1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

olie verbruik via carter ontluchting 1 liter op 100 km

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door v/d broek, 10 feb 2019.

  1. goede dag allemaal ik( leo) sleutel al vanaf mijn 14 jaar aan auto,s ook in garages gewerkt .
    En nu met mijn 70 jaar nog steeds .
    ik rij nog steeds in mijn 1.6 focus wagon 2004
    En nu ga ik met voor mij een raadsel beginnen ,
    ik kom een ford focus 2.0 benzine tegen met slecht lopende motor bj januari 2007.
    leuke auto dacht ik met alles erop en aan leuk voor mij om te maken en te gaan rijden
    auto liep zeer slecht stond te schudden rookte maar als hij even liep geen rook meer .
    dus thuis aangekomen compressie getest 1 cilinder slecht .
    kop eraf ja hoor 1 uitlaat klep kapot 2 stukken van de klep afgebroken dus niet verbrand .
    goed alles bekeken geen stukken te zien zijn denk ik meteen de uitlaat in geblazen
    geen schade aan de kop en op de zuigers ook niets te zien zuiger want ook geen krassen
    wel behoorlijk wat koolaanslag op de zuigers
    dus alles schoon gemaakt nieuwe klep er in nieuwe pakking alles dicht en op tijd gezet klaar dacht ik
    misschien geluk gehad .
    starten loopt meteen loopt ook mooi geen bijgeluiden mooi stationair
    maar roken vreselijk ,kan in het begin dacht ik
    dus stukje rijden roken bijna weg thuis even stationair laten lopen beetje gas geven ik zag mijn huis niet meer staan van de rook .
    en het viel mijn op dat de auto niet goed op op temperatuur kwam (thermostaat dacht ik) dus nieuwe
    compressie gemeten ca 13 op alle cilinders vond ik redelijk
    inlaat spruitstuk zeer vuil en zwart vet van binnen
    inlaat reiniger gehaald en zo goed mogelijk gereinigd
    motor flush erin daarna nieuwe olie en filter geen verbetering
    atv bij de olie 50 km gereden nieuwe olie en filter maar hij blijft nog steeds 1/2 liter op 50 km verbruiken
    anti carbon op de zuigers helpt niets remolie op de zuigers op de zuiger 2 nachten laten staan ,
    rem olie blijft ook op de zuigers staan dus ook weer geen verbetering
    goed doortrekken gas los en bij 2000 toeren weer vol gas geen echte rook dus volgens mij klepsaels goed
    bij rijden nagenoeg geen rook maar nog steeds 1/2 liter op 50 km
    olie vul dop eraf hij blaast wel maar leg je de dop er los op blijft gewoon liggen
    bij de peilstok geen blaaslucht ,weer compressie gemeten ca 13 wat olie erop ca 14,5
    bougie er uit zie op ALLE cilinders olie staan denk meteen aan de olie schraapveren
    voor weer compressie te meten auto zonder bougies minuutje gestart dat de olie er uit blaast
    toen zag ik dat er weer olie in kwam lopen
    spruitstuk er af en die zit vol olie
    achter het spruitstuk zit nog een carter ontluchting die rechtstreeks naar het inlaat spruitstuk gaat
    en daar zuigt hij dus de olie vandaan
    de carter ontluchting op de kleppendeksel is goed schoon en het filter ook
    maar hoe kan hij nu zoveel olie op zuigen via de andere carter ontluchting
    er zit een terug slag klepje daar kun je wel aan zuigen maar terug blazen niet klopt volgens mij
    dan de slang naar het spruit stuk is heel in het spruitstuk zitten volgens mij ook kleppen maar daar kun je niet bij komen
    dus ik zoek nog steeds de reden van die aanzuig kracht die de olie opzuigt
    gedachte schuur in blok /schuur in kop/klep in spruitstuk /ik weet het niet meer
    goede compressie loopt zeer goed trekt super loopt netjes en mooi, benzine verbruik met rijden tussen 80 en 100 binnen weg ca 1op 15 goed vind ik
    waar moet ik het zoeken of wie heeft ook zoiets meegemaakt
    lang verhaal sorry maar hoop op mee op mee denkers ,mijn vrouw zit nu voetballen te kijken en dat vind ik weer vreselijk sorry voor de voetbal liefhebbers
    ik ga liever naar mijn garage dan . vgr v/d broek
     
  2. Wat doet ie als je die carter ontluchting eens afdopt
     
  3. dat was ik ook van plan ga ik morgen proberen en dan kan ik hopelijk tegelijk kijken of hij erg veel overdruk daar heeft
    maar ik hoop er ook achter te komen waardoor dit komt
     
  4. Lastig verhaal. De EGR klep ook al
    bekeken?
     
  5. EGR klep ook schoon gemaakt en werkt naar mijn mening goed
    ga morgen proberen met de carter ontluchting afdoppen en de druk bekijken van de onderste ontluchting
     
  6. vandaag alleen maar spruitstuk gereinigd
    ik heb een cilinder lekkage tester gekocht en die word denk ik woensdag bezorgd
    dus daar wacht ik even op voor ik verder ga zoeken
    ik zag wel dat er bij de kleppen veel olie zat
    dus carter of klepsaels denk ik
     
  7. #7 v/d broek, 13 feb 2019
    Laatst bewerkt: 2 mrt 2019
    ook al rookte hij bijna niet bij doortrekken /terug laten lopen weer vol gas
    begin ik nu toch de klepsaels te verdenken ook omdat je nu zoveel olie ziet op de kleppen bij de inlaat
     
  8. klepsaels vernieuwd maar ik vond de oude niet echt slecht
    dus toch maar de kop er af en de zuigers eruit
    toen zag je het meteen compressie veren goed
    maar de olie schraapveren zaten helemaal diep in de groeven dus de rek eruit
    dus alle zuigerveren vernieuwd koppakking en nieuwe bouten
    en nu loopt hij weer als een nieuwe en geen rookwolkje meer te zien
     
    hoomer, FoCuS_1600, focuskelp en 2 anderen vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina