1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Nieuwe focus rijder: paar vragen mbt wat problemen

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door ColinG, 28 nov 2017.

  1. Sinds enige tijd rijd ik een ford focus 1.8 Ghia uit 2002. Eerlijk gezegd heb ik er nog vrij weinig in gereden want hij heeft alleen maar bij de garage gestaan vanwege een scala aan problemen. Ik ben nogal een leek op het gebied van autos en heb me dus een beetje laten nemen bij de koop van deze auto. Had ik maar iemand met wat meer verstand meegenomen, maar dat is nu achteraf gepraat.

    Een paar weken en 1300 euro aan reparaties verder is mijn koppeling vervangen, remklauwen en blokken voor vervangen en auto is de auto uitgelijnd. Nu doet zich echter een nieuw probleem voor: de koppeling (die is dus nieuw) lijkt niet helemaal goed te ontkoppelen, vooral als ik hem in z'n 1 of achteruit probeer te zetten. Ik heb me door de garage laten vertellen dat dit komt door een kapot koppelings hulpcylinder (bij het pedaal). Echter, ik had dit probleem niet voordat de koppeling vervangen is. Mijn vraag is: kan dit gekomen zijn door het vervangen van de koppeling zelf, bijvoorbeeld omdat er opeens meer gevraagd werd van de de versleten hulpcylinder?

    Een tweede vraag is de volgende. Als ik wat harder rij (boven de 60) hoor ik een irritant resonerend geluid. Mijn eerste gedachte was dat het de wiellagers zijn maar volgens de garage zijn die in orde. Het viel hen wel op dat de achterbanden wat ongelijk versleten waren, waarschijnlijk omdat de auto dus niet goed uitgelijnd was. Kan dit kwaad? Of is het gewoon alleen een irritant geluid?

    Alvast bedankt voor jullie hulp! Hopelijk kan ik binnenkort gaan genieten van mijn aankoop want to nu toe is het alleen nog maar 1 bak ellende geweest.
     
  2. Bij het niet goed in de achteruit of 1e versnelling krijgen, denk ik direct aan de synchro-ring in de versnellingsbak. Maar geen idee of dat correct is.

    Veel success met je auto.
     
  3. zou ook nog aan de schakelkabels kunnen liggen :shrug:
     


  4. De achteruit is niet gesynchroniseerd dus daar kan het niet aan liggen. Het kan wel komen door niet goed vrij komen vd koppeling als gevolg van lucht in de koppelingsbediening. Ik zou eerst gaan voor ontluchten, daarna evt toch de koppelingscilnder ( of revisieset ? )


    Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
     
  5. Laat eerst de koppeling maar eens goed ontluchten.
     
  6. +1 Dit kan in ieder geval geen kwaad en zou niet veel hoeven kosten
    De 1 en de achteruit hebben beide geen synchro-ring en dat zou nu juist dit effect kunnen veroorzaken. Zelf had ik het heel soms ook. Koppeling even op laten komen in zijn vrij deed het voor mij altijd.
     
  7. Bedankt voor al jullie reacties! Ik heb gisteren de die koppelingscylinder laten vervangen en het is nu wel wat beter, alleen in zn achteruit gaat nog wat moeizaam. Heb van de garage te horen gekregen dat de bak misschien wat versleten is maar dat ik er nog wel gewoon mee door kan rijden. Als ik hem heel snel schakel in zn achteruit voel je het minder, dat dan maar een beetje oefenen
     
  8. De 1e versnelling is waarschijnlijk wel gesingroniseerd de achteruit niet.. als je eerst een andere versnelling kiest en dan weer naar de achteruit staan de tandwielen in de bak stil (tussendoor de koppeling niet op laten komen uiterraard ) en zal die waarschijnlijk iets beter in achteruit willen.
     
  9. Als de bak voor de koppelingsreparatie goed schakelde en nu na de reparatie niet meer is er daarbij iets veranderd waardoor hij niet meer goed schakelt! Ik denk dat dit een kwestie van gevolg en oorzaak is! Het is mijnsinziens daar te zoeken, wat het dan is dat is dan de vraag! Ik weet niet waar je de Focus hebt laten repareren, maar een ik hoor het vaker dat na een dergelijke reparatie het schakelen niet meer soepel gaat, heb ook pas nog bij een vriend die een vergelijkbaar probleem had geholpen! Bij het vervangen van de koppeling was de werking van de schakelkabels niet meer 100%, misschien bak niet goed ondersteund of iets anders in ieder geval was na het vervangen van de kabels het bedieningsmechanisme het probleem weg! De bevestiging aan de bak zelf en einden van de kabels leken me beschadigd en/of verbogen, zag dat ook op You Tube filmpje! Ik zou gewoon terug gaan naar de garage die het heeft uitgevoerd neer leggen! Ken zelf veel Focussen die meer dan 300.000 km hebben gelopen (ook les wagens) en die geen problemen met de bak hebben of hebben gehad! Lijkt me ook mogelijk iets dat hij niet goed ontkoppelt, daar had de garage op moeten letten na de vervangen van de koppeling, zo geef je toch niet een auto terug, is er dan geen begin- en eindcontrole (het beste door een derde, die merkt namelijk het probleem sneller op)! SUC6 Groet!
     

Deel Deze Pagina