1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Help!! allerlei storingen Focus 2008

Discussie in 'Electronica' gestart door Rosanne, 20 sep 2017.

  1. Hallo,

    Ik ben een beetje de wanhoop nabij.. en ik hoop dat iemand dit herkend..
    Wat is er aan de hand:

    Ik heb een Focus 1.6 TDCI van 2008 met 335.000km
    Sinds vorige week ineens tijdens het rijden de melding motor storing. Motor liep gewoon goed, geen verdere lampjes oid. Volgens de mevrouw van de anwb kon ik door rijden. Dus ik heb nog 200 km gereden met storing..
    Bij de garage bleek het additive oliepijl te laag. Mij is verteld dat dat de olie is die hij gebruikt voor het schoonmaken van het roetfilter.
    Dit hele systeem heb ik er vorig jaar uit laten halen (daarna ging de turbo stuk en dus vervangen) en sindsdien geen problemen meer gehad met regeneren en die ongein. Maar dus dat tankje heeft hij volgensmij niet nodig. Afspraak gemaakt voor een week later om bij te laten vullen (toch maar) alleen de melding was uit zichzelf weer verdwenen. (ik rijd 900 km per week) in die week dat ik ben doorgereden af en toe motor storing melding en die gaat vanzelf weer uit.

    Afgelopen zondag weer motor storing en toen wilde hij niet starten. (lijkt electronisch beveiligd) Accu pool er af gehad en weer erop.. Motor storing en transmissiestoring. (dus ik dacht.. hij is nu echt stuk)
    Half uur later... starten lopen zonder storing.
    dag later motor storing en stuurservostoring. Beide verdwenen weer en ik kan gewoon rijden.

    Vandaag motor startte zonder storing, rijd achteruit en hup.. motorstoring, stuurservostoring en alle standaard lampjes op het dashboard branden. Motor loopt nog.. komt de melding beperkt acceleratie in beeld. en inderdaad met een slakkengangetje krijg ik hem aan de kant.
    hierop volgt nog een keer het hele lijstje met storingen en terwijl de motor nog gewoon loopt.. verdwijnen alle storingen, alle lampjes gaan uit en ik kan zo zonder problemen naar huis rijden.

    Thuis nog even aan en uit gezet en geen storingen of rare dingen..

    (tankje is nog niet bijgevuld)

    Hier is dus serieus iets eletronisch aan de hand toch?.. want zo ineens de storingen er zijn, zo ineens zijn ze ook weer weg..

    Iemand een idee wat hier aan de hand kan zijn?


    Alvast bedankt voor het lezen van dit hele verhaal.. en ik hoop dat iemand me kan helpen..

    Ik zou graag willen weten of het een onderdeel vervangen is of een gevalletje van steek maar in de brand...

    groetjes Rosanne
     
  2. Ik denk dat je een probleem met de teller hebt.
    Dit is een bekend kwaaltje, en kan opgelost worden door de teller open te maken en de soldeerverbindingen deels na te solderen.
     
  3. of het daadwerkelijk aan de tellerunit ligt betwijfel ik van de ene kant.
    als de motor daadwerkelijk beperkt vermogen heeft dan heb je een echte storing en dus niet zomaar een lampje dat brand op je tellerunit.

    motor eenheid controleert de motor en communiceert met de teller unit.
    dus een probleem met teller unit lijkt me sterk dat er via communicatie een storing bij de motor eenheid komt.
    ja gebrek aan communicatie, maar dan zou of storing tot gevolg hebben of motor slaat af.

    belangrijkste is dat je in staat bent bij een storing direct uit te kunnen lezen wat de storing is. door dit te weten kun je meer te weten komen.
    er zijn idd storingen die komen en gaan. sommige waardoor het lampje nog niet eens is gaan branden.
    maar sommige merk je wel.
    ivm eenheid zichzelf diverse keren controleert. bij op contact zetten alles controleert. als het dan goed is, dan is lampje ook uit.

