1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Weinig vermogen

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door BrianS, 10 jun 2018.

  1. Goedemorgen,

    Ik heb een Ford Focus 1.6 tdci uit 2006 het is ook mijn eerste ford maar wegens gebrek aan kennis en het verkoop praatje van de verkoper ben ik nu eigenlijk nog steeds koos autoloos...

    Mijn probleem is eigenlijk dat ik gewoon geen vermogen heb ik haal op zn top 100kmph en zelfs daar is hij wel een enige tijd mee bezig..

    Ook in de neutraal stand als ik mijn gas helemaal intrap komt hij niet verder dan 3400 toeren... op Mn dashboard geeft hij ook niks aan dat er iets mis is alle lampjes branden bij het contact omdraaien en gaan weer netjes uit bij het starten...

    Er is pas een nieuwe turbo in gezet en die draait ook gewoon echter ben ik er wel achter gekomen dat er in de leidingen die in verbinding staan met de turbo een klein beetje olie zit niet al te veel!

    Mijn vraag is of jullie misschien een oplossing voor me hebben!!


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
     
  2. Vooropgesteld dat het vanaf afstand heel lastig is om een correcte diagnose te stellen zal je toch wat meer informatie moeten geven.

    Je weet neem ik aan dat dit type motor de nodige bekende problemen heeft?

    Wat is de reden dat de turbo is vervangen? Was dit slijtage of was er sprake van turboschade. Wanneer de turbo bij dit type motor kapot gaat wordt dit in de meeste gevallen veroorzaakt door een gebrek aan smering van de turbo. Wanneer de oorzaak hiervan niet wordt opgelost heeft een nieuwe turbo ook geen lang leven. Wanneer de turbo bij dit type motor wordt vervangen is er een procedure die doorlopen moet worden. Naast het reinigen van diverse zaken omhelst deze procedure ook het uitvoeren van een meting van de hoeveelheid olie die door de turbo stroomt. Wanneer blijkt dat dit onvoldoende is heeft de motor al dermate veel interne slijtage dat deze vervangen moet worden.

    Bij dit type motor resulteert turboschade in behoorlijk wat gevallen in een nieuwe motor.



    Er is al enorm veel geschreven over dit onderwerp. Met de zoekfunctie kan je hier genoeg over vinden.
     

  3. Ik heb inderdaad doormiddel van de zoekfunctie het hele forum al afgestruind maar kom elke keer een soortgelijk probleem tegen alleen nooit helemaal identiek aan mijn probleem.... maar ik zie wel dat het bijzonder veel kan zijn waardoor ik geen vermogen heb ook omdat ik geen lampje zie branden op men dashboard en hij stationair gewoon loopt zoals het hoort


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
     
  4. Voel je het effect van de turbo wel als deze ingrijpt of krijg je niet dat extra zetje? Hoeveel km's heeft je auto gedraaid?
    JW gaf al aan dat de 1.6 een motor met gebruiksaanwijzing is. Bij turbo schade van deze Franse diesel moet je erg oppassen dat het goed wordt hersteld. (o.a. flushen van de motor, zeefje schoonmaken of zelfs verwijderen en er bestaat zelfs de mogelijkheid om er een groter carter onder te hangen)
    Voor de rest is het wel een fijne soepele motor. Je moet hem alleen wel juist gebruiken. (goed warm rijden, op tijd olie verversen en turbo de tijd geven om nog even af te koelen)
    Het is wel typisch dat je ook stationair niet boven de 3400 tpm kunt komen. Wellicht een sensor die niet lekker werkt? Hoor je misschien ook vreemde geluiden of ruik je een (sterke) diesel geur uit het motorcompartiment?
     
  5. Hallo ik zelf heb ook een 1,6 tdci uit 2008 en ik laatst mijn dpf vervangen.
    omdat ik hij niet meer wilde regenereren hierdoor had ik soms op de snelweg ook geen vermogen en was het net of de auto tegen werd gehouden en dan weer los enz.
    na het vervangen een klein stukje gereden en toen hoorde ik een plof geen vermogen meer en dezelfde symptomen die jij omschrijft.
    alle slangen gecheckt en ik had er blijkbaar 1 niet goed vast gezet (de slang die op de stalen buis zit helemaal bij de bodemplaat)als hier een scheur in zit kan er geen druk opgebouwd worden en laat dit nou echt belangrijk zijn.
    ik moest toen de turbo compressor slang weer loshalen en het luchtfilter weghalen om bij de los geschoten slang te komen.
    alles weer vast gezet en de auto rijd weer als een zonnetje.
    de turbo compressor slang is ook een zwak punt zit snel een scheur in en dan vooral net naast de hoseclip.
    een beetje olie in de slangen is niet erg want de turbo moet gesmeerd worden want hij maakt een hoop toeren.
     

    Bijgevoegde bestanden:

  6. Een vriend van mij heeft vandaag zojuist het volgende gedaan:

    MAFsensor schoongemaakt met contactspray

    Wat ik al aangaf was dat de turbo olie lekt hij heeft gezien dat een rubberslang/leiding die van de turbo (onderin) naar beneden loop op de motor?? In ieder geval loopt hij in een kleine S bocht naar beneden naja goed die leiding is aan vervanging toe hij spuit blijkbaar olie daaruit! Hij heeft even provisorisch de leiding iets strakker getrokken en tot dusver geen/weinig lekkage meer dat eruit spuit.

    Ook heeft hij een nieuwe brandstoffilter erin gezet blijkt ook vaak een issue te zijn althans zijn woorden

    Hij heeft ook ontdekt dat de plastic omgekeerde u bocht om het zo even te benoemen (die van de turbo naar links gaat boven de rest van de turbo langs en dan met een bocht naar rechtsonder naar beneden leid)
    Er blijkt een pakking te zitten die aan vervanging toe is hij zei dat dat wel een dure pakking is omdat die tegen warmte moet kunnen enz enz hij kan daar valse lucht pakken maar heeft nu met een witte speciale tape ook hittebestendig een soort van eigen pakking gecreëerd.

    Ook hebben we er injectie reiniger ingegooid dat we hebben gehaald bij brezan en zojuist een stukje gereden hij lijkt nu iets wat meer power te hebben maar eigenlijk minimaal enigste wat anders lijkt te zijn is dat hij nu minder verbruikt en zuiniger is....

    Voorderest voel ik de turbo wel aanslaan dus die werkt
    De auto heeft nu om de nabij net over de 211000 gelopen

    Ik wil deze auto niet opgeven en wil er alle energie en tijd insteken om het probleem op te lossen zodat ik me kan aansluiten bij de andere vrolijke focus rijders!


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
     
  7. Ik ga er na Mn werk meteen even naar kijken! Ik ben geen techneut maar hoe kan ik zien of hij er goed opzit? Of is dat overduidelijk zodra ik er naar kijk?

    Kan het inhouden dat hij niet hoger in zn toeren komt door dat slangetje?


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
     
  8. bij mij was het wel zo maar het is geen slangetje hij heeft een diameter van ong 3cm en het is lastig te zien
     
  9. Als al die turbobuizen zo slecht zijn geeft dit niet veel hoop dat de turbo deskundig is geplaatst. Dit neem je dan mee als het toch los ligt. Wanneer er scheuren in de turbobuizen zitten verlies je veel vermogen, dus deze zal je eerst moeten vervangen. Ook kan je de vacuüm turboregelklep vervangen (circa 50 euro).
     
  10. Nou we hebben druk met een compressor op de compressie slangen gezet en ons is opgevallen dat hij lekt bij de inlaatspruitstuk


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
     

Deel Deze Pagina