[1.6i 16V 100pk] Versnellingsbak probleem

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door RonLooij, 3 nov 2017.

  1. Goedemiddag, ik heb sinds bijna 2 jaar een Ford Focus in mijn bezit (en al bijna net zo lang aangemeld hier op het forum) en buiten het reguliere onderhoud om nagenoeg [al 60dkm] probleemloos. Tot vorige maand helaas: de versnellingsbak heeft kuren! Als ik langere tijd in de vijfde versnelling rijd, dan wil hij daar niet meer uit. De kabels werden de schuld gegeven, dus die hebben we vervangen. Helaas is vandaag gebleken dat dat niet het probleem is geweest.
    De vijfde versnelling inschakelen gaat dan vloeiend en zonder opvallende zaken, maar na een tijdje (vaak op de snelweg) wil hij er dus niet meer uit. Soms kan ik door een beetje te "wroeten" en klooien hem terug krijgen, geweld helpt niet [ik spreek uit ervaring]. Het helpt ook niet om te spelen met het gas of de koppeling. Vandaag voelde het schakelen (nadat hij vast had gestaan) door alle versnellingen heen stroever dan gebruikelijk. Na weer de vijfde versnelling te hebben ingeschakeld [na het verzamelen van wat moed] was dit over. Bij het inschakelen daarvan voelde ik toen wel iets. Ik kan niet goed omschrijven wat, maar het voelde niet mechanisch.
    Iemand enig idee wat het kan zijn en waar ik moet zoeken? Ik vermoed dat het revisie/vervangen van de versnellingsbak uit draait om economisch totall loss...
     
  2. Hoe is je koppeling? En schakelt ie zonder kraken?

    Verder een 2e hands versnellingsbak kost je lang niet zoveel als een revisie.
    En zit er ook nog wel zo onder.
     
  3. weet niet exact hoe het in de bak zelf zit.
    maar vaak is bij een 5bak dat de 5de versnelling achter een kap zit als enigste versnelling (bij 6 bak zitten er 2)

    vaak kun je problemen met de 5de versnelling oplossen zonder demontage van de bak of dergelijke.

    5de versnelling zit met bout/moer op de as vastgeschroefd.
    het wil voorkomen dat deze bevestiging spelling gaat vertonen. met gevolg dat de tandwiel op en neer kan schuiven. het kan zijn dat hierdoor de pook vast komt te zitten of juist los komt (schiet uit de versnelling)
    zelf met 2 handen pook tegen houden zorgt ervoor dat de pook uit je handen getrokken word. staat dus veel kracht op.


    eventueel zou je dus als mogelijk is puur voor diagnose de kap eraf kunnen halen.
    enigste wat je dan kost is bakolie (2liter vaak) en pakking, rest is puur tijd.
    zie je schade dan zou het op 200-400euro kunnen komen om te repareren. tenzij tuurlijk alles uit elkaar moet en bak eraf.


    wat betreft economisch totall loss is net hoe je naar kijkt. een geeft het graag uit ander zegt andere auto is economisch slimmer. dan ligt aan de totale status van de auto.
     
  4. Heb ik ook gehad met mijn focus . Was een ring welke totaal uitgesleten was .
    Andere bak gehaald toen.
    Eventueel heb ik voor weinig een bak liggen.
     
    Leon Focus vindt dit leuk.
  5. @ Marco Morello :
    Voelt goed aan en slipt nooit oid.
    Hij schakelt gewoon probleemloos (dus zonder kraken oid)

    @ trucker0werner :
    Waar kan ik daarvan plaatjes/exploded views oid vinden?

    @ Don van der Deijl :
    Een synochromesh?
    En welk type bak heb jij nog liggen en tegen welke prijs?
     
  6. Ik heb een bak liggen voor een 1,6 welke gebruikt van 99 tem 2003 meen ik.Voor 75 euro mag hij weg , dat is wat ik er ook voor betaalde
     
  7. Allereerst mijn excuses dat een reactie van mij bijna drie maanden heeft geduurd. Het zat even tegen op mijn werk.

    Bedankt voor uw aanbieding maar ik heb een ander gescoord voor hetzelfde bedrag. Ik woon 180km bij u vandaan en deze kwamen ze voor dat bedrag nog bij me brengen ook.
    Ik ben echter te snel geweest en had eerst de diagnose kap van de bak af moeten halen zoals @trucker0werner al had gezegd. Dit deden wij na demontage uit de auto namelijk om de bakolie af te voeren toen we het volgende zagen:
    QJQB0038.JPG
    Die kwam dus hier vandaan:
    IMG_3529.JPG
    Maargoed, hij rijd dus weer [hopelijk minimaal een jaar]!
     

Deel Deze Pagina