er niet op E85 brandstof wordt gereden vereist de 1.8 Flexifuel elke 10.000 KM een extra oliewissel.
     
  2. in NL heb je dit niet nodig, komt omdat we voornamelijk euro95 of 98 hebben en dat is E10 of E5. bij lange na niet E85.
    dus voor normaal tanken gebruik je het niet. tenzij je het ergens wel aan kan komen.
     
  3. Zou je deze motorverwarming als een soort standkachel kunnen gebruiken? Of wordt alleen de brandstof voorverwarmde?
     
  4. Volgens mij is het een vriesplug die in de motor zit. En die 10.000km verversing is wel belangrijk.

    Verstuurd vanaf mijn Nokia 7.2 met Tapatalk
     
  5. vriesplug??
    deze zitten er vaak ingedrukt, mogelijk dat er schroefdraad zit.
    alleen denk idd ook wel dat het puur de koelvloeistof opwarmt.
    want uur lang van te voren dan is de motor al aardig op temperatuur.

    dus ja zou als een standkachel kunnen zien, dat als je motor start je direct warmere lucht hebt.
    hoe de electornica in de auto zelf het regelt geen idee. mogelijk dat hij hem voorverwarmd op 60graden, of dat het warmer is, geen idee
     
  6. De elektronica in de auto regelt helemaal niets

    De motorverwarming van de 1.8 Flexifuel is alleen een verwarmingselement (veredelde gloeiplug) welke in een koelkanaal van het motorblok is geplaatst. Gezien er geen circulatie is van de koelvloeistof en het verwarmingselement een relatief laag vermogen heeft is dit niet heel effectief. Het is dan ook alleen bedoeld om ervoor te zorgen dat het motorblok voldoende op temperatuur is om te kunnen starten op E85 en absoluut niet te vergelijken met een (elektrische) standkachel.
     
  7. E186743B-0C27-4A89-90C6-85924A0F8786.png

    Montage-instructies van de Calix® motorverwarming.

    https://www.calix.se/-file/A76477A92C64A72CE7C9DD6201C35DF02BC/RE426.pdf
     
  8. Als ik zo'n kabeltje zou willen bijkopen, waar moet ik dan op zoeken? Denk dat het best prettig zou zijn om in de wintermaanden in een warme auto te stappen. Of in ieder geval een auto met warmer motor waardoor de auto zelf ook sneller opwarmt bij het wegrijden.
     
  9. Als ik het antwoordt van @JW lees en goed interpreteer dan wordt de motor er niet echt warm van hooguit is de vrieskou uit het blok

    beter is het dan om een externe blokverwarming aan te laten brengen a webasto reken op een 3500 euries heb je wel een warme motor en cabine dat dan weer wel

    of je koopt een stekkerhybride :baeh:
     
  10. IMG_9311.jpeg
     
    KeithWM vindt dit leuk.
  11. Hmm, ik denk dat ik voordat ik postte, ik niet alle reacties had gelezen, sorry. Dan ga ik de moeite niet nemen.

    Ik heb overigens al een stekkerauto. De Focus (aanstaande C-Max?) is deel van ons "gemiddeld hybride" strategie.

    Maar zijn de Flexifuel auto's verder wel gewoon aan te raden? Of brengt het een hoop andere ellende met zich mee? (Anders dan wat rijk starten en wat meer olie lusten.)

    EDIT: En zou het nog aan te raden zijn hem daadwerklijk met E85 te laten lopen? Zo ja, waar vind je dat?
     
  12. E85 is slecht verkrijgbaar in Nederland en over het algemeen erg prijzig.
     
    Wichelroede vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina