Verband accu en startmotor?

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door arjan/miranda, 31 jan 2018.

  1. Ik heb een Focus 3.1 met de 115pk 1.6TDCI motor uit januari 2014. Exact zes weken geleden is de accu vervangen bij km-stand 62.250. Dit vond ik vrij snel, maar het antwoord van de Ford-dealer is dat dit kan.

    Gisterenavond startte de motor niet en heb ik ANWB/Ford Assistance gebeld. Uitgelegd aan monteur dat de accu zes weken geleden vernieuwd was en hij gaf óók aan dit snel te vinden. Hij heeft accu doorgemeten en geprobeerd de auto aan de praat te krijgen. Zijn conclusie voor 99,9% dat het de startmotor de boosdoener is. Volgens hem zou er een verband kunnen/moeten zijn tussen snel vervangen accu en nu een (waarschijnlijk) kapotte startmotor. Startmotor zou de vroeg gestorven accu "gesloopt" kunnen hebben. Hij adviseerde mij uitdrukkelijk Ford hier naar te laten kijken.

    Ik ben totaal niet technisch onderlegd en vraag daarom aan jullie of iemand op bovenstaande nuttige info heeft.

    Bedankt alvast!

    Arjan

    NB Ná vervangen accu is er 1.300 (dertienhonderd) km mee gereden. De auto wordt niet dagelijks gebruikt.
     
  2. Is je dynamo wel goed?
     
  3. hebben ze wel de juiste (EFB) accu geplaatst?
    en is de nieuwe accu weer aangemeld in de computer?
     
  4. Update:

    Gisterenavond met ANWB afgesproken dat er vanmorgen opnieuw iemand van hun zou komen als de Fordgarage niemand zou sturen. Uiteraard(?) stuurt de Fordgarage niemand en heb ik Ford pechhulp weer gebeld. Nieuwe ANWB meneer heeft vanmorgen ná het aan de praat krijgen van de motor nieuwe metingen gedaan en voor de Fordgarage een verzoek gemaakt ook naar de DYNAMO te kijken.

    Momenteel ben ik in afwachting van een bericht van de garage. Reageerders bedankt voor de opmerkingen!

    Arjan
     
  5. Auto blijft vannacht bij dealer staan om morgenochtend meet meetapparatuur direct aangesloten een koude start te maken. Tot op heden kunnen ze namelijk niets afwijkends vinden bij accu, dynamo en startmotor.

    Arjan
     
  6. Hoor je wel een klik als je probeert te starten?
     
  7. Ja! is luid en duidelijk hoorbaar.

    Arjan
     
  8. Vanmiddag de auto opgehaald. Er is geen 100% zekere diagnose vast gesteld, maar wel een VERMOEDEN dat het de startmotor is. Daar neigen ze wel naar. Ik heb gevraagd om een offerte voor vervangen startmotor en dan kan ik de keuze maken om het wel of niet te doen. Het vervangen geeft naar aanleiding van het niet definitief vast stellen helaas ook geen 100% zekerheid dat het euvel voorbij is.

    Arjan
     
  9. Ik volg dit even, ik zit met hetzelfde probleem...
     
  10. Vervelende situatie! Diagnose stellen is altijd lastig. Ik ben niet heel technisch aangelegd maar heb inmiddels heel wat startproblemen gehad met mijn auto's.
    Deed de startmotor het wel, dus draaide hij wel rond en sloeg de motor niet aan? Of bleef het na de klik stil onder de motorkap? Hoe heeft de ANWB de auto weer aan de praat gekregen? Leverde de accu (weer) niet genoeg vermogen? Zat de startmotor vast? Lees dit stuk van de ANWB eens, heb ik ook wel eens gehad. Dan doet ie het weer even en heb je later weer hetzelfde euvel.
    Wanneer het heel iets anders is heb je straks wéér een kapotte accu of startmotor. Dynamo en startmotor zijn helaas vrij prijzige onderdelen...
    Persoonlijk zou ik het nog even aankijken mocht de motor morgen op een normale manier aanslaan.
     
  11. Dat met die rondsel had ik ook al aan zitten denken, maar het stomme is dat als ik de koppeling opnieuw intrap de auto vaak wel wil starten. Daar staat ook tegenover dat als ik aan een stekker naast de zekeringkast zit het probleem erger wordt of juist minder erg...
     
