1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Wisselen schokbrekers, bougies, olie en remvloeistof

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door jitzzzze, 23 nov 2017.

  1. Binnenkort ga ik de schokbrekers, bougies, olie (inclusief filter en carterplug) en de remvloeistof wisselen.

    Heb de beschikking over een brug, alle denkbare gereedschappen, luchttools en apparaat om automatisch remvloeistof te wisselen.

    Ik heb twee nieuwe Monroe Reflex gekocht, met stofhoezen. Nog meer items die je meteen moet vervangen als het toch open is? En wat zijn de aanhaalmomenten?

    Qua olie zit ik nu op een verbruik van een halve liter per 10000. Niets bijzonders dus. Ik heb een nieuwe filter en plug, moeten die ook met een moment worden vastgezet?
    Ik heb nog ongeveer 7 liter Mobil Super 3000 X1 Formula FE 5W30 staan, dat zou voldoende moeten zijn. En met dit verbruik een beetje zonde om weg te gooien en te vervangen voor 10W30 of 10W40.

    Bougies moet ik nog halen, iemand tips welke? Ik heb geen racewagen, maar een simpele 1.6 wagen. Met welk moment zitten deze vast?
    En nog meer wat je direct mee kunt vervangen? Bougiekabels of verdeler?
     
  2. Een verdeler heeft je auto niet, wel een bobine.
    Ik ga er vanuit dat je de achterste schokbrekers gaat vervangen? Volgens mij zitten die vast op 120Nm.

    Voor wat betreft de olie: 5w30 is op zich goed, mits het voldoet aan de specs van Ford.
     
  3. Ik ga de schokbrekers voor wisselen.
     
  4. En de reden waarom je alleen de voorste doet en niet de achterste? Of zijn die al gedaan?
    De achterste schokbrekers van een wagon zijn over het algemeen heel wat eerder versleten dan de voorste.
     
  5. Omdat de voorzijde duidelijk versleten is. Wellicht kom ik er daarna achter dat de achterzijde ook versleten is, doe ik die alsnog.
     
  6. Hoeveel heeft de auto gelopen?
    Overigens wanneer je de voorste schokbrekers gaat vervangen, dan is het bij de MK2 op zijn minst aan te raden ook de veerpootlagers en bumpstops te vervangen.
     
  7. Hij zit nu op bijna 270000
     
  8. Dan zijn de achterste dempers ook wel op de weg terug.
    Die zijn vrij makkelijk te vervangen en zijn lang niet zo kostbaar dan de voorste.
     
  9. Vast en zeker. Die zullen dan binnenkort ook zeker vervangen worden :)
     
  10. Doe jezelf een plezier en vervang de veerpootlagers ook. Anders loop je het risico dat je de veerpoot binnenkort weer uit elkaar kunt schroeven.
     
  11. Nieuwe lagers en veerpootdoorvoering zojuist besteld.
     
  12. Maar er zijn geen aanhaalmomenten voor de schokbrekers, toplagers en carterplug & oliefilter?
     

Deel Deze Pagina