1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Nokken as versteller probleem ?

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door focus99, 29 okt 2019.

  1. Ik heb een cmax 1.6 tivc van 2005 nu schokt hij soms bij het gas geven , de monteur denk dat het de nokkenas versteller zijn , kun je deze zelf vervangen en hoeveel zitten er op ? Deze zit volgens mij links boven op de motor ? Bougie 's + kabels en bobine zijn al vernieuwd dit jaar . Ook is de nokken as sensor vernieuwd werd toen iets beter
     
  2. Actuator is zelf goed te vervangen, zit met boutje en stekker vast.
    Echter de versteller zelf wil ook wel eens kapot gaan, die zit bij distributieriem. Wil je die vervangen moet je meteen de rest ook meenemen ivm toch los moet.
     
  3. Zitten er 2 van die dingen op ? En kun je ze ook testen door de stekker bv los te maken of ze goed zijn ? Heb verleden jaar net de distributie set vernieuwd dus om dat weer te doen zit ik niet op te wachten
     
  4. Het is een vraag wat de rede van de schok is. Kan van alles zijn. Van een slechte bougie/bobine tot injectors.
    Wat wel eens voorkomt is dat bij de bougies vol staat met water en hierdoor vonkoverslag naar de metaal eerder komt. Gevolg bii zwaardere belasting en laag in toeren schokken.
     
  5. Bougies zijn droog en bougies en kabels en bobine zijn al vernieuwd .hij schokt als je gas bij geeft, doet hij niet altijd trouwens .
     
  6. Ik had ook met mijn auto last van schokken maar dat was verholpen met een nieuwe bobine. Als je nokkenas versteller het is krijg je een foutmelding. En heb je geen power. Althans dat is mijn ervaring. Had Eerst de solenoid vervangen......uiteindelijk was het toch de hele vct unit zelf vervangen. Plus alle meuk eromheen. Wel leuk om te doen scheelde me een hoop knaken als ik het liet doen.

    Verstuurd vanaf mijn LG-H930 met Tapatalk
     
  7. Ik kocht januari van dit jaar ook (voor de eerste keer) een (normale) Focus Stationwagen met deze benzine motor 1.6 Vi VCT met ca. 115 Pk! Het was een inruiler overgenomen van een bevriende autohandel voor handelsprijs (dus goedkoop)! Ik wist dat de auto achterstallig onderhoud had en een paar mankementen! Waar ik toen ik hem kocht geen idee van had dat de motor niet goed reed, d.w.z. er waren de volgende problemen: stotteren, inhouden na het inleggen van een hogere versnelling (smoren), hoog benzine verbruik (kwam niet onder de 1:10), niet 50 km/u willen rijden in de 4e versnelling (gaat dan schokken), toerental dat ineens omhoog of omlaag gaat gieren/smoren, zagen van de motor voor het stoplicht, etc.! Heb toen eerst de bougie's vervangen (waren helemaal zwart geblakerd), alle bougiekabels en bobine heb ik ook maar gelijk vervangen! Gaf iets verlichting (onderdelen waren gewoon aan vervanging toe), maar de problemen bleven alleen meestal iets minder! Ben toen aan het gasklephuis gaan denken (op aanraden van iemand, die hetzelfde probleem had gehad), na het vervangen door ander bleef het probleem er nog steeds wel minder, maar verre van ideaal, toen kon ik een andere gasklephuis kopen (helaas niet goedkoop), waarvan het elektronische deel was vervangen en dat gaf een hele stap verbetering, maar nog niet ideaal, toen heb ik de LuchtMassaMeter vervangen, na het bezoek aan een monteur van Ford die kennis had van deze motor (meer dan ik in ieder geval), hij had toevallig een schade Focus staan met deze motor en mocht de LMM vervangen en mocht er een tijdje mee proefrijden, wat een andere auto/motor, 90% van de klachten waren weg en dus die LMM overgenomen! En sindsdien heb ik nagenoeg geen klachten meer! Wel blijft de motor nerveus, reageert feller dan een gewone 1.6 op het gaspedaal en bij het opschakelen naar een hogere versnelling moet je het gaspedaal niet helemaal loslaten, want dan pakt hij gewoon niet super op, maar over het algemeen rijdt hij nu lekker of ik nu rustig of wat sneller rij en het verbruik varieert van 1:6 tot maximaal 1:10 (veel korte ritten in de stad)!

    O ja, aan het vervangen van die nokkenas versteller sensoren heb ik ook gedacht, maar er was geen foutmelding te vinden bij het uitlezen van de motor! En het vervangen van die complete nokkenasverstelling kost ca. 500 euro, maar komt dan nog wel en distributieriem bij alles bij elkaar 750 euro kreeg ik een opgave, maar de distributieriem van mijn Focus is 2 jaar geleden vervangen, dus ging er niet van uit dat ik het daar moest zoeken!

    Hoop dat je mogelijk hier wat aan hebt!
    SUC6 met het oplossen, was voor mij een zoektocht, maar ben nu tevreden met de motor!
     
  8. O ja, nog even een actuele "up-date", heb wel gemerkt dat bij de bougie's steeds bij regen wat water staat (als de auto nog koud is, verdampt als de motor warm word) en dat kan ook soms een storing geven bij de ontsteking (overslaan), vroeg me altijd af waar dat water vandaan komt en heb ontdekt dat de motorkap aan de onderkant niet aansluit op het rubber dat vooraan op de paravan zit, zit echt een ruimte en als je de auto wast in de wasserette dan is de motor echt nat, weet nog niet hoe dit komt en of dat wel normaal is en/of hoe dit op te lossen! Mijn oude FoFo 1 was altijd helemaal droog na een bezoek aan de wasserette moet dat nog uitzoeken, maar klopt natuurlijk niet, mogelijk is het rubber veroudert en niet bol/hoog genoeg, moet dat een nakijken bij andere focussen II!
     
  9. Water komt 9 van de 10 bij de ruitensproeier kopjes. Vooral de rechtersproeier die zit precies boven het blok. Is een bekend probleem bij de focus. Beetje kit ertussen helpt meestal wel. Althans bij mij wel.

    Nokkenas verstellers vervangen is idd een duur geintje. En advies is altijd beide te vervangen. Is helaas een slijtage onderdeel, was al blij dat ik het zelf heb kunnen vervangen en dat heeft me echt veel euro's gescheeld. En het was ook leuk om te doen. Kon overal makkelijk bij...was bij mijn alfa wel wat anders met een v6 blok erin haha kon niet eens normaal een oliefilter vervangen zonder uitlaat te demonteren.

    Verstuurd vanaf mijn LG-H930 met Tapatalk
     

Deel Deze Pagina