1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Focus 2.0TDCI 2009 Schokt / Bokt

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door IK92, 23 nov 2017.

  1. Beste Focus Club Leden,

    Ik ben nieuw hier, aangezien ik sinds kort in het bezit ben van een Ford Focus 2.0tdci 2009 met 198.000dk gelopen.
    Ik ervaar een aantal problemen :

    Moeizaam starten bij een warme motor, bij een koude motor is de start geen probleem. ( Sleutel langer vast houden doorstarten ipv direct aanslaan )
    Accu is nieuw.

    Onder het rijden ( auto op bedrijfstemperatuur is ) Constant toerental 1800/1900 en soms bij 2000 toeren, gaat de auto bokken ( lichtjes ) geef je gas bij is het bokken weg, weer constant gas, en het begint weer.

    Pas 1x gebeurd onder het rijden viel het gaspedaal uit ( uit laten rollen, bleef stationair lopen. In de versnelling 1 gezet en ik kon weer wegrijden. Geen lampjes of foutmeldingen.

    Auto laten uitlezen, geen foutmeldingen.

    Heeft iemand misschien een idee wat er aan de hand kan zijn ?

    De volgende dingen zijn dit jaar vervangen.

    - Accu
    - 4 Verstuivers
    - Dieselpomp
    - Brandstoffilter
    - Olie / Oliefilter
    - Koppeling / Massavliegwiel
    - Roetfilter

    Ik hoor het graag, als iemand een oplossing of idee heeft !

    MVG Ivo
     
  2. Dit is hét probleem van die motor.
    Zowel bij Ford als bij Volvo een bekende kwaal en doorgaans bij hogere kilometerstanden.

    Heb bij mijn zwager het probleem voor 95% weg weten te krijgen.
    Door stuk voor stuk alles sensoren te wisselen/vervangen werd het langzaam beter.
    De luchtmassameter leek het meeste invloed te hebben overigens.

    Op dit moment verwacht ik dat het een mechanisch iets is , zoals opgerekte nokkenas-ketting of iets met de klep-aandrijving.
     
  3. Oke, dus als eerste eens de nokkenas sensor / luchtmassameter vervangen ?
    Had ook iets gelezen over een software update ? Je merkt ook bij stilstaan dat de auto ( motor ) beetje schud / trilt.
     
  4. Als dit zelfde blok is als van peugeot dan zou ik zeggen vervang je hogedruksensor. Andere verdachte delen als hogedrukpomp is al gedaan
    [MENTION=551]dutchguy[/MENTION]
    Nokkenasketting? 2.0tdci heeft die dat dan. Anders heb ik een andere blok in me gedachten.
     
  5. Ik sluit me aan bij wat dutchguy zegt : de luchtmassameter kan hierop invloed hebben.Deze vervuilt door troep die terugkomt door de EGR.Reinigen is iets wat je zelf kan doen https://www.youtube.com/watch?v=YFVyhrC40eY , ik heb dit ook al eens gedaan bij een 2.0 Galaxy euro4 van 2009, het bokken bij constante snelheid verbeterde daarna. Ik heb toen ook een plaatje op de EGR gezet met een gat van ong. 10 mm, geen foutcodes daarna.
     
  6. #6 dutchguy, 24 nov 2017
    Laatst bewerkt door een moderator: 24 nov 2017
    Ik heb het over de DW10b motor

    Even een lijstje uit mijn hoofd.

    Vervangen heb ik:

    4 verstuivers (gereviseerde van Ford)
    4 gloeipluggen
    regelklep op de pomp
    LMM
    Brandstoffilter
    Gaspedaal
    Tellerklok
    Vliegwiel met koppeling
    Krukas poelie/demper
    Map sensor
    inlaat temperatuur sensor
    Roetfilter weggeprogrammeerd
    egr dichtgezet en weggeprogrammeerd
    Accu
    Dynamo
    Pluskabel tussen dynamo en accu
    Turbo
    Vacuum regelklep turbo
    Smoorklep (plastic y-deel voor de inlaat)
    Buis tussen IC en smoorklep.
    Intercooler (en slangen gecontroleerd)
    Ecu had de laatste software versie

    Blijft bijna alleen de raildruk sensor over , maar die zit vast aan de rail en kost serieus veel geld.
    Uit logging blijkt niet dat er iets mis is met dit ding , maar je weet het maar nooit.
    Of iets mechanisch.
     