    ik weet niet of de teller unit er tegen kan
    maar een manier om alle soldeer punten na te solderen wordt soms ook gedaan door printplaat in de oven te doen.
    door het minimum soldeer temperatuur op te warmen
    het smelt punt begint bij 188graden (370F)
    https://www.youtube.com/watch?v=SN8fzpigTGM
    hier verwarmen ze alles naar 200graden (400F) 1 minuut lang.

    wat het beste is geen idee, maar met oven heb ik vaker gehoort als er problemen waren waar diverse kleine weerstanden en dergelijke op printplaat gesoldeerd zijn. hierdoor smelt de soldeertin en wordt alles opnieuw gesoldeerd zeg maar.
    met soldeertip is bij sommige kleine onderdelen haast niet te doen.
    tenzij tuurlijk dat er duidelijke draad los zit en als enige vast wilt solderen
     
  4. het beperkte vermogen was vandaag voor het eerst. na een week van wel/geen storingen.

    dit ging na een minuutje ook weer weg.. en dat zonder dat ik de auto aan of uit gedaan had.. hij liep gewoon al die tijd..

    en nu jullie over die teller beginnen schiet me nog wat te binnen... soms als hij heel veel storingen tegelijk heeft dan worden de cijfers van de dagteller, totale km stand, gem.verbruik en momenteel verbuik worden streepjes.. en dat is dan een paar tellen zo en dan staan alle cijfers er weer...:weird:
     
  5. #5 Tigershark, 20 sep 2017
    Laatst bewerkt door een moderator: 20 sep 2017
    Kijk, dit bevestigt al dat er in ieder geval een probleem met de teller is.;)

    Het is zelfs zo dat een defekte teller foutcodes geeft die in het motormanagement kunnen worden opgeslagen met alle gevolgen vandien.
     
  6. In m'n vorige auto ook een soort gelijk probleem gehad; onder het rijden ook spontaan allerlei lampjes aan.
    Ik heb toen eenvoudig een extra massakabel van de accu minpool naar het chassis geplaatst.
    Daarna nooit meer het probleem gehad.

    [​IMG]
     
  7. Heb ik met mijn Focus ook gehad. Op de raarste momenten allerlei storingen. Weken zoekwerk en niks kunnen vinden, tot ik tijdens een storing een ram op mijn dashboard gaf en de storing weg was. Tellerhuis vervangen ingelezen en 3 jaar storingsvrij ermee gereden.


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
     
  8. Wat is de staat van de accu? Er is ergens een topic van iemand die ook de meest vreemde storingen bij zijn Focus had en dat bleek uiteindelijk een accu te zijn die op zijn laaste benen liep.
     
  9. #9 rfknol, 21 sep 2017
    Laatst bewerkt door een moderator: 21 sep 2017
    Was ook mijn eerste gedachte bij de klachtomschrijving.
    Aan de andere kant levert een slechte accu over het algemeen tijdens het rijden geen rare klachten op, alleen tijdens het starten en vlak daarna.
     
  10. Kan ook slechte accu hebben hier.

    Opeens veranderde me IPC van taal en leek precies me radio ook een reset te hebben gehad.

    Kan ook zijn door het feit dat me BCM gisteren nogmaals is voorzien van zelfde update.
     
  11. [MENTION=1787]Dragunov[/MENTION]
    ik heb bij peugeot (ja ik weet het is geen ford) diverse keren gehad dat spontaan de geheugen kwijt was. dit was wel is waar met auto van 10jaar oud.
    na opnieuw alles erop zetten was alles goed en functioneerde de auto weer goed

    probleem is idd geheugen geleegt wordt door ene verhoogde spanning.
    20volt erop en de eprom is helemaal weer leeg.

    door slechte accu kan dus idd een spanningpiek komen met gevolg dat geheugen leeg raakt.

    dat is ook de rede dat lassen met de voeding op de auto niet slim is.
    heb meegemaakt dat de airbag computer niet meer werkte nadat de slot wielbouten eruit gelast waren ivm ontbreken van de sleutel
     

Deel Deze Pagina