1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Focus 2 fase 2 schiet uit de tweede versnelling.

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door joergarms, 28 aug 2017.

  1. Hallo allemaal,
    sinds maart dit jaar rij ik tot volle tevredenheid in een Focus 2 fase 2 van eind 2008. Het betreft een 1.6 16V 5 bak.
    Ik heb deze auto gekocht met 50.000km op de teller, inmiddels staat deze al op de 63.000.
    So far so good!
    Tot afgelopen vakantie in de Franse alpen, daar is tijdens stevig afremmen op de motor, 10/ 12% afdaling, de auto in 2 weken tijd, 2x uit de tweede versnelling geschoten.

    Is dit een bekend euvel? Ik heb dit in alle jaren dat ik rij nog nooit meegemaakt. Er was geen gekraak of andere bijgeluiden. Gewoon ineens, zonder geluid eigenlijk sprong ie in z'n vrij.

    Ik heb nog garantie tot haf september.
    Maar aangezien de dealer niet om de hoek zit, is het fijn om goed beslagen ten ijs te komen voordat ik die kant op ga.

    Misschien is het iets simpels van een paar tientjes, ik heb iets gelezen van een schakelkabelset dit vervangen moet worden.


    Ik hoop dat jullie me verder kunnen helpen.
     
  2. Het kan aan de kabelafstelling liggen. Is idd dan een kwestie van afstellen.
    Maar gebeurt het vaker, dan zijn je synchromeshringen wel klaar.
    Komt eigenlijk niet voor. Maar mocht dit het geval zijn, dan is het of een andere bak of een revisie vd bak.
     
  3. Ik weet dat er servicebrieven bestaan over dit fenomeen icm dezelfde ib5 versnellingsbak in oa een fiesta.
    Onder bepaalde omstandigheden (snelheid, belasting en bergafwaards) kan de bak uit de versnelling schieten.
    Uit mijn hoofd is dit voor bakken uit 2008 en 2009 het geval.
    Is in ieder geval een bekend probleem.
     
  4. gevonden:

    servicebrief 43/2008

    Om het op te lossen moet de bak uit elkaar en de synchromes van de 2e versnelling vervangen worden.
    Sommige auto's moet zelfs het tandwiel vervangen worden.
     
  5. Dank voor de reacties. Aangezien dit een servicebrief betreft, is het dan een terugroepactie waarbij dit alsnog onder garantie vervangen wordt?
     
  6. Een TSB (Technical Service Bulletin) of ook wel servicebrief genoemd is iets anders als een terugroepactie.

    D.m.v. het TSB systeem informeert Ford als fabrikant de Ford dealers over (technische) wijzigingen, bekende problemen en de voorgeschreven oplossing/reparatiemethode hiervan.

    Het TSB systeem heeft ook niets met garantie te maken. Het uitvoeren van een TSB valt alleen onder garantie wanneer de garantietermijn nog van toepassing is. Wanneer dit niet het geval is zijn de kosten voor het uitvoeren van een TSB voor rekening van de klant.
     
  7. Ok helder. Dat was me even niet duidelijk.
     

Deel Deze Pagina