Geen spanning op aansluiting trekhaak

Discussion in 'Electronica' started by Peter van der Kant, Apr 22, 2020.

  1. Ik ben de wanhoop nabij betreffende mijn stekker aansluiting (13 polig) van onze Ford Focus 2 bouwjaar 2005 (okt) het lukt mij niet de verlichting van de aanhanger met de 7 polig werkend te krijgen.
    Ik heb al een aantal verloop stekkers aangeschaft (van 13 naar 7) maar niets werk.
    Ook al geprobeerd te meten met een multimeter maar niets.
    Kan het zijn dat de spanning voor de trekhaak verlichting nog geactiveerd moet worden, en hoe zou ik dat kunnen controleren of mooier nog hoe activeren.
    Of kan het zijn dat er ergens een zekering eruit ligt en waar vind ik deze.
    Of zit het in de relais welke achter de achterlichten zitten.
    Wie helpt mij, ik geef het op.
     
  2. Ik kan onderstaande post zo niet verwijderen. Ik heb waarschijnlijk een fout antwoord gegeven omdat ik het bouwjaar van je auto net goed gelezen had.
    Ik weet niet zeker of er een module geactiveerd moet worden in de Focus 2.

    Heb je de trekhaak en de stekkerdoos (mét module!) zelf geplaatst? Zo ja, dan moet de module wel eerst geactiveerd worden. Anders werkt alleen het remlicht.


    Verstuurd vanaf mijn SM-G960F met Tapatalk
     
  3. Ik heb deze Ford Focus 2 tweedehands bij een garagebedrijf gekocht hier in het dorp.
    Ik heb echter het idee dat deze auto gebruikt was als lease auto / bedrijfsauto en dat de lease maatschappij de voertuigen afleveren zonder dat de stroom toevoer naar de trekhaak geactiveerd wordt. Maar hoe zou ik er nu achter kunnen komen of die activatie nu uitgevoerd is of niet.
    Kijk het mooiste zou zijn als ik hem zelf zou kunnen activeren, maar als dit bij een dealer moet gebeuren is het niet anders.
    Toen ik deze vraag stelde aan de monteurs van een garagebedrijf in ons dorp stelde keken die mij aan als een koe naar een nieuw hek, dus daar kwam ik ook niet veel verder.
     
  4. Ik neem aan dat je met "stroomtoevoer" de vaste voeding bedoeld die bijvoorbeeld een caravan nodig heeft voor de koelkast. Die heb je met een aanhanger niet nodig.
    Als de trekhaak er al onder zat dan mag je er toch vanuit gaan dat het ook gewerkt heeft, wat heeft een trekhaak anders voor nut?
    Misschien zit er vocht /kortsluiting in de stekkerdoos? Het canbussysteem in de auto schakelt de boel dan ook uit.

    Verstuurd vanaf mijn SM-G960F met Tapatalk
     
  5. focus mk2 van 2005 heeft geen module. dit was althans niet het geval bij mijn focus mk2
    verlichitng wordt bij de achterlichten bij geprikt.
    hoop niet door de slechte scotch blokjes, maar door juiste y-kabel met stekkers.
    dit gaat wel alleen over het 7polig deel
    de extra pinnen zullen apart aangesloten moeten worden.
    constant en geschakelde plus bedoel ik dan

    eigenlijk staat er permanend voeding op. zit alleen schakelaar in voor mistlamp uitschakelen. maar die wordt alleen daarvoor gebruikt.

    verloopstekker is altijd hetzelfde, zit niks bijzonders erin. dus als hij niet werkt ligt het aan de aanhanger of auto

    zover ik weet komt de kabelboom links achterin binnen en loopt dan naar de achterlichten toe.
    je zou dit kunnen checken.

    zag dat je welkom deel niet had ingevuld tot hede, dat geeft voor mij niks maar geen idee waar je woont, eventueel zou iemand je anders een helpende hand kunnen bieden
     
  6. Natuurlijk is het vanzelf sprekend als een auto een trekhaak heeft dat er ook stroom staat op de aansluit stekker voor de verlichting van de aanhanger (geen andere dingen).
    Maar in deze tijd zou ik het mij best kunnen voorstellen dat een of andere commerciële jongen bedacht heeft hier een slaatje uit te slaan door van de activatie een los product te maken welke er niet standaard bij zit en als extra moet worden aangeschaft. Ik kijk tegenwoordig nergens meer van op.
    Zou ik nu een handeling kunnen uitvoeren waardoor we andere oorzaken kunnen uitsluiten.
     
