1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Dynamische regeneratie

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Sander1976, 30 mei 2019.

  1. Ik heb een Focus 1.6 econetic uit 2013.
    Hier is vorige maand de injector van het roetfilter vervangen, omdat deze flink verstopt zat en niet meer werkte.
    Het roetfilter is toen statisch geregenereerd, en sinds toen loopt hij weer als een zonnetje.
    Wat ik mij afvroeg, hoe kan je eigenlijk merken dat hij regenereerd tijdens het rijden ?
     
  2. Als het je opvalt is je verbruik tijdens het rijden iets hoger dan normaal. Ik heb soms ook dat ie stationair iets meer toeren maakt (bijna 1000) en dat de ventilator een minuut of 10-15 na stoppen van motor nog verder draait, maar weet niet of dat er ook bij hoort


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
     
  3. Stationair toerental ligt iets hoger en als de motor stationair draait dan is het verbruik normaal 0,5 à 0,6 L/h, tijdens de regeneratie is het 0,9 tot 1,0 L/h.
    Het stop/start systeem is tijdens de regeneratie ook uitgeschakeld.
     
  4. Kan je het ook horen aan de motor? Bij mijn vrachtwagen roffelt hij iets meer tijdens het regenereren :mrgreen:
     
  5. Elke merk doet het anders. Veel spuiten meer in en dankzij andere manieren stijgt hierdoor de uitlaatgas naar 450-550graden. Bii de focus zit er een verstuover die letterlijk het schoonbrand.

    Bii de eerdere was er nog additief die voor zorgde dat regeneratieproces van 550graden naar 450 graden ging. Door de verstuivers anders aan te sturen en egr open zetten werd er zonder dat je meer vermogen kreeg, meer opgestookt. Daar zul je meer van merken dan met de nieuwe foxus waar een verstiiver in de uitlaat zit, deze gaat aan en brand dus alles schoon, verder aan motor zal niet heel veel veranderen.

    Vandaar dat bij de ene beter merkbaar is dan bij de andere
     
  6. Heren, dank voor jullie reacties.
     

Deel Deze Pagina