1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Hoog verbruik, weinig vermogen

Discussie in 'Performance' gestart door StefandenH, 26 nov 2019.

  1. Beste leden,

    Helaas merk ik al langere tijd dat de Focus moeite heeft met accelereren. Boven de 4000 toeren neemt het vermogen snel af. Het duurt heel lang voor de motor vervolgens de 5000 toeren bereikt, daarboven bouwen de toeren zelfs vrijwel niet meer op.

    Sneller dan 150 km/h wil de auto niet. Het verbruik is daarnaast stevig te noemen, gecombineerd zo'n 10 tot 11 liter per 100 km gemiddeld. Ik hou mijn rechtervoet daarbij zeker in bedwang en rij regelmatig over de snelweg.

    Inmiddels is de auto al vaker bij de garage van aankoop én de dealer geweest met bovenstaande opmerkingen. Deze zeggen allebei niets afwijkends te zien. Het gasklephuis is schoongemaakt en de luchttoevoerklep is vervangen (op aanraden van dealer), maar tot nu toe zonder resultaat. Ook tank ik al langer euro 98 om te zien of dat wat uithaalt, maar helaas.

    Is er iemand die hetzelfde of vergelijkbaar heeft gehad met zijn focus? Helaas heb ik zelf niet de kennis en gereedschap om ermee aan de slag te gaan, vandaar dat ik het graag aan jullie voorleg. Het gaat om een Focus MK2 uit 2009 met 1.8 Flexifuel motor, km stand staat op 107.000 km. Laatste onderhoud was bij 95.000 km.

    Alvast heel erg bedankt voor het meedenken!

    Hartelijke groet,
    Stefan
     
  2. Dan wordt het in ieder geval tijd voor onderhoud. De Flexifuel moet elke 10000km versie olie hebben.

    Verstuurd vanaf mijn LYA-L09 met Tapatalk
     
  3. Is het met koud weer erger? In een andere post waarin ik ook actief ben hebben ik en @Rikkert93 last van verminderd vermogen bij koud weer. Ik heb een 125 Pk TI-VCT uit 2011. Momenteel treedt het bij mij trouwens niet op. @Rikkert heeft LPG bougies laten monteren, zodat er een betere vonk is. Ikzelf hou het nog in de gaten.
     
  4. elk 10.000km zou kunnen maar dan zul je niet zulke problemen hebben.

    als ik jouw verhaal zo lees, zeg je dat op toeren komen niet meer lukt. me gok is dat er geen storingen in zitten.
    keer nieuwe bougies geprobeerd. nieuwe bobine geprobeerd. zo uit je verhaal haal ik uit dat mogelijk op hogere toeren de vonk dermate minder is dat het mengsel niet goed ontbrand.
    hierdoor gaat hij hem meer vervroegen om toch goeie ontbranding te krijgen gevolg mogelijk minder vermogen.
    heb wel is waar de 2.0 gehad en geen flexifuel. maar dat laatste is meer een naam als ik het goed zeg dan ook echt grote verschil. Ja de motor kan E85 aan, alleen we tanken hier euro95 dat E10 heeft.
    geen idee wat met de motor allemaal gedaan is, maar zou eventueel de timing van de distributie laten controleren.
    het is wel is waar ketting maar iemand die 2.0 mee bezig was had de krukaspoelie niet goed gemonteerd. gevolg dat hij niet of nauwlijks liep. als dat hier paar graden verschoven is, zou het zomaar kunnen zijn.
    uitlaat nergens verstopt, hoge toeren wil zeggen ook hogere luchtstroom, als de uitlaat verstopt zit zou een mogelijkheid kunnen zijn.
    geen idee of de 1.8 ook wervelkleppen in de inlaat heeft zoals de 2.0. wie weet blijven deze kleppen dicht zitten.

    als hun idd beweren dat het zo goed is als het kan. dan keer vergelijken met een andere 1.8flexifuel. wie weet hebben ze die staan als 2de hands en kun je daar mee vergelijken.
    het verbruik is idd best hoog te noemen. met veel snelweg moet je toch gemiddeld richting de 1op12.5 gaan of beter nu zit je 1op9 dat haalde ik als ik alleen in de binnenstad reed
     
  5. Mijn probleem was niet helemaal hetzelfde.. ik kom uiteindelijk (met heeeeel veel geduld) wel uit bij de top qua snelheid. Alleen het trekkende vermogen is gewoon weg.

    In ben wel benieuwd wat de experts van deze casus vinden
     
  6. #6 Koen_, 26 nov 2019
    Laatst bewerkt: 26 nov 2019
    Er is zeker iets mis, een goede 1.8 duratec (al dan niet flexifuel) is zonder meer vlot, draait graag hoge toeren en heeft een verbruik van ca 1 op 12, onder gunstige omstandigheden zelfs nog zuiniger.
    Als hij daadwerkelijk pas 100.000km gereden heeft lijkt het niet erg waarschijnlijk dat er een timing probleem is, de ketting heeft een veel langere levensduur dan dat. Ook heeft deze motor niet 1 bobine, maar 4 afzonderlijke penbobines, als er daarvan 1 stuk is loopt de motor op 3 poten en zal zeker errorcodes laten zien bij uitlezen.
    Bougies zou evtl kunnen, maar dan moeten er echt verkeerde bougies inzitten.
    Deze motor heeft zeker ook wervelkleppen, maar een probleem daaraan geeft andere symptomen, mn 'lawaai' , onregelmatige loop en 'inhouden'

    Als je deze auto bij een dealer hebt gekocht zou ik zeker aandringen dat er beter gekeken wordt, want dit past allerminst bij een 1.8 duratec
     
  7. Aangezien het maken van hoge toeren moeilijk is, zou het in- of uitlaat traject kunnen zijn. Wat is de staat van de inlaat, luchtfilter, gasklep, inlaatspruitstuk, uitlaatspruitstuk, katalysator, dempers?
     
