1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Ford focus 2 wordt op snelweg niet warm

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door N.mestebeld, 3 feb 2017.

  1. Hallo,

    Ik heb een probleem met de koeling van mijn ford focus 1.6 bwjr 2005. Eerst kwam de focus niet op temperatuur waarna de garage de thermostaat heeft vervangen voor een thermostaat die opengaat bij 74 graden. Dit hielp niet dus is de thermostaat opnieuw vervangen maar toen voor een thermostaat die open ging bij 83 graden. De temperatuursensor is toen ook vervangen. De auto kwam toen langzaam op 90 graden maar zodra ik kachel aanzette en de blower op stand 3 of 4 zakte de temperatuur naar 70 graden. Als ik op de snelweg reed kwam de focus wel op 90 graden. Ik heb de thermostaat voor een 3e keer laten vervangen dit keer voor een thermostaat die open gaat bij 92 graden. De focus komt nu goed op temperatuur maar zodra ik op de snelweg rijd zakt de temperatuur naar 70 graden. Rijd ik de snelweg af dan wordt de focus weer 90 graden en blijft hierop totdat ik de snelweg weer op ga. Weet iemand wat het probleem zou kunnen zijn?
     
  2. Ik heb ook een focus 1.6 bwj 2005 maar ik ben niet amders gewend dat mijn olie tempratuur (volgens mij is dat de tempratuur meter in het dashboard) tussen de 85 en de 90 graden staat als de warm is.
    Meestal zo rond de 87 graden.

    Ik heb overigens niet dat de temperatuur terug zakt naar 70 als ik de blower aanzet.
    Alleen als de ik de auto start en gelijk de blower vol aanzet op warm duurt het wat langer dat die op temperatuur komt maar dat is normaal volgens mij

    StephenV FoFo 1.6 benzine 100pk 2006
     
  3. #3 kolere, 3 feb 2017
    Laatst bewerkt door een moderator: 3 feb 2017
    Naar een goede garage gaan als eerste. Je plaatst de thermostaat die erin hoort je gaat niet eentje die bij een hogere temperatuur open gaat plaatsen.

    Je zou kunnen denken aan:
    -Koelvloeistof al vervangen, (moet na 10 jaar).
    -verstopping in 1 van de slangen
    -kapotte waterpomp
    -niet goed ontlucht
     
  4. De temperatuur zakt nu alleen naar 70 graden als ik 120 of 130 km/h rijd. Rijd ik onder deze snelheid dan kan ik de kachel en blower zo hoog zetten als ik wil maar hij blijft dan op 90 graden. De temperatuursensor die vervangen is zat in de koelvloeistof.
     
  5. Met een kapotte waterpomp zou de auto dan toch te warm worden? De koelvloeistof is overigens al vervangen
     
  6. Ik heb het idee dat de Focus 2 wat teveel gekoeld wordt. Ik heb zelf (weliswaar met de 1.8 tdci) ook dergelijke ongemakken gehad. Ik gok dat als de buitentemperatuur weer boven de 10 graden komt het probleem weer is opgelost.
     
  7. Als je 130 reed koelde die af? Vorige maand reed ik met - 20 bleef tijdens rijden netjes op temperatuur. Het gaat hier ook nog om een benzine, die worden warm genoeg. Lucht in het systeem kan rare problemen geven, dus is de auto goed ontlucht?
     
  8. Ik heb de focus stationair warm laten draaien met de dop van het koelvloeistofreservoir en gewacht tot.de ventilator aan ging. Vevolgens heb ik met de kachel aan een stuk op de snelweg gereden. De lucht zou er dan volgens mij uit moeten zijn
     
  9. Schijnt niet zo makkelijk te gaan bij deze motor, maar ik weet niet hoe.
     

  10. Op deze manier krijg je vaak niet alle luchtbellen uit het systeem. Wanneer er ergens een luchtbel achterblijft welke er niet uit zichzelf uitgaat kan dit leiden tot de symptomen die je hebt.

    Het koelsysteem onder vacuüm vullen is de beste methode. Doordat je hierbij eerst het systeem vacuüm trekt en vervolgens vult weet je zeker dat er geen lucht in het systeem achter kan blijven.


