1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Weinig vermogen - maar geen fout codes

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Robertoal, 9 jun 2019.

  1. Allen!
    1.6tdci fofo 2f2 2008, 16 tdci 109pk. / 316.000km / Roetfilter weg geprogrammeerd en leeggehaald / EGR dicht en weg geprogrammeerd

    Heeft al sinds ik hem heb eigenlijk geen vermogen, met dit probleem naar de garage gegaan. Vertelde me dat de VNT wat vast zat, ze hebben deze los gewrikt en schijnt (volgens hen) nu weer soepeler te gaan.
    Wat betreft vermogen is niets veranderd, wel lijkt hij boven de 3000 toeren iets beter te trekken.

    Kan dus aan 2 dingen liggen nu? de VNT stelling stuk in de turbo of de vacuum actuator?
    Enig idee hoe ik dit zou kunnen testen? Turbo ga ik sowieso niet vervangen (Economisch niet interessant :316.000 km op de teller en dag waarde van <1000 euro)
    Maar de actuator lijkt betaalbaar te zijn. En goed zelf te doen.

    roetfilter is overigens weg geprogrammeerd en leeg gehaald (volgens de vorige eigenaar) . Enige fout code die ik af en toe krijg is van de temp sensor van het ?roetfilter? maar gaat naar verloop van tijd weer weg en komt dan niet meer terug voor zeg 6 weken.

    Moraal, gaarne advies:
    Ligt het inderdaad aan turbo of vacuum actuator?

    Hoor het graag weer!
     
  2. niet te zeggen zo aan jouw verhaal.
    aan de hand van meting gegevens zal je de turbodruk moeten checken. kijken of deze er wel is. Tevens kan het voorkomen dat na het uitschrijven van de egr en roetfilter sommige storingen niet verschijnen waardoor je niks weet. als orignele software op zit komt dan wel soms een storing naar voren.

    boven de 3000rpm trekt een 1.6 nauwlijks, daaronder voel je hem het beste trekken.
     
  3. Is er dan een mogelijkheid om dit te testen? Geloof ergens gelezen te hebben dat je via de obd poort de actuator kan aansturen om te kijken of hij nog functioneert.. heb ik dat in ieder geval uitgesloten.
     
  4. Geen blazend geluid van een gescheurde turbo/intercoolerslang?
     
  5. Hoor geen blazend geluid, maar zal voor de zekerheid toch even de buizen controleren op olie achtige lekkage (de intercooler buizen dus). Tot nu toe elke auto die ik heb gehad met turbo had olie in het intercooler traject zitten (ook met plm 110.000 km op de teller). (hoe komt dit eigenlijk?)

    Sowieso hoor je de turbo niet echt, in parkeergarages hoor ik hem een beetje als ik in zijn 1 a 2 plank gas omhoog rij (gaat dan alsnog niet hard hoor :-) ).
     
  6. olie in de intercooler, en/of inlaatssysteem is normaal.
    je hebt namelijk carterventilatie en deze kan oliedamp omhoog werken naar je inlaatsysteem, deze verbruik je dan ook. Echter je oliepeil zie je daar niks aan.

    bij koude motor zou je de inlaatslang eraf kunnen halen. voelen met je vinger of er spelling op de schoepen van de turbo zit.
    zit er hier zichtbaar spelling op, tevens te zien dat het intern al tegen elkaar komt (schoepen zien dan afgeschaaft uit.)
    dan is de turbo klaar, ongeacht of dit probleem geeft of niet.

    rest moet je allemaal eigenlijk door een juiste persoon diagnose te laten stellen.
    aparte vacuummeter zetten om je vacuum te meten bij de actuator voor de variable geometrie en bij de wastegate.
    dan via de eobd stekker meting gegevens raadplegen en vandaar verder kijken
     
  7. Dank wederom voor je reactie! en mijn excuses voor mijn late reactie: zat in oostenrijk!
    Praktisch alleen maar plank gas moeten rijden.. en heuvel opwaarts vaak niet harder dan 90/100.,, maar veilig retour gelukkig haha!
    Heuvel af toch de 160/170 aan kunnen tikken :-)

    Volgende week heb ik onderdelen binnen voor een olie beurt, dan moet de slang er toch af en ga ik direct de turbo bekijken.
    Mocht ie niet goed zijn: een tweedehands turbo.. is dat er zelf een beetje op te sleutelen?

    als de turbo goed is bestel ik gewoon een nieuwe actuator.. zo duur is dat ook niet volgens mij. Lost dat het probleem niet op dan kan ik hem wellicht terug sturen.

    Dus:
    1. Schoepen checken, niet ok nieuwe turbo, wel ok:
    2. Actuator checken (door nieuwe te plaatsen) , nog niet opgelost?
    3. nieuwe turbo.. aangezien dan de schoepen verstellingen niet goed meer is.

    Mocht turbo vervangen makkelijk te doen zijn doe ik het zelf.. anders rij ik rustig verder totdat ie ploft.
     
