1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Auto slaat af tijdens het rijden

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door yep123, 5 dec 2019.

  1. Hallo

    Na een lange rit, bijna thuis slaat mijn Focus af. Alle lampjes branden en de auto staat stil. Het gebeurde tijdens het nemen van een bocht, dus weinig snelheid in de 2e versnelling. De auto startte wel gelijk weer zonder problemen. De motor loopt verder goed, ook stationair. Geen enkel waarschuwings lampje brandt.
    Ik heb een Focus MK2 16V

    Iemand enig idee wat dit zou kunnen zijn?
     
  2. moeilijk te zeggen

    Uit laten lezen op eventuele foutcodes
     
  3. Na wat zoeken op het internet kom ik toch regelmatig de "stationair regelaar" tegen.

    Maar goed zal idd de autoaar eens uit laten lezen. Misschien wordt er dan iets gevonden.
     
  4. Stationaair regelklep is op mechanische gaspedaalaanwezig. Als ik zie dat je mk2 hebt is de kans dat je electrisch gaspedaal hebt. Dan zit de functie voor statonaair te laten lopen in de gasklep zelf.
    Echter dit zorgt puur en alleen voor bij het stationaair lopen.
    Als je in zijn 2 bocht maakt en gebeurt heeft deze klep er niks mee te maken.

    Als hij afslaat is het dan in eens. Of hoor en voel je de motor nog even slecht lopen.
    Gebeurt het alleen in bochten.
    Gebeurt het alleen met warme motor
     
  5. Het is nu 2x gebeurt, gisteren in een bocht naar rechts, en net bij het starten vd auto (beide met warme motor) Tijden het starten zag ik de toerenteller ineens flink omlaag schieten en sloeg de motor af. Na wederom starten niks aan de hand, toerenteller blijft mooi op 750 staan. Het gebeurt in een 1x dus hoor voor die tijd de motor niet slecht lopen (daar kan ik eigenlijk niks aan merken)
     
  6. Mijn Focus 2.1 had toen ik hem kocht ook de neiging af te slagen bij terugvallen toerental, dus bij stoppen voor het stoplicht en te lage toeren in de versnelling. zoals een langzame bocht! Ik moest de toeren boven de 2.000 toeren houden en dan langzaam verlagen, meestal bij weer zoals nu nat en koud! Ben er toen lang mee bezig geweest en veel vervangen (had hem laten uitlezen, maar waren geen foutmeldingen), maar uiteindelijk bleek het de LuchtMassaMeter (+ Gasklephuis) te zijn en na het vervangen daarvan heb ik er eigenlijk geen last meer van gehad, duurde wel even voor hij goed liep, want begrijp dat een andere LMM en ook Gasklephuis dat ik had gemonteerd deze moeten worden ingeleerd!

    Heb je en gewone 1.6 (101 Pk) of de 1.6 Ti CVT (116 Pk), die laatste schijnt heel erg gevoelig te zijn ook door mogelijke storingen/defecten aan het systeem van de nokkenas verstelling, maar was bij mij gelukkig in orde, was ik erg bang voor, want dat kan duur worden heb ik begrepen!
     
  7. Ik heb een gewone 1.6

    Uitlezen heeft denk ik niet veel zin omdat de auto geen storing aangeeft.

    Helaas ben ik wel afhankelijk van een garage omdat ik zelf geen enkel technisch inzicht heb. Wacht wel even totdat het nog een keer gebeurt, misschien kan ik het probleem nog beter beschrijven zodat er meer gericht kan worden gezocht om te voorkomen dat er van alles wordt gedaan wat misschien niet het probleem oplost.
    Ik zie wel dat dit probleem van alles kan zijn.
     
  8. Ik had een soortgelijk probleem bij mijn MK2.1. Bij mij was het de gaskleppositiesensor. Deze kan los besteld worden en is niet moeilijk om te monteren. Wat je kunt proberen is de auto starten en 20 minuten stationair laten lopen totdat de motor warm is (dat is overigens ook de inleerprocedure). Als het probleem in de gaskleppositiesensor zit, dan gaat de motor op een gegeven moment hikken en dan slaat ie' af.
     