    Overigens zou ik beginnen met het plaatsen van de juiste originele thermostaat. Het plaatsen van een thermostaat met een andere temperatuur is mijns inziens knoeien en nergens voor nodig. Wanneer de juiste temperatuur is geplaatst en het systeem correct is ontlucht zou de motor gewoon netjes op temperatuur moeten blijven.


    Hou er overigens rekening mee dat de temperatuurmeter in de teller geen realtime waarde weergeeft. Dit is een door de PCM gecalculeerde waarde. Hiervoor maakt de PCM gebruik van de data van diverse sensoren. Wanneer er een sensor is die een afwijkend signaal geeft (dit hoeft niet eens de temperatuursensor te zijn) kan dit invloed hebben op de aansturing van de temperatuurmeter.

    Je kan in dit geval dus niet zomaar uitgaan van de temperatuurmeter in de teller. De enige betrouwbare manier om te bepalen of de motortemperatuur inderdaad niet goed is is door de auto uit te lezen en de temperatuur data te loggen of de werkelijke motortemperatuur met een externe temperatuurmeter te monitoren.
     
  11. Ik heb precies dezelfde problemen gehad maar het was opgelost met een (originele) thermostaat. Wordt wel warm met weinig rijwind maar met hogere snelheid blijft de meter op 70 graden hangen. Ik kwam er eigenlijk pas in de winter echt achter want in de zomer zie je dit probleem minder aan de meter bij de tellers. Zal inderdaad te maken hebben met het PCM verhaal van Wilco.


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
     
  12. Even dit draadje volgen aangezien ik bijna hetzelfde ervaar, maar dan met een 2012 2.0 tdci.
    Bij koude start duurt het even voor de temperatuur stijgt naar 90 graden. eenmaal op 90 (rijdend op snelweg met 105kmpu) zakt meteen de temp tot ongeveer 70 graden, vervolgens stijgt de temp weer naar 90 en dan zakt die weer naar 70graden (nog steeds op cruise control 105). Dit spelletje gaat zo een keer of 4 door over een afstand van 35 km.
    Raar! En soms merk ik dat de radiator aanslaat, verbruik stijgt, temp zakt naar 70 graden, dan voel ik een licht schokje en is alles weer normaal. Terwijl het buiten 1 a 2 graden boven 0 is, zou de radiator toch niet moeten aanslaan?

    Geen idee of het vermeld moet worden: 140.000 km met een onderhoudsvrije roetfilter.
     
  13. Het probleem bij mijn ford focus is opgelost. De koppakking was lek. Deze is vervangen en de orginele thermostaat is er weer ingezet. De auto blijft nu keurig op temperatuur
     
  14. Excuses om dit draadje weer terug op te pakken, hierboven heb aangegeven dat ik hetzelfde euvel heb met een 2.0tdci uit 2012. Begin dit jaar is thermostaathuis vervangen, hierdoor is het probleem een paar weekjes weggeweest en ook weer snel teruggekomen. Fout van mijn kant, ik heb hier verder niets mee gedaan.

    Ik merkte ook dat als ik rond de 1700-200 rpm rij en dan rustig gas geef, dat de motor ratelt als een koffiemolen. Wellicht een te rijk mengsel.
    Bij mijn kleine beurt 2 weken geleden (215dkm beurt) heb ik aangegeven dat de motortemp nog altijd rond de 70 graden blijft hangen.

    Nu hebben de de tempsensor in de koelvloeistof vervangen en is het probleem opgelost. Temperatuur blijft volgens de meter netjes op 90 graden. Het ratelen is nu ook weg bij rustig accelleren vanuit 1700-2000 rpm (vooral merkbaar in 5 en 6de versnelling).
    Wat me wel opvalt is dat hij MINDER zuinig is. Zat gemiddeld op 5.5/100 en is nu bij 2 weken tanken 5.9/100, zelfde omstandigheden, zelfde route, zelfde rijgedrag.

    Voor mij niet logisch, motor krijgt standaard mengsel dus zou eigenlijk zuiniger moeten zijn dan als hij rijker mengsel krijgt, toch?
     
  15. De hoeveelheid brandstof wordt onder andere bepaald door de temperatuur van de motor. Aangezien die nu iets anders is kan een ander verbruik daardoor wel logisch klinken.
     

Deel Deze Pagina