1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Lek tussen turbo & Roetfilter

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Woutert, 23 dec 2014.

  1. #1 Woutert, 23 dec 2014
    Laatst bewerkt door een moderator: 23 dec 2014
    Een tijdje terug ontdekte ik wat roetaanslag op de turbo van mijn 1.6 TDci, ook rook het vaak wat naar uitlaatgassen in het interieur bij stoplichten e.d.
    De onderkant van het roetfilter was ter hoogte van de klem goed zwart en ook onder de klem vandaan zag je wat roetsporen, het was dus inderdaad de dader.

    2 weken terug de klem vervangen voor 1 die de Ford dealer mij mee gaf en aan de klus begonnen. Het was wel en klusje om overal bij te kunnen maar het is gelukt, de klem is vervangen!

    Echter, helaas lekt het nog steeds (wel iets minder). Herkent iemand dit probleem of hebben jullie tips op dit probleem 100% verhelpen ipv half :P

    Voor de duidelijkheid, nummer 10 ;):
    [​IMG]
     
  2. Zit er dan niet een klein scheurtje in een van beide onderdelen?
     
  3. Ik heb er niet onder kunnen kijken maar ik heb niks gezien of gevoeld.
    Aan de roetsporen was ook te zien dat er op meerdere plekken onder de klem wat roet weg kwam.

    Zit het roetfilter eigenlijk vast met beugels? Toen de klem er af was zat er wel een spleet tussen de turbo en pdf.
    Zou ik eerst het pdf wat los moeten draaien voordat ik de klem vast zet?
     
  4. Juist, je moet het roetfilter loszetten alvorens de klem vast te draaien. Je kunt de klem wel hergebruiken, alleen dan moet je hem over de gehele lengte iets dichtknijpen in de bankschroef.
     
  5. Dit is weer zon gevalletje, van dat ik daar ook pas achteraf aan denk :lol:

    Ik ga nog maar weer eens aan het worstelen met de buizen slangen en hitteschilden dan!:schater:
    Hopelijk krijg ik de klem er goed af want vorige keer heb ik hem ingeslepen en open gevouwen, wellicht kan hij tussen de turbo en dpf door :mrgreen:

    Thanks voor de tip antig01!
     
  6. Afhankelijk van hoe vast je hem nu heb gedraaid kun je hem mischien laten zitten, alleen losdraaien en weer vastzetten zodra je het roetfilter los hebt geschroefd.
     
  7. Ik ben gestopt met vaster draaien toen de lipjes waar de bout doorheen loopt begonnen te vervormen dus wel beetje op de max.

    Eventueel stel ik de griptang op 1 maat af en knijp ik hem rondom wat aan :)
     
  8. Vandaag in de kou maar weer eens onder de kap gekropen om te kijken of ik het lek dicht kon krijgen.

    Klem weer los gehaald, montagepunten van het roetfilter vanaf onder iets los gezet en 1 aan de voorkant van het blok aan de linker kant van het filter. Het filter kon mooi iets in en uit de turbo schuiven dus vervolgens de boel weer goed vast gezet. Maar het lekt nog steeds! :nocheer:

    Het lijkt wel of de pasvorm ergens gewoon niet goed zit. Aan de klem te zien komt het gewoon tussen de spleet door en komt het niet door een scheur oid.

    Hoort er nog een pakking tussen misschien?
     
  9. #9 maniactheman, 27 dec 2014
    Laatst bewerkt door een moderator: 27 dec 2014
    is je roetfilter nog wel in orde, niet dat hij teveel druk op bouwt??

    je roetfilter kan 1,5 bar druk opbouwen in dat geval houd een koud op koud klem geen uitlaatgassen tegen.
     
  10. Hij rijd verder perfect, trekt goed onderin en niet het idee dat hij bovenin in houd.
    Ook heb ik niet het idee dat hij vaak regenereert en hij geeft ook geen foutmeldingen.
     
  11. dat klinkt goed, gelukkig.
    heb je ook bijde delen licht opgeschuurd aan binnen en buiten zeide zodat er geen roest of vuil tussen zit?
     
  12. Heb je dit kunnen oplossen? Ik heb nu ook hetzelfde probleem. Het is los geweest omdat de dpf in de weg zat voof de laatste bout van de versnellingsbak ivm een nieuwe koppeling. Alles terug vast gezet en steeds roet sporen en een roetgeur bij het stoplicht. Slles weer opnieuw los, dpf los en daarna eerst de klem en dsn weer de dpf vast. Geen geurtjes meer maar nu na 3 kwart jaar heb ik het idee dat ik het weer begin te ruiken.

    Verstuurd vanaf mijn SM-G965F met Tapatalk
     

Deel Deze Pagina