1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Olie lampje brand na olie verversen

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Duran, 2 feb 2018.

  1. Beste forumleden,

    Ben is begonnen met onderhoudbeurt van mijn Ford Focus. Ik denk makkelijkste laat ik voor het laatst omdat ik van talloze autos olie heb vervangen(famillie, vrienden). Alle filters zijn vervangen, alleen bij het verversen van olie krijg ik olie lampje niet uit.

    Olie is 3 kwart op peil met 5w-30 Start/Stop van Castrol. Als auto stationair draait, brand het lampje. op snelweg of rijdend gaat lampje uit.

    Zal de sensor wat problemen geven, heb uitgelezen met uitlees apparaat maar kan niks vinden. geen fout codes.

    Waar zal het aan liggen?
     
  2. schroeffilter of inzetfilter\
    heb vaak gezien dat met inzetfilter soms idd storing kan komen omdat deze een stift tegenhoudt. echter als de filter niet goed zit dauwt hij het stifje niet goed in met gevolg dat je te lage oliedruk hebt.

    in dit geval niet veel rijden maar probleem zsm oplossen. laag olieverbruik is funest voor de motor

    als eerst welke motor heb je en welke onderdelen heb je ervoor gebruikt
     
  3. Het gaat om een Ford Focus Mk3 uit 2013 met 1.6 tdci motor (diesel) net een knecht olie filter. oliefilter zat wel goed vast aan de oliefilter behuizing(weet niet hoe het heet).
     
  4. Schroef oliefilter weer eraf, en kijken of uitsteeksteltje met kering onder de oliefilter patroon niet verbogen is. Die uitsteeksel sluit draingat (voor afvoer van olie in filter naar carter wanneer je filter vervangt) af. Wanneer het scheef in gaat, sluit filter dat gat niet af en smeersysteem kan geen oliedruk opbouwen.
     
  5. zal er naar kijken morgen, is er trouwens een bepaalde manier om oliefilter erin te doen? Moet dat uitsteeksteltje ergens in vallen? Trouwens dit is niet mijn eerste x dat ik de oliefilter vervang van dit model. Wel eerste keer dat ik mijn eigen oliefilter vervang.

    Ik heb echt altijd pech als het om mijn eigen auto gaat. deurslotmechanisme probleem gehad met golf 4tje mijn nog steeds een probleem terwijl ik andere zo heb opgelost.
     
  6. Heb eerder al eens keer meegemaakt bij Volvo (zelfde blok) ook geen oliedruk.

    Oliefilterhuis met de hand zover mogelijk erin draaien ipv gereedschap. Gereedschap pas gebruiken voor laatste stukje ook vast te zetten. Als in het begin van indraaien van oliefilterhuis al zwaar gaat, dan is uitsteeksel niet in gaatje gevallen. Je bent dan bezig om uitsteeksel plat te drukken. Als je snapt wat ik bedoel.
     
  7. Als je oliefilter eruit halen, dan zie je in het oliefilterhuis onderin een klein gaatje.
     
  8. #9 Duran, 3 feb 2018
    Laatst bewerkt: 3 feb 2018
    inderdaad is met gereedschap vastgedraaid. Heb me maatje oliefilter vervangen focus 2011 zonder probleem.Dat zal dan wel probleem zijn. ga morgen vroeg even kijken. Ga wel eerst een nieuwe filter halen voordat ik ermee begin.
     
  9. Vreemd, bij mijn weten is er een V vormige inkeping in het blok waar het uitsteeksel altijd in wordt geleid als je het filter inschroeft ( filter eerst in behuizing klikken). Dus gelijk wat de 'startpositie' van het filter is, het komt altijd goed. ( dat is tenminste mijn ervaring)
     
  10. Inderdaad, uitsteeksel was verbogen. nieuwe filter erin en lampje is uit. Moriaantje ben benieuwd wat je bedoelt met inkeping. had wel gekeken maar kon geen inkeping vinden. heb de oliefilterbehuizing zo ver mogelijk met hand geschroefd. Moet volgens mij beetje met gevoel.
     
    ErwinOrange vindt dit leuk.
  11. Fijn dat het opgelost is :clap:
     
  12. Ja okee, de volgende keer dat ik het oliefilter vervang zal ik eens een foto maken. Ik vroeg me ook al af : hoe weet je dat het uitsteeksel netjes in het draingat terecht komt ? Toen ben ik wat beter gaan kijken en zag ik een V-vorm, zeg maar een soort van slotvanger voor het uitsteeksel. Het filter komt op z'n juiste plaats als je het dieper schroeft.Je kunt het filter niet meteen in het draingat prikken,dat gebeurt gaandeweg terwijl je het inschroeft,volgens mij,slim design. Foto heb je nog tegoed. vraagje : toen het fout gegaan is, heb je dan eerst het filter in de behuizing geklikt, of heb je het filter los in het blok geplaatst , en dan de behuizing erop geschroefd?
     
  13. Sorry voor me late reactie. Ik kwam er al snel achter dat je filter moest in klikken, aangezien hij vrij moeilijk eruit ging. Alleen heb met gereedschap erin gedraait, terwijl mij is aangeleerd is om altijd eerst met de hand aan te draaien.
     
  14. [​IMG]

    Dit is het dus, een echte V vorm is het niet, maar je ziet wel dat het uitsteeksel een 'eindstop' heeft in het draingat, naarmate je het filter inschroeft komt het uitsteeksel in het draingat terecht , en blijft op zijn plaats tot de behuizing helemaal ingeschroefd is. (pfew..) mss een tip : als ik het filter losschroef , en de behuizing is bijna helemaal los, dan wacht ik altijd even om alle olie te laten weglopen.
     

Deel Deze Pagina