1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Gezocht: hulp bij vervangen distributieriem

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Binkie4, 25 jan 2018.

  1. Mijn distributieriem is aan vervanging toe. Ik wil het graag zelf doen, maar de ervaring en het juiste gereedschap heb ik niet.

    Uit laten voeren door een garagebedrijf is te duur. Én ik wil het graag zelf leren.

    Ik zoek daarom iemand die de riem voor me wil vervangen, terwijl ik meekijk en zo de kneepjes van het vak leer. Tegen vergoeding uiteraard.

    Het gaat om een FoFo 1.2 uit 2002 met 1.6 motor. Ik woon in Rotterdam en een uurtje rijden naar iemand die kan en wil helpen is geen punt.
     
  2. Dit is helaas geen goede riem om op te oefenen, want de krukas is spie-loos.

    Heb je de spullen al? Met of zonder waterpomp?
     
  3. Met waterpomp. Ik heb nog niets gekocht.
     
  4. Ik weet dat het een klusje is voor de gevorderde klusser. Internet staat echter vol met handleidingen en montageinstructies. Het vervangen van de riem is een secuur karweitje, maar voor zover ik me er in heb verdiept komt het er feitelijk op neer dat je er voor moet zorgen dat de krukas en de nokkenassen niet ten opzichte van elkaar verdraaien. Er zijn allerlei setjes te koop om de boel te fixeren. Sommige markeren gewoon met een likje verf de stand van de assen en dat werkt ook, als ik die mensen mag geloven.

    Ik hoor graag of ik de moeilijkheid van deze ingreep onderschat of dat het wel te doen is.
     
  5. Bij aanschaf van complete distributieset bij een automaterialen zaak, kan je de juiste blokkeer set er bij huren voor een klein bedrag. Maar zeker geen beginners klusje.
    Ook een duur grapje als het fout gaat.
     
  6. Markeren met verf heeft weinig zin. Zowel de krukas als de nokkenas pulleys zijn spieloos. Om de riem te kunnen vervangen moet de krukaspulley bout sowieso los worden gemaakt. De kans dat hierbij de timing al vergaat is levensgroot.

    Wanneer je hier zelf aan wil beginnen is het verstandig om dit volgens voorschrift uit te voeren en te investeren in de tools om zowel de krukas als de nokkenassen te kunnen blokkeren.
     
  7. het moraal van dit verhaal begin er niet aan krijg je echt spijt van als je niet weet hoe het werk
    ik ben best wel handig (al zeg ik het zelf ) maar ik zou het zelfs niet doen
     
    Yakko vindt dit leuk.
  8. Ik ben ook best handig al zeg ik het ook zelf, maar ik zou het wel zelf doen.
    Maar misschien heb dat er ook mee te maken heb dat ik automonteur ben.
    Maar echt als begin klusje zou ik toch wat anders proberen.
     
  9. als auto monteur weet je dus hoe het werk
    ik ben dus geen automonteur maar chauffeur
     
  10. Duidelijk. Dan wordt het óf een forumlid die wat bij wil verdienen óf laten doen. Dat kost overigens €400. Zo’n beetje de helft van de dagwaarde van mijn auto [emoji23]
     
  11. Dat lijkt me een goed plan. Bij m'n vorige auto heb ik de distributieriem zelf een paar keer vervangen maar bij de motoren in de Focus is dat een stuk ingewikkelder en laat ik het doen.
     
  12. Ik ben een echte doe het zelfer en heb wel de achtergrond als landbouw monteur (school niet af gemaakt). Ik ben begonnen met een distributie van een auto waar het niet uit maakt bij mij een cross auto veel van geleerd en dan elke keer een stap veder nu durf ik alle motoren wel aan en ja het is ook wel eens mis gegaan dat de nokken as was verdraait en dan moet je opnieuw beginen maar als de motor maar goed stil is gezet dus juste stand en gezond verstand en weet hoe een motor werk kom je een heel eind. Maar ervaring met techniek is het belangrijkste.
     

Deel Deze Pagina