Fout bij distributie vervanging

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Stuurmanskunsten, 9 apr 2020.

  1. Ik heb mijn distributieriem laten vervangen bij een vakgarage (deze is lid bij de BOVAG.
    Bij de proefrit is de losgekomen (ik hoorde een krakend geluid bij het voorbij rijden en vervolgens kwam mijn auto tot stilstand). Dit zou een fout zijn van de onderdelen leverancier. De vakgarage gaat het netjes oplossen. De man zegt dat er geen schade is aan de motor. Is dit niet te voorbarig? Hoe kan dit het beste aanpakken?

    Verstuurd vanaf mijn Redmi Note 8 Pro met Tapatalk
     
  2. garage vertrouwen.
    als je later de wagen terug hebt en rijdt als normaal is er niks aan de hand. je blijft jaar garantie hebben op de reparatie.

    fout van onderdeel leverancier verwacht ik niet zo direct. foutje van de monteur zou eerder kunnen.
    beide maakt niet uit, zolang het op hun kosten netjes is gerepareerd.
    als blijkt dat riem eraf is gelopen dan zou je de kleppen moeten controleren of de zuiger niet hebben geraakt. bij benzine motor heb je nog wat ruimte erin en kan zijn dat dit goed is gegaan. nieuwe riem erop zou dan voldoende zijn, bij meer schade zal het ook opgelost worden
     
  3. Is het een 8 of 16 kleppert


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
     
  4. Het is 8 klepper. Focus 1.6 mk 1

    Verstuurd vanaf mijn Redmi Note 8 Pro met Tapatalk
     
  5. als ik je kenteken opzoek bij winparts staat er 16klepper.
    verder kan ik me ook niet echt herinderen dat een zetec met 8 klepper is geweest.
    ja volgens wikipediea is deze geweest maar in brazielie is het gebruikt van 2000-2004.
    2003 is het gebruikt in ford ka (sportka) alleen hete de motor duratec 8v.
    8 is met enkele nokkenas en 16kleppen met 2 nokkenassen.

    ongeacht dat maakt het niet uit of je 8 of 16klepper hebt.
    in beide gevallen kun je geluk of pech hebben.
     
  6. Klopt idd je moet geluk hebben maar met een 8 Klepper heb je meer kans dat het goed afloopt is mij altijd verteld en als de garage het netjes oplost is er geen probleem mocht er toch wat geraakt zijn en het niet goed is hersteld merk je dit echt wel


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
     
  7. 8klepper zit recht boven de zuiger en 16klepper staat onder een hoek boven de zuiger.
    het klopt 8klepper in het algemeen minder problemen leveren.
    alleen heb zelf meegemaakt dat schade net zo groot is. helft van de kleppen krom.
    bij diesel is het erger dan benzine, daar is de verhouding anders waardoor er nog minder ruimte is. nokkenas in 3 delen heb ik ook meegemaakt.

    maar goed voor topic starter blijft het zelfde, laat de garage het maar maken en daarna geniet je weer van je auto
     
    Menno1 vindt dit leuk.
  8. Komt wel meer voor heb ik begrepen dat het met het vervangen van de distributieriem niet goed gaat! Toen ik nog een FoFo 1 had (1.6i 16V) heb ik het ooit een keer door een garage laten doen die er ervaring mee hadden (d.w.z. de Zetc in de Focus 1), want het schijnt nogal eens fout te gaat bij iemand die geen ervaring er mee heeft en dan heb je een groot probleem!
     
    Menno1 vindt dit leuk.
  9. enigste wat een probleem is bij de focus 1 is het ontluchten van koelsysteem heb ik me laten vertellen. op een of andere manier blijft er luchtbel achter in het systeem. dus na 30km dan 0.5l kvs bij moeten vullen.

    al moet ik zeggen met terugroepactie op me bestaande auto moesten ze kvs sensor vervangen, hebben ze ook meer dan 0.5l te weinig erin gedaan.

    dit probleem is er niet meer als je met vacuum het systeem vult. systeem trek je vacuum en daarna zet je de kraan open zodat hij zelf kvs aanzuigt. gevolg nergens lucht zitten en na warm draaien even op max zetten en is het systeem helemaal lucht vrij
     
  10. En wat is dan precies het probleem?
     
  11. Zou het hele voorval op de bon laten zetten?Dat ze alleen de distributie hebben vervangen , maar de motor niet hebben gechecked op schade.

    Verstuurd vanaf mijn Redmi Note 8 Pro met Tapatalk
     
  12. De blacktop zetec in focus 1 was volgens mij de eerste versie waarbij de tandwielen van zowel de nokkenassen als de krukas spieloos zijn. Je moet dus met speciaal gereedschap aan de gang alles op moment vast zetten en nieuwe bouten gebruiken. En dat ging niet bij iedere garage meteen in 1 keer goed.

    Zover ik weet is er geen 8 klepper benzine focus geweest maar waren ze van de 1.4 TM de 2.0 allemaal 16 kleppers.
     

Deel Deze Pagina