  7. Ik kan me niet voorstellen dat er een trekhaak wordt geplaatst zonder aan te sluiten, zeker niet als er wel een stekkerdoos aanwezig is. Ook niet door een leasemaatschappij.

    volg de kabel eens vanaf de stekkerdoos, deze zal in je kofferbak uitkomen. Kijk of daar iets los is.
     
  8. Natuurlijk ga ik dat doen.
    Volgens mij loopt de kabelboom naar het linkerachterlicht waar ook een aantal module op zitten.
    Maar ik ga zo kijken en zal gelijk even noteren wat op die module staat.
    Bedank tot zover.
     
    Patman likes this.
  9. Volgens mij zit alles goed aangesloten.
    Echter hangt er wel een aansluiting los waarvan ik niet waarvan het is en waar deze op aangesloten zou moeten (zie foto)
    Dit is ook het geval achter het rechter achterlicht. (foto rode stekkertje)
    Achter bij het linker achterlicht zitten ook een aantal module (denk ik) of relais.(zie foto;s)
    Ook heb ik geen flauw benul wat de functie hiervan is en/of deze defect zijn en daardoor dus geen stroom krijg op de stekker bij de trekhaak.
    Hoop dat jullie wat kunnen met deze informatie.

    https://www.mupload.nl/img/z9842mf3.jpg
    https://www.mupload.nl/img/ldvtqc.jpg
    https://www.mupload.nl/img/00ubifgyf12.jpg
    https://www.mupload.nl/img/k5me55m32.jpg
    https://www.mupload.nl/img/aedo16g.jpg
     
  10. als je mk2.1 hebt mis ik toch wel wat stekkers.
    want de mijne werd met een kabelboom aan de achterlicht verbonden.
    zoiets als de 1er laatste stekker maar passend op achterlicht aan beide kanten.
    laatste foto is mogelijk voor mistlamp
    relais zou wel voor geschakelde plus zijn.

    dat is wat me bij staat.
    maar losse stekkers zorgt er idd voor dat er niks werkt

    https://www.winparts.nl/bagage-tran...c104-606-15234/kabelset-13-polig/p146126.html
    deze set zat er bij mij in. zoals je ziet direct sluit je deze aan bij de achterlicht.

    als je uit de buurt komt wil ik best keer naar kijken. maar anders beter naar iemand brengen die er vaker mee heeft gewerkt.
    of kompleet vervangen als het niet bekend is hoe het werkend te krijgen is
     
  11. Die een na laatste foto lijkt op de stekker dan het achterlicht.
    De laatste foto is volgens mij van je 12v plug in de kofferbak. Daar wordt vaker de stroom voor de geschakelde stroom (vandaar het relais) en de constante stroom vandaan gehaald.
    Als ik het zo op de foto's zie denk ik dat de modules zijn losgekoppeld en dat verklaart een hoop.
     
  12. Het betreft hier een aftermarket voertuigspecifieke trekhaak kabelset van het merk ECS. De auto is dus af fabriek zonder trekhaak geleverd en de trekhaak is achteraf gemonteerd. Destijds waren de aftermarket voertuigspecifieke ECS kabelsets ook via het accessoire programma van Ford leverbaar.

    Op de website van ECS (zie HIER) zijn de installatie en gebruikers handleidingen van de ECS kabelsets te downloaden. Persoonlijk zou ik beginnen met het bekijken van de installatie handleiding en controleren of de set overeenkomstig met de handleiding is aangesloten.


    Overigens is de trekhaakmodule bij de Focus 2 een veredelde relais module welke op geen enkele wijze actief met de voertuigelektronica communiceert. Hierbij kan en hoeft er dus niets te worden geprogrammeerd of geconfigureerd.
     

Share This Page