  7. Bedankt voor het meedenken, ik ga eerst denk ik de luchtmassameter laten vervangen . egr laten cleanen. Hopelijk dat het probleem dan opgelost is, het is ook merkbaar als je stil staat en de motor voelt hikken ( lichtelijk ) Toerentalmeter blijft constant en valt ook niet uit ( niet eens de neiging om uit te vallen )
     
  8. Is het ook mogelijk dat de gloeibougies dit kunnen veroorzaken ?
    Die zijn volgens mij nog niet vervangen namelijk

    MVG Ivo
     
  9. Ja dit is zeker mogelijk. Ondanks dat je denkt dat deze alleen bij het starten gebruikt worden, kunnen defecte gloeistiften de gekste klachten tot gevolg hebben.
     
  10. [MENTION=551]dutchguy[/MENTION]
    kan goed zijn dat je bij peugeot/citroen de sensor wel gewoon los kan bestellen
    van de 1.6hdi weet ik het zeker. dacht van elke motor je het los kan bestellen.
    weet niet of de computer verschillen wel keer gehad dat die zelf inwendig defect was.

    [MENTION=622]Moriaantje[/MENTION]
    je hebt over luchtmassameter maar het filmpje is je luchtdoseerklep. Luchtmassameter zit tegen je luchtfilterhuis aan geschroefd. in theorie hoef je die ook nooit schoon te maken. De hittedraad wordt regelmatig ff goed opgewarmd om alle rotzooi dat er op zit/zat weg te branden. eerlijk ook nooit een klacht op mee gelost met vervangen van de luchtmassameter
     


  11. Ze worden niet alleen bij het starten gebruikt. Bij een koude motor gloeien ze ook nog mee bij het in bedrijf zijn van de motor tot deze op bedrijfs temperatuur zijn

    Maar indd, een defecte stift kan hele rare klachten geven.


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
     
  12. Deze week word de nokkenas sensor vervangen / gloeibougies en eventueel de luchtmassameter als de eerste 2 het probleem niet oplossen.

    Wat mij ook is opgevallen is dat het verbruik iets hoger is als voorheen, en de motor iets minder krachtig dat gevoel heb ik tenminste.
     
  13. Vervangen en nog steeds bokken 2.0Tdci

    Zojuist de gloeistiften vervangen / luchtmassameter vervangen, onder het rijden de computer eraan gehangen, geen afwijkingen / waardes goed volgens de monteur. Op dit moment weten we even niet meer wat dit probleem veroorzaakt. Het brandstof verbruik is ook iets hoger, of dat in samenhang is met het bokken ?
     
  14. bij mij bleef hij regenereren. Dus brandstof verbruiken om roetfilter te reinigen...
    ik heb nog een nieuwe drukverschil sensor liggen die aan het roetfilter hangt.
    zou het ook kunnen zijn.
     
  15. Oke, ik hoop dat het dan die sensor is, waar kan ik deze afhalen ik kom zelf uit Roermond, of misschien dat opsturen handiger is ?
     
  16. Nu een week later, de hogedruksensor vervangen van de roetfilter, helaas doet de focus nog steeds rond de 2000 toeren bokken. Onder het rijden de computer eraan gehad, waardes zijn normaal volgens de monteur, geen foutcodes helaas. Heeft iemand nog een idee wat het zou kunnen zijn ? Een zeer moeilijk en lastig probleem helaas.
     
  17. #17 dutchguy, 8 dec 2017
    Laatst bewerkt door een moderator: 8 dec 2017
    lees de cilinder balans eens uit.

    controleer alle stekkers onder de kap : trek ze los en maak ze schoon met contactspray.
    bekijk ook of ze goed vergrendelen als je ze weer vast drukt.

    Ik heb niet het idee dat het met regenereren te maken heeft, bij de focus van mijn zwager zijn egr en regeneratie uit de software gesloopt.
    Het probleem van bokken/schudden bij 2000 toeren was toen nog steeds aanwezig.
     
  18. Oke, goed om te weten, was het daarna opgelost het probleem ?
     
  19. Het is uiteindelijk voor 99% opgelost. Sporadisch nog eens.

    De stekker van de brandstoftemperatuur klikte niet goed vast , deze heb ik met een tiewrap vastgezet.
    Of dat uiteindelijk de oplossing was is niet helemaal duidelijk.
     
  20. Verbruikte de auto daarna ook minder, of was er geen sprake van hoog brandstof verbruik ?
     

Deel Deze Pagina