Nieuw lid

Discussie in 'Even voorstellen' gestart door Mrb, 1 apr 2017.

  1. #1 Mrb, 1 apr 2017
    Laatst bewerkt door een moderator: 1 apr 2017
    All,

    Sinds een aantal dagen heb ik een Focus Wagon Mk3.1 1.6TDCI Econetic 105pk uit 2012.

    Na 5 jaar met veel plezier gereden te hebben in een Volvo V70 2004 2.4, overgekocht van mijn vader, was ik opzoek naar een zuinigere en modernere auto.

    Na wat zoeken en vergelijken ben ik uitgekomen op de focus wagon. Na ruim een week gereden te hebben, woon-werk verkeer a 60km, moet ik zeggen dat het me niet teleur stelt.

    Wat over mezelf: Michiel, 29 jaar, woonachtig in Leidschendam-Voorburg en werk als mechanical engineer voor een oliemaatschappij. Hobbies o.a. klussen aan motor/auto.

    Ford zoals ik hem heb gekocht:
    • Edition Lease Titanium
    • Light Upgrade Pack
    • Driver Assist Pack
    • Business Pack 2

    Upgrades in planning:
    • Vervangen 16" wieldoppen voor 17" LM [deze]
    • Zonnewering set plaatsen
    • Plaatsen K&N open filter (besteld, hopelijk deze week binnen)
    • Rica Chiptuning
    • Stoelverwarming (planning voor de winter)
    • Vervangen standaard Xenon bulb voor Philips
    • Vervangen bochtverlichting (zelfde kleur als xenon)
    • Plaatsen Sync 1.1 Module (al gekocht van forum lid)
    • Plaatsen DAB+ radio/ antenne (radio al gekocht van forum lid)

    Heb nog wel wat vraagjes over de focus, deze zal ik in de hiervoor bedoelde thread zetten.

    Iedereen alvast bedankt voor de nodige info die op het forum staat :D

    Gr,
    Michiel

    PS: zie dat ik hem in de verkeerde sectie heb geplaatst, excuus hiervoor
     
  2. Welkom!!
     
  3. :welcome: Michiel op het gezelligste autoforum van NL
     
  4. Welkom

    Verstuurd vanaf mijn HTC One M9 met Tapatalk
     
  5. Michiel:welkom:bij deleukste :ford::focus2: Club van NL.:thumbup:
    Veilige kilometers met je :ford::focus2:.:thumbup::sturen::thumbs:
     
  6. Welkom op het forum
     
  7. UPDATE: 100.000km

    Modificaties: Nieuwe radio met DAB+, Sync 1.1 upgrade, bochtverlichting vervangen voor matchede kleur, Zonnewering geplaatst, stoelverwarming (50%)

    TODO: Stoelverwarming afmaken, Chip tuning laten uitvoeren

    Onderhouds kosten: Buiten de kosten om van de accu a €429,- was ik uiteindelijk 375 euro kwijt voor een grote beurt

    Verbruik: 4,65l/100km

    Probleempjes:
    • Accu: Tijdens het proefrijden +/- 10 a 15km vond ik het al vreemd dat het start/stop systeem het niet deed. Dit vermeld bij de offerte dat er naar gekeken moest worden. Toen ik de auto mee kreeg deed die het aardig. Wel had ik als ik de hele week naar werk gereden had en hem in het weekend stil liet staan de opvolgende maandag en dinsdag geen start/stop systeem en werd die pas op de terug reis dinsdag of heenreis woensdag operationeel. Tot ik hem 4 dagen liet staan...tot resultaat dat de auto niet meer wilde starten. Ford assurance heeft hem keurig opgehaald en een nieuwe accu geplaatst, deze was overduidelijk overleden...a €429,-
    • Tank vuldop: Elke keer bij het tanken sloeg het vulpistol af, alsof die vol was. Laten nakijken bij de dealer, onder garantie de vul slang vervangen
    • Klotsen van diesel tank: Als ik geen radio aan heb staan, de tank ongeveer 3/4 of leger en ik ga voor een stoplicht remmen hoor je continue de diesel in de tank klotsen, vroeg me af of er meer mensen waren die dit probleem hebben??
    • Dashboard: Als ik in de wat lagere toeren rij in de stad trilt het dashboard enorm. Heb er om irritatie te voorkomen een stuk zwart karton tussen gezet. Heb het idee dat deze een keer uit elkaar gehaald is en nooit echt goed meer is terug geplaatst.
    • Klimaat (interieur) sensor: Beide keren dat de auto bij de ford dealer stond zijn de sensoren bij het dashboard vervangen, deze geeft een hele irritante zoem. Zou volgende de dealer een ventilator zijn? Vond het een vreemd verhaal.
    .
     
  8. Wat heb je allemaal nodig voor een dab+ radio update en die sync 1.1??

    Tank vuldop probleenmalig tegen gekomen daarna nooit meer gehad.

