1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Hoe lang kunnen we nog op de focus vertrouwen?

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door annemiekejansen1, 13 sep 2017.

  1. Hallo, al weer vijf jaar trotse eigenaar van Ford Focus uit 2006. Even een vraag: hij tikt bijna de 300.000 km aan. Het liefst rijdt ik hem op. Hoe lang kunnen we nog op de focus vertrouwen?

    Groet focusfan.

    Verstuurd vanaf mijn ONE E1003 met Tapatalk
     
  2. Net zolang al jij er geld en onderhoud in wil steken

    Verstuurd vanaf mijn HTC One M9 met Tapatalk
     
  3. tijdig onderhoud geven en eventuele aankomende problemen gelijk verhelpen.
    welke motor heb je er in?
     
  4. Serieus....? Van dit soort vragen wordt je toch een beetje simpel...? Als of we hier helderziend zijn.... :nocheer:
     
  5. #5 FFWTitanium, 14 sep 2017
    Laatst bewerkt door een moderator: 14 sep 2017
    Zolang hij toch goed rijd en het reguliere onderhoud niet de spuigaten uitloopt, zou ik hem lekker oprijden.
    Wij rijden ook in een 2006 focus (1.6 tdci), toevallig gisteren de 340000km gepasseerd.
    Laatste beurt kwam ie fluitend door.

    edit: Ik vraag me wel af of het voor mij kostentechnisch een goed idee is om de distributie aan te pakken.
    Bij 362000km heeft de huidige riem 2 ton gedraaid.
     
  6. Ik rijd een focus 1 benzine nu ruim 320 k op de teller. Enige wat er goed in de gaten gehouden moet worden is roest nu. Motorisch en ook de rest, helemaal goed nog. OK wat olie verbruik dan
     
  7. Hoe lang wil je nog met de auto doen? Gaat ie er voor deze km stand uit, of rij je dan nog door? Rij je ermee door, dan zou ik de riem vervangen. Het zou jammer zijn als je de auto weg moet doen omdat de riem is geklapt. Het is bij de 1.6 tdci niet het moeilijkste klusje om te doen.
     
  8. Ik heb er ook over getwijfeld, maar toch gedaan. Gelukkig was het niet voor niks, de krukaskeerring lekte wat olie.
     
  9. Je bent er niet met alleen de distributieriem vervangen. De schokbrekers zijn ook aan de beurt (veiligheid!) en rond de 3 ton zal ook de koppeling niet al te best meer zijn. Idem voor de airco. Onze Fofo 2.1 benzine gaat weg bij 320k km (vanwege de distributiriem) of wanneer er een paar honderd euro in gestoken moet worden. Het geld is beter besteedt aan een jongere auto met minder kilometers.
     
  10. Edit

    Laat maar, ik keek verkeerd :mrgreen:
     
  11. Deels mee eens maar als je zelf wat sleutelt dan kan je natuurlijk voor het minste geld gaan en dat is dan toch door rijden .
    Koppeling is te doen zelf, distributie is te doen, schokdempers al helemaal.
    Remmen eveneens, bij mij is alles aan de beurt geweest en hoog waren de kosten daar niet van.
     
  12. Maar je moet het ook maar zelf kunnen en het juiste gereedschap er voor hebben.
     
  13. Tja ieder zijn keus. Mijn MKI 1.6 16v heb ik toen bij een km stand van 290.000km voor zo'n €2000,- onder handen genomen. Omgebouwd naar een 1.8 met 125.000km incl. bak. Nwe koppeling, nwe riemen, compleet nieuw onderstel etc. heb ik zelf nog 4 jaar en ruim 100.000km mee gereden, zonder al te grote kosten (op het cosmetische na). Een keer een accu en een waterpomp met d-riemset omdat de originele waterpomp bij 187.000km ging hemelen.
    Na de verkoop vd auto nog wel een nwe brandstofpomp geplaatst omdat de originele een week na verkoop kapot ging. Buiten de gebruikelijke kosten zoals banden en remmen heb ik er in die 4 jaar/100.000km weinig kosten aan gehad.

    Ik heb in totaal zo'n dikke 240.000km en bijna 10 jaar meegereden.
    Onderhoud van een auto hoeft echt niet altijd rationeel te zijn.
     
  14. Zo lang hij door de APK komt, krijg je er 800 voor. Is ie stuk dan levert hij hooguit 150 op.

    Een 'nieuwe' auto (in de goedkopere prijsklasse) is echter ook niet zonder kosten. Die koop je meestal met bijna gladde banden, versleten riemen en oude olie. En daarnaast schrijft hij nog af.
    Je kunt dus best lang een beetje (teveel) geld blijven stoppen in een oude auto en toch goedkoper uit zijn dan wanneer je andere koopt.

    De echt lastige vraag is: kun je even zonder deze auto?
    Meestal bespaar ik veel geld door af te wachten tot de juiste auto voor de juiste prijs op de verkoopsites geplaatst wordt.
     
  15. ben nu toch wel benieuwd wat [MENTION=40806]annemiekejansen1[/MENTION] gaat doen na al deze adviezen ;)
     
  16. Die is na de 13e niet meer online geweest
     
  17. One day fly?...
     
  18. niet alleen het vertrouwen in de Focus is weg maar ook in de Focusclub Annemieke? :schater:
     

Deel Deze Pagina