  8. zo makkelijk is het totaal niet. ja schoepen kun je eventueel zelf controleren.
    vacuumklep zou je zelf kunnen vervangen.

    maar zomaar turbo vervangen is denk niet slim.
    1 kost veel geld maar ook deze motor staat bekend om olieprobleem bij de turbo.
    door olieverstopping komt er geen olie.
    heb meegemaakt dat een collega turbo had vervangen, naar buiten gereden en nieuwe besteld heeft. turbo was al kapot gedraaid door puur het warm draaien van de motor.
    vergeten olieretour te checken.
    daarnaast is vaak het advies om meer te doen dan alleen turbo vervangen in zo'n geval.
    naast flushen van de motor en oliekanalen doorspoelen, moeten ook de verstuivers eruit om de brandplaatjes te vervangen.
    je moet dus weten wat je het beste kan doen in zo'n geval.

    eenvoudigst is olieretour checken bij de turbo. heb je het zou het meevallen heb je het niet dan moet er flink wat gedaan worden

    heb je de auto eigenlijk al een keer uit laten lezen. zitten er geen storingen in
     
  9. Bedoelde alleen turbo vervangen als de schoepen vast zitten. Als ie nog niet stuk is gedraaid lijkt me dat het met de olie toevoer nu wel goed zit? Hoewel het me sowieso een goede zaak lijkt om te controleren.
    En als het alleen de schoepen zijn kan een 2de hands turbo wellicht soelaas bieden als het alleen de schoepen zijn.

    Heb hem inderdaad uit laten lezen en zitten geen fouten in behalve iets over de temp sensor van het roetfilter.
    Maar die is er niet altijd.. rij nu al 3 maanden rond zonder fout, daarvoor was het elke week raak en op een gegeven ging het motorlampje weer uit; is niet meer aan gegaan. Maakt zichzelf dus haha

    Deze auto heeft zich inmiddels terugverdient (koste maar 1500 euro: was een snelle koop nadat iemand de vorige in elkaar had gereden) is nu een sport geworden om er zo lang mogelijk in te rijden :-) verdien er inmiddels geld mee (vanwege KM vergoeding).
    Dus als het allemaal te duur wordt dan neem ik het traag rijden maar voor lief haha! totdat ie ploft.
     
  10. ploffen is ook leuk. de rede dat ik graag naar f1 kijk en renault haha.
     
  11. De turbo vervangen bij een 1.6 tdci is prima te doen. Volg wel de voorschriften die Ford voorschrijft. Idd flushen en controleren of de turbo voldoende olie krijgt. Verstuivers hoef je er niet uit te halen wanneer deze droog zijn. Zie geen enkele reden waarom je dit dan zou moeten doen, behalve uit voorzorg.

    Maar een nwe turbo incl. bijkomende zaken kost je zo tussen de €700,- en €1000,-.
    Aan jou of je het de auto waard vindt.
     
  12. Afhankelijk van hoe handig je bent, kun je ook je turbo zelf reviseren. Een nieuwe turbo cartridge voor de 1.6 tdci heb ja al voor minder dan €200.
    Ik heb er zelf hier 1 besteld. Er staan zelfs duidelijke filmpjes op hun site hoe dit aan te pakken.
     
  13. Ha Marco! Dank voor de tips. Heb inmiddels de olie besteld (goedkoopste... maar met dezelfde norm als duurdere olie) en ga er komend weekend eens even voor zitten.
    Verstuivers lekken niet.. althans ruikt niet naar diesel. Staat wel wat olie en koelvloeistof her en der.. maar daar hoefde ik me geen zorgen om te maken volgens de garage.

    een nieuwe turbo is het me niet waard, maar als, de turbo goed is en de vanen versleten: dan lijkt me dat WEL nog de moeite.
    Hoe dan ook: tot 400 a 500 euro zie ik als leer geld, daarboven vind ik het zonde van de centen :-)

    Oftewel: eerst maar een bezien of het de VNT vaantjes zijn of dat de turbo gewoon lam is.

    Wordt vervolgt.
     
  14. Net olie vervangen.. kwam best wel wat smurrie uit -> betekent dit dat de olie niet vaak vervangen is?
    heb naar de turbo gekeken en je ziet lichte beschadigingen op de schoepjes.. maar niet heel extreem?
    Axiaal bijna geen speling.. radiaal wel 1 tot 2 mm ongeveer -> is dit slecht?

    Daarnaast de VNT verstelling geprobeerd.. lijkt vrij soepel te gaan allemaal? Dan toch maar de vacuum klep ervan vervangen? (dat elektronische ding)

    Dank allen voor de hulp!!!
     
  15. Lichte beschadigingen op de schoepjes betekent dat de speling zo groot is dat ze wel ergens tegenaan lopen. Vervangen dus. Heb je een foto van de beschadiging?
     
  16. Sorry niet duidelijk omschreven: zo ver ik kon zien leuk het alleen beschadigingen in het midden van de schoepjes: alsof er een keer zand / meuk doorheen gegaan is. De randen lijken wel in orde? Heb stom genoeg geen foto gemaakt..
     

Deel Deze Pagina