1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Iemand ervaring mee?

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door TjeerdMinkes, 19 feb 2018.

  1. [​IMG]

    Melding verdween na opnieuw starten!


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
     
  2. Geen ervaring mee maar lijkt me niet goed. Succes er mee!
     
  3. #3 Yakko, 19 feb 2018
    Laatst bewerkt: 19 feb 2018
    Zonder ervaring zou ik denken, dynamo en / of spanningsregelaar. Ik weet niet of er in de mk3.1 een dynamo in zit met ingebouwde spannings regelaar? Wanneer kreeg je die melding?

    Mooi systeem dat je een melding krijgt over een te hoge spanning, geweldig! Scheelt je toch weer een uitgefikte ecu, tellerunit en potentieel andere electronische modules. Nu hebben die een redelijke marge qua voedingsspanning maar toch. Je wilt geinformeerd worden over dergelijke storingen wanneer ze zich voordoen voordat ze meer schade aanrichten.

    En voorbeeld van een dergelijke melding, (van mindere urgentie) die ik onlangs kreeg, "niveau ruitenwisser vloeistof laag" geweldig toch?!
     
  4. Inderdaad, als je een multimeter hebt zou je de accu spanning eens kunnen meten ( met en zonder draaiende motor) Misschien dat de dynamo vreemde dingen doet inderdaad. Vreemde melding ik kan er weinig kaas van maken verder.
     
  5. Focus gestart, en bij het achteruit rijden kwam de melding. Motor uit en opnieuw gestart. Toen was en bleef de melding weg.


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
     
  6. Ik heb de garage gebeld. Advies was hou het in de gaten, en bij volgende melding neem contact op. We moeten over twee weken toch naar de garage voor de recall van het koelsysteem, dan word de storing wel uitgelezen.



    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
     
  7. #7 Yakko, 19 feb 2018
    Laatst bewerkt: 19 feb 2018
    Zonder ervaring zou ik zeggen, mocht je een trekhaak hebben, check de connector van de trekhaak op vocht. Mocht je geen trekhaak hebben, check de kenteken verlichting (achteruitrij camera?) op vocht. Eventueel ook de lampen units (aan de achterzijde) checken op vocht. Dit naar aanleiding van de storing welke zich voor deed op het moment dat je achteruit reed.

    Kortsluiting leidt normaliter niet tot een hoge spanning maar tot een hoge(re) stroom en daardoor lagere spannning. Er zijn slimme spanningsregelaars die merken dat de board spanning zakt en op basis daarvan bijstoken, wat wellicht niet lukt (of juist wel maar dan in teveel spanning voorzien?) omdat er een lekstroom / kortsluiting is, vandaar de melding. Echter is dit puur giswerk! Normaliter zou dit moeten leiden tot een doorgefikte zekering, maar dat terzijde. Wat ik bij volvo's wel eens gezien heb is dat de vertaling naar het NL volledig uit zijn verband was getrokken qua storingsmelding VS hetgeen daadwerkelijk aan de hand was. Maw, wellicht heb je een afwijking in (lek)stroom (A) waardoor het systeem een generieke storings melding geeft.

    Nogmaals gebaseerd op geen enkele ervaring vanuit Ford land, maar enkel op basis van common sense.
     
  8. Ik ga even alles wat je schrijft nakijken.


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
     
  9. Als je het linker OK knopje ingedrukt houdt (indrukken, vasthouden, startknop bedienen, OK loslaten als het scherm op de teller TEST aangeeft.) en dan de motor start kom je in een testmenu. Met de pijltjes omhoog en naar beneden kun je door dat menu scrollen totdat je het voltage ziet.
    Dat voltage moet ergens tussen de 12 en de 15v in liggen. Een draaiende motor betekent bij de Focus 3 niet automatisch dat er 14,4v op het systeem staat. Dat heeft te maken met het Smart Charge Systeem.
     
    TjeerdMinkes en Yakko vinden dit leuk.
  10. Mocht je geen vocht kunnen constateren, zou je ook nog naar het PDC systeem kunnen kijken wat ingeschakeld wordt wanneer je achteruit rijdt.

    Uit dit topic wordt niet duidelijk of de dynamo en spanningsregelaar één zijn. Rest nog de vraag of enkel de spanningsregelaar defect is, mocht dat zo zijn, kan de spanningsregelaar dan seperaat vervangen worden?
    Vroeger had je ook ruil dynamos, ik weet niet of dat nog een ding is tegenwoordig?
     
  11. Volgens mijn garage is de spanningsregelaar niet los van de dynamo te vervangen. Als het probleem zich weer zou voordoen adviseerde hij een nieuwe dynamo inclusief spanningsregelaar te monteren.
     
    Yakko vindt dit leuk.
  12. De spanningsregelaar is niet meer eenzelfde als dat er eerder altijd op een dynamo zat. De spanning van de dynamo wordt door de BCM geregeld, of de BCM dat zelf doet of dat er een spanningsregelaar in zit die aangestuurd wordt door de BCM is me niet helemaal duidelijk.
     

Deel Deze Pagina