1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Maximale koppel automaat 8F24

Discussie in 'Performance' gestart door Lars Vermeer, 28 nov 2019.

  1. Momenteel ben ik rond aan het kijken of ik mijn 150 pk ford focus niet wat meer kan geven ;-) allen krijg ik nog niet echt duidelijk hoeveel koppel de automatische versnellingsbak aankan.
    Het typenummer is 8F24. is er iemand op dit forum die hier al eens over uitgezocht en gevonden heeft?
     
  2. Ik heb ooit ergens gelezen dat de getallen aan het einde het maximum koppel aangeven maar dat blijkt niet altijd te kloppen.
    8F24 zou dan 240Nm zijn. Bij de 6F35 wordt wel eens 350Nm genoemd naar dan kom je bij de 6F15 uit die in de 3.2 aan de 1.0 Ecoboost is gekoppeld, die hebben meer dan 150Nm dus dat gaat het niet op.

    Verstuurd vanaf mijn LYA-L09 met Tapatalk
     
  3. Ik weet het niet heel zeker maar volgens mij heeft de 1.5 Ecoblue diesel ook de 8F24 automaat en die heeft 300nm koppel.

    daarnaast geloof ik niet dat een auto met 240nm koppel een automaat krijgt die ook maar maximaal 240nm aan kan! Daar zit altijd wel een (ruime) marge op.
     
  4. De 1,5 Ecoblue heeft de 8F35 automatische versnellingsbak en de 2.0 ecobleu de 8F40. En inderdaad geloof ik ook niet dat de motor fabriek af direct het maximale koppel van de versnellingbak kan leveren. Ik ben inderdaad benieuwd naar deze "veiligheidsmarges"
     
  5. Er zijn genoeg gevallen waarbij de bak net aan geschikt is voor het koppel. Ook Ford heeft dat in het verleden gedaan bij zowel handbakken als automaten.
    Renault heeft jarenlang de 6DCT250 (Ford DPS6) toegepast bij de 1.5 dci met 240Nm. Die bak was ontworpen voor 250Nm, dus niet heel veel marge.
    Natuurlijk zal er een ontwerp marge in zitten, ze garanderen alleen dat de bak X Nm aankan.

    Verstuurd vanaf mijn LYA-L09 met Tapatalk
     
  6. Probleem is vaak dat het koppel niet alleen begrenst wordt vanuit het motormanagement systeem, maar ook vanuit de computer van de automaat.

    Dus het kan zijn dat als je de motormanagement software aanpast met meer turbodruk enz, de automaat zelf de motor weer terug regelt omdat hij over zn maximale koppel heen gaat.
    Dan ontkom je er dus eigenlijk niet aan om ook de automaat software aan te passen.

    Ben hier wel erg benieuwd naar. Heb je al iemand gevonden die het aan durft je auto te tunen?
    Zou wel heel graag de koppelkromme willen zien voor en na icm de automaat.
     
    meeder vindt dit leuk.
  7. Op de site van BR Performance staat sinds kort dat ze het koppel bij de 1.5 Ecoboost met Automaat begrenzen!

    https://www.br-performance.be/nl-be...rd/1123-focus/10139-2018/10142-1-5t-ecoboost/

    Nieuwsgierig als ik ben heb ik ze gevraagd op hoeveel Nm ze dit doen, en dat blijkt dus 320nm te zijn!
    Normaal halen ze 340nm uit de 1.5 Ecoboost.

    Gezien de grafiek betekent dat er tussen 2200tpm en 4800tpm altijd 320nm ter beschikking is.
    Standaard is het ongeveer 260nm tussen 2200tpm en 3800tpm

    Je hebt dus alsnog meer koppel wat ook nog eens een stuk langer wordt vastgehouden
     
  8. Dus de 8F24 kan minder koppel aan dan de voorgaande 6F35 die hiervoor gebruikt werd. De 6F35 kan 400Nm aan.

    Verstuurd vanaf mijn LYA-L09 met Tapatalk
     
  9. Bij BR Performance kiezen ze er in ieder geval voor om het koppel te begrenzen, om een veilige marge te behouden. Bak zal dus wel nog wat meer aankunnen, maar dan ga je ook aan de levensduur zitten!
     
  10. Het is zeker goed dat ze er rekening mee houden. Dat geeft wel vertrouwen in zo'n bedrijf.

    Verstuurd vanaf mijn LYA-L09 met Tapatalk
     

Deel Deze Pagina