    Van dat dashboard trillen heb ik ook last, ik kan alleen niet echt er achter komen waar het vandaan komt.
     
  9. Voor de DAB+ heb je een ander type radio nodig (zie hier een aantal posts over dit onderwerp) + een nieuwe antenne voet (deze had ik besteld).

    Inbouwen van de radio gaat relatief makkelijk, als je wil heb ik hier nog wel een DIY voor. Antenne voetje is een ander verhaal, hiervoor moet je je hemelbekleding los halen wat nog wel wat werk vergt. In en uitbouwen van de radio kan je mooi combineren met een sync 1.1 module. Let wel op dat je al sync 1.0 ondersteuning hebt, dit kan je gemakkelijk zien aan de "Flippers" op het stuur links cruise control en rechts zou niks moeten zitten, heb je hier ook een flipper voor bediening van je radio dan heb je helaas geen sync ondersteuning. kijk voor wat meer info is hier.

    Dashboard heb ik nu tussen het raam en dashboard een stuk zwart karton geplaatst en daarna is het opgehouden. Ziet er beetje vreemd uit, maar wel doeltreffend.

    Hoe is het geluid van de tank bij jou? Hoor je hier ook bij het remmen de brandstof heen en weer bewegen?
     
  10. Accu vervangen €429,-??? Een vervangende accu is rond de €120 te koop, mijn dealer kon een accu voor rond de €200 leveren (zonder plaatsen) maar dan kom je niet in de buurt van de €429.

    Ik heb ook een tijd geleden een brommende sensor van het climate control system gehad, zie Focus 3 Ecoboost, 7-jaars beurt uitgevoerd (P66). Sensor zit vlak voor je rechter knie onder het dashboard.
     
  11. Ja, stond er ook wel een beetje van te kijken! Had nog gevraagd aan twee Ford dealers (Van Bunning en Ardea) beide kwamen rond de 350 euro uit.

    Accu test= €40, accu vervangen= €50, accu zelf= €200 + nog BTW zit je rond 350.

    Dan kwam alleen nog de sensor uitbouwen en schoonmaken en milieu bijdrage nog.
     
  12. Zes weken geleden moest mijn accu ook vervangen worden. €275,- voor een 75aH van Varta. Bij Ardea. Ik zie geen post op de nota van een accu test. Zat wel in een grote beurt met apk waarbij storingscodes waren ontdekt die uitgelezen en gereset moesten worden.

    Overigens had ik afgelopen dinsdag wėl serieuze startproblemen. Zie mijn gestarte topic Verband accu en startmotor?

    Arjan
     
  13. @Mrb : heb je de tdci al laten tunen?? softwarematig of met een chippie??

    owja: welkom!!!!
     
  14. @tonny, staat op de planning voor aankomende maand. Gaan op zomervakantie met de auto naar Italie en wil toch wel iets meer pit er in voor de bergpassen.

    Heb een aantal chip tuning bedrijven aangeschreven om wat info te verzamelen. Grappige is wel dat er in Tuning land nog blijkbaar wordt gediscusseerd over hoeveel Nm koppel de 105pk Econetic standaard heeft. Zo spreekt ATM Tuning van een winst van 80Nm, echter bij opvragen van de "0" waarde wordt van 240Nm gesproken. Ook Unlimited Tuning heeft een "0" waarde van 240Nm koppel. Bij Ziptuning is er een winst van 48Nm ten opzichte van een "0" waarde van 270Nm.

    Uiteindelijk lijkt het er op dat er een vermogens winst van rond de 25 a 30 pk met als eindresultaat 130 a 135pk en, uitgaande van een standaard 240Nm, tussen de 60 a 80 Nm koppel met als eindresultaat 300 a 320Nm. Kosten zijn tussen de €450 a €600, garantie is redelijk hetzelfde, sommige bieden service aan met of zonder vermogens run. Wel leuk is dat Unlimited Tuning een korting van 175 euro aanbied als je lid bent van het Forum en dit ook kan combineren met een ERG software aanpassing.
     
    Tonny de Hooge vindt dit leuk.
  15. ik had bij mijn :focus2: 1.6 :tdci: een koppel van 270 standard en is na chippen 305 geworden.
    lijkt me sterk dat de :focus3: 1.6 nu 'maar' 240 koppel zou hebben.
    mss halen ze de waarden van de EcoBoost door elkaar?
    de 1.6 EcoBoost heeft namelijk 240Nm en in Boost 270Nm
     
  16. Zou het niet weten, als je op autoweek kijkt staat hier ook een waarde van 240Nm. In de brochure van ford staat wel 270Nm. We gaan het zien als die voor de "0" meting gaat.
     
  17. ja ach Autoweek....laten we het er maar op houden dat Ford het wel zal weten :D
     
  18. Komt het verschil in opgave koppel wellicht door een tijdelijke overboost?

    Arjan
     

Deel Deze Pagina