  8. Zit er ook een brandstoffilter in?
     
  9. #9 StefandenH, 26 nov 2019
    Laatst bewerkt: 26 nov 2019
    Allereerst grote dank voor de reacties! Ik zal proberen zo volledig mogelijk te antwoorden.

    Het probleem doet zich niet alleen voor bij koud weer. Bij koude start wil de motor weleens moeilijk aanslaan, maar dat is niet altijd het geval en ook niet gerelateerd aan de buitentemperatuur. NB: de auto is pas sinds mei in bezit, dus ik heb nog geen echte vorst meegemaakt. Dat wordt komende maanden dus pas duidelijk.

    Het klopt inderdaad dat de auto geen storingen doorgeeft en al wat dingen zijn geprobeerd om het probleem te verhelpen, door zowel een universeel garagebedrijf als een Ford dealer. Er zijn verschillende tests gedaan, er is een stuk mee gereden door beide bedrijven én er is al aan gesleuteld. Ik ga er dan ook vanuit dat een motorisch defect/ aandachtspunt wel was gesignaleerd door één van tweeën (de universele garage is de verkoper, verkoopt veel Focussen en onderhoudt ze ook). Ik twijfel of de komende onderhoudsbeurt (welke inderdaad binnenkort ingepland staat) het beschreven probleem op gaat lossen, aangezien de vorige onderhoudsbeurt ook weinig heeft opgelost.

    Een verstopping van het in- of uitlaatsysteem kwam ook in mij op. Aangezien het luchtfilter bij de vorige beurt is vervangen én de luchttoevoerklep onlangs preventief is vernieuwd, zou het probleem (naar mijn idee) in het uitlaatsysteem kunnen zitten. Laag in de toeren is de auto vlot genoeg; pas boven 3500 toeren wordt dit minder. Kan ik zelf iets doen om een eventuele verstopping in het uitlaatsysteem op te lossen, in de vorm van een additief oid? En geeft de auto een storing door als de katalysator kapot is? Bij de Peugeot waar ik een tijd in heb gereden, ging het motorstoringslampje branden toen dit het geval was.

    Ik weet niet zeker of er een brandstoffilter in de auto zit, ik dacht te hebben vernomen dat deze niet in een Flexifuel-motor zit.

    Nogmaals; ik heb helaas (nog) niet de nodige kennis om te kunnen beoordelen waar het misgaat met de Focus. Verbeter me daarom als de door mij gegeven info niet klopt.
     
  10. Geen idee welke motor je had in de peugeot, als dat euro5 was dan geeft hij idd storinf aan, bij slecht werkende kat.
    Focus is euro4 uit mijn hoofd. Daar zitten wel sensors in, alleen die geven niet aan of je kat niet goed werkt. Die geeft het wel indirect aan. Dan vallen de sensoren buiten de normale waardes.

    Heb keer meegemaakt dat roestfilter verstopt zat. Uitlaat los geschroefd en wereld van verschil was het toen.
    Helaas kan je dat hier niet makkelijk doen
    Ivm er warmere gassen uitkomen al bij dieselmotor.

    Elke motor heeft een brandstoffilter, echter tegenwoordig is dit 1 geheel met de brandstoffilter.
    Brandstofdruk kan ook nog bekeken worden. Wie weet levert brandstofpomp te weinig druk en heb je hieroor ook problemen dat er te weinig ingespoten wordt als je veel toeren draait.

    Met een dergelijke obd tester rijden en meting gegevens opslaan/bekijken. Kijken of iets opvalt

    Begrijp het heel goed dat beide bedrijven er naar hebben gekeken. Maar als ik je klacht zo hoor moet er wel iets echt mis zijn. Verwacht dan dat ze er wel iets meer werk van maken.
     
  11. @trucker0werner dat was een 1.6 VTi motor uit 2007. Lekker laten staan trouwens, iedere 1000 km moest daar dik een liter olie bij gegooid worden.

    Ik heb een obd scanner besteld en ga eens kijken wat de tests aangeven. Hoop dat dat duidelijkheid geeft..
     
  12. Vti is nog niet zo erg als thp, lust netzoveel olie, maar ook kettingen en kleppenreinigen bij elke beurt hahaha.
     
  13. Als ie de beurt al haalde.. Wat een troep is dat zeg :schater: en dan nog engine of the year worden ook......
     
  14. Het heeft even mogen duren, maar de OBD scanner is binnen! Inmiddels heb ik de FORScan lite app op mijn telefoon staan.

    Welke waardes zijn relevant om te meten? Dan ga ik daar morgen eens mee spelen :)

    Overigens deed zich gister een nieuw project aan op 'Focusgebied': de bestuurder van een andere auto heeft de zijkant flink beschadigd toen de Focus geparkeerd stond. De portieren linksvoor en -achter zijn bekrast en ingedeukt. Geen wederpartij, dus zelf betalen. Eikels.
     
  15. Forscan werkt veel beter met een usb obdscanner aan je laptop.

    Forscan lite is prima voor onderweg als je snel een DTC wilt wissen bijv.


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
     
  16. Ik gebruik zelf ook Forscan op de telefoon via bluetooth. Voor uitlezen van sensoren is dat over het algemeen voldoende (tenzij er snelle pieken voorbij komen, die mist ie nog wel eens denk ik.
     

Deel Deze Pagina