1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Vulhals verstopt? 1.6tdci fofo 2f2 tankpistool slaat snel af

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Robertoal, 2 jun 2019.

  1. #1 Robertoal, 2 jun 2019
    Laatst bewerkt: 6 jun 2019
    Allen!

    Ik kan maar met mililiters tegelijkertijd tanken.. voor 10 liter sta ik minstens 10 minuten aan de pomp.
    Is dit een bekend probleem? (kon er niks over vinden helaas) Iemand tips? Of een screenshot van {/Edit} link naar exploded view {edit}ETIS zodat ik weet hoe ik de buis moet demonteren/vernieuwen?
    Of wellicht weet iemand een manier om dat stalen klepje open te duwen zonder tankpistool.. kijken of er iets verstopt zit :-)

    2de hands lijken ze rond de 50 euro te kosten.. dus is een reele optie!

    Hoor het graag!
     
  2. jouw beluchting van je tank zit waarschijnlijk verstopt. de vraag is of er ergens onder bekneld zit of door iets anders. je zou onder de auto kunnen kijken of er niks tegen de tank is aangekomen of de vulhals dat dit allemaal nog vrij hangen zonder beschadiging
    uit elkaar halen lijkt me sterk vaak is de hals en tank 1 onderdeel. of dat bij de focus is geen idee.

    de tank half kun je klepje opzei douwen.
    althans is mij al paar keer gelukt.
    door de twee zwarte plastic onderdelen naar links en rechts te douwen kun je de klepje open doen.
    denk alleen niet dat het ijzere klepje het probleem is. want je zegt dat je de slang erin kan stoppen.
     
  3. Ga inderdaad even proberen of ik het klepje toch opzij kan duwen, wellicht zie ik binnenin iets zitten: de klep werkt inderdaad prima maar aangezien de diesel niet doorloopt lijkt het handig om te kijken of er iets dwars zit.

    Het is een los onderdeel..

    Als ik niks zie zitten, en het is inderdaad een buis wat verstopt zit; hoe sloop ik die vulhals eruit? iemand ervaring ermee?

    Dank overigens voor je snelle reactie!
     
  4. heb je dat probleem bij ieder tankstation?
    zou zomaar kunnen dat het probleem niet bij jou auto ligt.
     
  5. Heb er inmiddels 5 geprobeerd .. overal hetzelfde helaas. Was ook vanaf de een op de andere dag dat dit gebeurde heel apart
     
  6. De Focus 2 fase 2 is voorzien van het Ford Easyfuel systeem waarbij er geen tankdop meer aanwezig is en de tank wordt afgesloten door een aantal in de vulhals gemonteerde kleppen. Deze kleppen kunnen alleen open worden gedrukt met een buis van de juiste diameter (zoals het pistool van de vulslang bij het tankstation).

    Het komt echter nog weleens voor dat het systeem defect gaat en 1 (of meer) van de kleppen in de vulhals niet (goed) meer opengaan. Dit heeft als gevolg dat er nauwelijks nog brandstof in de tank te krijgen is.


    Gezien de symptomen acht ik de kans zeer groot dat er een probleem is met de kleppen in de vulhals. Om dit op te lossen zal de gehele vulhals vervangen moeten worden.
     
  7. Dank voor je reactie!!! Bestel ik maar even een 2de handsje.
    Enig idee waar ik een Etis tekeningen/diy kan vinden? Heb gegoocheld maar kan nog niks vinden
     
  8. Is de vulhals gelijk tussen de hatchback en de station? Kan dat moeilijk zien op de foto’s..
     
  9. DANK!
    Was even zoeken (stond voor mijn niet technische geest op een onlogische plek) maar voor de volgende die dit zoekt:
    Link
    Net een vulhals besteld ben benieuwd hoe lastig dit gaat worden :weird:
     
    Pietvw vindt dit leuk.
  10. Moet even kijken of deze via de onderkant of bovenkant vast zit in de carrosserie. Onderkant dan wordt het lastig. Dan moet je de tankhals verwijderen.
     
  11. Hoe bedoel je dat precies?
    Ik dacht eraan om het wiel eraf te halen en vervolgens de spatkap(heet dat zo?) te verwijderen... lijkt maar op 1 punt met een bout te zitten verder. Morgen ga ik ermee aan de gang.
     
  12. Update: Nieuwe pijp zit erin en ik kan weer tanken!
    Nog een probleempje nog; het overloop slangetje lost wat diesel als de tank bijna vol zit, hoort hier een dopje op ofzo?

    De klus was redelijk eenvoudig; afgezien van de irritante hoek waarbij je de buisklemmetjes los moest zien te krijgen.

    Voor de volgende die hier mee zit:
    1. Auto omhoog
    2. Wiel eraf
    3. Bij de spatlap zitten 2 bouten aan de linker kant die je met een torx moet losdraaien. Vervolgens heb je rondom een stuk of 8 'klikkers' zitten, deze kan je vrij eenvoudig met schroevendraaier of tangetje los klikken/wrikken. Er zitten er ook 2 aan de 'straatkant' die waarschijnlijk verstopt zitten onder een hoop modder.
    Als je alle klikkers los hebt dan gaat de hele 'lap' er zonder geweld af!
    4. De 'hals' loopt vanaf de kelk waar je het tankpistool indoet door met 2 losse buizen. Een kleine (plm 2cm diameter) en een grote (6cm? diameter). Deze kan je als je onder de auto ligt (vanaf de achterkant eronder schuiven is het makkelijkste) door zien lopen naar de rubberen leidingen die dan weer aan de tank verbonden zitten. Eerst rond de slangklemmen goed schoonmaken! moet zo min mogelijk meuk de tank in natuurlijk.
    5. Slangklemmen losmaken: de grote is het makkelijkste aan de tank vast (dus de rubber buis blijft aan de vulhals vastzitten) en de kleine kan je het makkelijkste bij aan de vulhals kant. De kleine zat bij mij vast met zo'n klik slangklem, die aan de tank met een 'schroef' slang klem (7mm geloof ik). Beide loshalen!
    6. De tankhals zit met 2 bouten vast (torx wederom). Deze losdraaien, en dan voorzichtig de kelk uit het rubber halen (waar je het tankpistool in doet), en de ontluchtings nippel loshalen (onder de ingang van de kelk in het zelfde rubberen ding).
    7. Tankhals is nu los! met een beetje prutsen haal je hem eronder uit.
    8. Wat bij mij opviel: je hebt een slangetje los naar achteren hangen, dit is volgens mij de overloop. Deze zit op een Y stuk geschoven dat weer verbonden zit aan de 2 andere rubberen buisjes; de een loopt naar de kelk, en de andere is de ?ontluchting? die onder het vulgedeelte zit van de kelk (en je kan zien zitten als je de tankdop opendoet)
    9. Nieuwe erop doen...
    10. Klaar

    Dit koste mij ongeveer 3 uur; maar dat was voornamelijk omdat ik niet goed gereedschap had en niet al te veel ervaring heb. Een pro doet dit in een klein uurtje vermoed ik.

    Dank allen voor de hulp! Ik kan weer tanken :-)
     
    gerardTDCI vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina