Hallo, Geen Focusvraag, maar een Ka-vraag. De auto van mijn vrouw. Het betreft een KA uit 2010 met 1.2 motor en 50.000 op de teller. Het olielampje ging branden. Oliepeil gecontroleerd. Bleek ruim een liter olie bij te moeten. Vind ik best veel het totaal van 2,8 liter olie dat er in gaat. Nu zag ik ook dat de achterklep helemaal vol vette, olieachtige aanslag zit. Ik denk dat die olieaanslag (uit de uitlaat?) en het plotselinge okieverbruik met elkaar te maken heeft. Heeft een van jullie een idee?
olie spetters op de achterklep is meestal lekkage. door de rijwind zal de olie naar achteren waaien en zo op je klep terechtkomen
Olieaanslag kan via uitlaat maar ook uitwendig zijn. Kijk even of hij onder de wagen ook nat is. Verder maakt het niet uit wat voor motoe het is. Standaard vetbruiken motoren best wat olie. Olie is namelijk velen malen dunner als vroeger. 1.5 liter missen na 15.000km en ja die 1.5 liter gaan via de inlaat of langs de zuigerveren zelf. Fiat heeft ook mindere motor een 1.4diesel. Ketting breekt bij 80.000km met gevolg kapotte nokkenase en kleppen. Vervangingsinterval is 120.000km en om dit te doen moet vliegwiel eraf om hem te kunnen blokkeren de krukas hahaha.
Uitlaat was niet vettig. Het motorblok, voorwielophanging en alles daar in de buurt wel. Uit de oliefilter druppelde olie. Die is bij het aandraaien met een gare oliefiltersleutel beschadigd. Wel vreemd dat die oliefilter pas een jaar na montage is gaan lekken.
Oliefilter kun je gewoon met de hand en een doek eromheen vastzetten, rubber insmeren met motor olie en je kunt hem goed vast draaien.