  12. Auto startte dinsdagavond niet. Ook niet bij aanwezigheid monteur ANWB. Naar aanleiding van de tikken die onder motorkap vandaan kwamen, was zijn conclusie voor 99,9% dat het de startmotor moest zijn. Zijn advies was om woensdagochtend weer een monteur erbij te laten komen om de auto een sleep te geven, zodat de rit naar de Ford-dealer gemaakt kon worden. Zal je net zien, de motor startte woensdagochtend. De monteur vond wel dat de startmotor moeite had de boel aan de praat te krijgen. Hij heeft toen een meting aan de dynamo gedaan en daar mat hij iets meer dan 13 ampere. Hij gaf aan dat dat te laag is, want moet ruim boven 14 zijn. Bij de dealer zeggen ze dat een ampere van iets meer dan 13 niet raar is in verband met een "smart start systeem" die Ford heeft. Hij start laag en gaat de amperes zelf na verloop van tijd ophogen. LET WEL: WOORDEN VAN DEALER!

    Bij dealer is auto woensdag en donderdag ook meerdere keren gestart en dat ging goed. Gisterenavond heeft de auto twee probleemloze starts gemaakt en vandaag tot nu toe vier. Ik hou jullie op de hoogte en bij interesse zal ik ook laten weten wat vervangen startmotor kost zodra offerte binnen is. Daar heb ik bij de dealer gisteren al twee keer mondeling om gevraagd en vandaag een keer per mail. Het lijkt wel of ze daar bij Ford ook opstartproblemen hebben.


    Arjan
     
  13. Vervangen van de startmotor kun je ook op de Ford site vinden. Zit dacht ik rond de 500 euro.
    Het voltage (niet amperes ;)) klopt. Als de auto vind dat de accu ver genoeg is opgeladen kan hij zelfs op 12,1 komen te staan.
     
  14. Tuurlijk kan ik iets opzoeken, maar dat is vaak te vrijblijvend. Ik wil een offerte waarin alles vast ligt en later geen speld is tussen te krijgen, omdat er ergens kleine letters stonden. Overigens gaven ze mondeling al een bedrag op die lager ligt voor een nieuwe. Er kan gekozen worden tussen een nieuw en een gereviseerd exemplaar.

    De offerte zou al klaar liggen zodra ik de auto zou ophalen! Dit was niet zo en toen heb ik donderdagmiddag gevraagd dit alsnog per email te doen. Dit zou geburen. Omdat offerte vrijdagmiddag nóg niet binnen was heb ik zelf maar weer gerappelleerd.

    Ampère is inderdaad volt. Geeft meteen aan hoe technisch ik ben.

    Arjan
     
  15. Startprobleem blijkt tot nu toe éénmalig te zijn. Zolang het niet meer gebeurd zal ik dus de oorzaak nooit te weten komen. Heeft de dealer dan inderdaad "niets" gevonden, en heeft (alsnog) dat plaats gevonden wat gerardTDCI aangeeft.

    Zou dit verband houden met het feit dat ik nog steeds op een offerte vervangen startmotor aan het wachten ben... Ondertussen zag ik ergens een lijst voorbij komen van onderhoudswerkzaamheden door Ford-dealers en daar stond een bedrag van EUR 275,- vermeld.

    Arjan
     
  16. Helaas... Mijn vouw wilde gisteren starten en de motor sloeg niet aan. Ford-assistance gebeld en door hun gestuurde monteur kreeg hem ook niet aan de praat. Hij heeft een vermoeden dat het (toch) de startmotor is. Auto afgeleverd bij een andere Ford-dealer met verzoek of zij willen kijken. Waarom andere dealer? Andere dealer krijgt het niet opgelost en de "nieuwe" dealer is voor ons makkelijker te bereiken. Omdat het vrijdagochtend was, zou er niet gelijk naar gekeken kunnen worden. Voor ons geen probleem.

    Wordt vervolgd.

    Arjan
     
  17. dat wordt weer afwachten, hopen dat ze nu een duidelijke diagnose kunnen stellen, dan weet je tenminste waar je aan toe bent.
     
  18. Ik heb het vermoeden dat de startmotor vervangen gaat worden. Uiteraard geen moeite mee als het dan ook daadwerkelijk klaar is met de problemen. Blijft (voor altijd?) de vraag of het toeval is dat het gebeurd ná een grote beurt waarbij de accu vervangen is.

    Arjan
     

Deel Deze Pagina