goede dag allemaal ik( leo) sleutel al vanaf mijn 14 jaar aan auto,s ook in garages gewerkt . En nu met mijn 70 jaar nog steeds . ik rij nog steeds in mijn 1.6 focus wagon 2004 En nu ga ik met voor mij een raadsel beginnen , ik kom een ford focus 2.0 benzine tegen met slecht lopende motor bj januari 2007. leuke auto dacht ik met alles erop en aan leuk voor mij om te maken en te gaan rijden auto liep zeer slecht stond te schudden rookte maar als hij even liep geen rook meer . dus thuis aangekomen compressie getest 1 cilinder slecht . kop eraf ja hoor 1 uitlaat klep kapot 2 stukken van de klep afgebroken dus niet verbrand . goed alles bekeken geen stukken te zien zijn denk ik meteen de uitlaat in geblazen geen schade aan de kop en op de zuigers ook niets te zien zuiger want ook geen krassen wel behoorlijk wat koolaanslag op de zuigers dus alles schoon gemaakt nieuwe klep er in nieuwe pakking alles dicht en op tijd gezet klaar dacht ik misschien geluk gehad . starten loopt meteen loopt ook mooi geen bijgeluiden mooi stationair maar roken vreselijk ,kan in het begin dacht ik dus stukje rijden roken bijna weg thuis even stationair laten lopen beetje gas geven ik zag mijn huis niet meer staan van de rook . en het viel mijn op dat de auto niet goed op op temperatuur kwam (thermostaat dacht ik) dus nieuwe compressie gemeten ca 13 op alle cilinders vond ik redelijk inlaat spruitstuk zeer vuil en zwart vet van binnen inlaat reiniger gehaald en zo goed mogelijk gereinigd motor flush erin daarna nieuwe olie en filter geen verbetering atv bij de olie 50 km gereden nieuwe olie en filter maar hij blijft nog steeds 1/2 liter op 50 km verbruiken anti carbon op de zuigers helpt niets remolie op de zuigers op de zuiger 2 nachten laten staan , rem olie blijft ook op de zuigers staan dus ook weer geen verbetering goed doortrekken gas los en bij 2000 toeren weer vol gas geen echte rook dus volgens mij klepsaels goed bij rijden nagenoeg geen rook maar nog steeds 1/2 liter op 50 km olie vul dop eraf hij blaast wel maar leg je de dop er los op blijft gewoon liggen bij de peilstok geen blaaslucht ,weer compressie gemeten ca 13 wat olie erop ca 14,5 bougie er uit zie op ALLE cilinders olie staan denk meteen aan de olie schraapveren voor weer compressie te meten auto zonder bougies minuutje gestart dat de olie er uit blaast toen zag ik dat er weer olie in kwam lopen spruitstuk er af en die zit vol olie achter het spruitstuk zit nog een carter ontluchting die rechtstreeks naar het inlaat spruitstuk gaat en daar zuigt hij dus de olie vandaan de carter ontluchting op de kleppendeksel is goed schoon en het filter ook maar hoe kan hij nu zoveel olie op zuigen via de andere carter ontluchting er zit een terug slag klepje daar kun je wel aan zuigen maar terug blazen niet klopt volgens mij dan de slang naar het spruit stuk is heel in het spruitstuk zitten volgens mij ook kleppen maar daar kun je niet bij komen dus ik zoek nog steeds de reden van die aanzuig kracht die de olie opzuigt gedachte schuur in blok /schuur in kop/klep in spruitstuk /ik weet het niet meer goede compressie loopt zeer goed trekt super loopt netjes en mooi, benzine verbruik met rijden tussen 80 en 100 binnen weg ca 1op 15 goed vind ik waar moet ik het zoeken of wie heeft ook zoiets meegemaakt lang verhaal sorry maar hoop op mee op mee denkers ,mijn vrouw zit nu voetballen te kijken en dat vind ik weer vreselijk sorry voor de voetbal liefhebbers ik ga liever naar mijn garage dan . vgr v/d broek
dat was ik ook van plan ga ik morgen proberen en dan kan ik hopelijk tegelijk kijken of hij erg veel overdruk daar heeft maar ik hoop er ook achter te komen waardoor dit komt
EGR klep ook schoon gemaakt en werkt naar mijn mening goed ga morgen proberen met de carter ontluchting afdoppen en de druk bekijken van de onderste ontluchting
vandaag alleen maar spruitstuk gereinigd ik heb een cilinder lekkage tester gekocht en die word denk ik woensdag bezorgd dus daar wacht ik even op voor ik verder ga zoeken ik zag wel dat er bij de kleppen veel olie zat dus carter of klepsaels denk ik
ook al rookte hij bijna niet bij doortrekken /terug laten lopen weer vol gas begin ik nu toch de klepsaels te verdenken ook omdat je nu zoveel olie ziet op de kleppen bij de inlaat
klepsaels vernieuwd maar ik vond de oude niet echt slecht dus toch maar de kop er af en de zuigers eruit toen zag je het meteen compressie veren goed maar de olie schraapveren zaten helemaal diep in de groeven dus de rek eruit dus alle zuigerveren vernieuwd koppakking en nieuwe bouten en nu loopt hij weer als een nieuwe en geen rookwolkje meer te zien