  9. Ik heb de motor ruim 25 min stationair laten lopen. Toerental rond de 800. geen "hik" geen "gestotter" tijdens warme motor. Naderhand even een stukje gereden. Paar bochten langzaam in de 2 genomen. De motor sloeg niet af geen dip in de toeren. Onderweg nog gestopt, motor uitgedaan en even later opnieuw gestart. Tijdens de "warme" start (koppeling in) schiet het toerental heel even onder de 400, de motor sputtert dan heel even (1 sec) slaat bijna af maar herpakt zich naar de 750 toeren.

    Ik kan hier zelf niks uit opmaken maar beschrijf maar even precies wat ik gedaan heb, gezien en gehoord heb.
     
  10. Hmm, dan neig ik eerder naar een probleem met bedrading of de bougiekabels. Hoe lang geleden zijn de bougiekabels vervangen?
     
  11. Een probleem met de bedrading, is dat niet "zoeken naar een speld in een hooiberg"
    Wat betreft de bougiekabels, dat zou ik niet weten. Vorig jaar zijn er tijdens de grote beurt wel nieuwe bougies ingekomen. Men zag wel dat er vocht wat bijgekomen, dit is schoongemaakt en verholpen.
    Alle filters en vloeistoffen zijn ook vervangen
     
  12. Nadat de motor weer een paar keer afsloeg met warme motor werd er er gezien dat een slang van de carterventilatie helemaal dichtgezogen was, daar is dus een andere slang opgezet. Diezelfde dag geen problemen meer.
    Een dag later weer een stuk gereden, motor uitgezet en na 5 min weer gaan rijden. de motor sloeg gelijk af bij het intrappen van de koppeling bij een stoplicht, volgende stoplicht weer en zelf even op het stuurslot. Mooi balen dus.

    Wat zou nu de juiste volgorde zijn waar te zoeken waar de storing evt vandaan komt?
     
  13. P.s Gasklephuis was ook schoongemaakt die kunnen we dus ook wegstrepen.
    Na alles wat ik gelezen heb op dit forum, zou het vervangen van de gaskleppositiesensor een goede optie kunnen zijn?
     
  14. P.s Gasklephuis was ook schoongemaakt die kunnen we dus ook wegstrepen.
    Na alles wat ik gelezen heb op dit forum, zou het vervangen van de gaskleppositiesensor een goede optie kunnen zijn?
     
  15. Als je gasklep positie sensor slecht is dan kan je die "laten" uitlezen. Veel garages en ook fanatieke do het zelvers kunnen via de laptop een scoopbeeld maken of er rare pieken in het signaal zitten.

    Ik heb een soortgelijk geval gehad met een fiesta die sloeg ook af vaak gepaard met inremmen en koppelen. Daar bleek uiteindelijk de aanzuiging van koude lucht iedere keer los te schieten van de filter box waardoor die warme lucht aanzoog van de radiator fan. Door hem vast te zetten met een parkertje was het probleem permanent verholpen
     
  16. Er hoeft geen lampje te gaan branden om foutcodes het hebben.
     
  17. #17 nctnico, 24 dec 2019
    Laatst bewerkt: 24 dec 2019
    Ik heb destijds een tweedehands gasklephuis gekocht om uit te proberen of het probleem in het gasklephuis zit of niet. Je moet wel voorzichtig zijn met de pakking (afdichting).

    Ik weet niet of je in de buurt van Almere woont / komt maar je zou het tweedehands gasklephuis wel even van me mogen lenen om te proberen. Ik heb dat nog steeds liggen als reserve.
     
  18. Had jij een indentiek probleem? En was de "truck" een ander gasklephuis?

    Dank voor het aanbod, maar ik woon in Enschede.
    Heb een monteur die aan de auto werkt. We hebben een laptop aangesloten tijdens het rijden. De motor sloeg een paar keer af maar geen storingscode op de laptop, helaas.
    Waarschijnlijk zal er een gasklephuis van de sloop in komen, die zijn hier voldoende in voorraad.
     
  19. Ik had een probleem met gelijksoortige symptomen. Laten we het daar op houden ;) De lokale dealer kon het probleem ook niet traceren maar ik heb van hun wel de electrische schema's meegekregen. Ten einde raad heb ik toen een ander gasklephuis geprobeerd van de sloop. Omdat dat werkte heb ik het originele gasklephuis gerepareerd en het gasklephuis van de sloop bewaard als reserve (voor het geval het probleem zich weer voordoet).
     
  20. Ik lees ook dat ie op stuurslot springt, komt dat doordat je herstartte of was dat tijdens het uitvallen? In het laatste geval verdenk ik, namelijk je contactslot!
     
    nctnico vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina