1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Ford focus 2010 gaat niet uit in het donker

Discussie in 'Electronica' gestart door kruijf, 21 aug 2017.

  1. Na het vervangen van een zekering voor de 12v (sigarettenaansteker) in de middenconsol, gaat mijn auto niet uit als het donker is met de ford power knop.
    Ik krijg nu alleen de verlichting uit door middel van het uitzetten van de verlichting, dit was voor heen niet zo.
    Het valt me ook op dat als de verlichting niet aan is wel het lampje op het dashboard brand dat de verlichting aan is.
    Ook als de verlichting op automatische staat en de zon schijnt blijft dat lampje branden, dit was voor heen ook niet.
    Nu blijkt er dat er dan wel heel gedimpt twee lampjes branden, ik vermoed dagrijverlichting maar ik weet niet zeker of deze al brande voor het vervangen van de zekering.
    Ik moet wel zeggen dat ik een zekering 25 i.p.v 20 heb gebruikt, maar dat mag niks uitmaken lijkt mij.

    Hopelijk heeft iemand hier een oplossing
     
  2. Zeker weten dat je hem in de juiste houder hebt gestoken? Het klinkt als de klacht met de dagrijverlichting. Als je daarvoor een zekering in een bepaalde plaats steekt kun je de motor niet uitzetten als de verlichting aan staat.
     
  3. Ja ik weet zeker dat hij op de goede plaats zit, de 12v doet het ook gewoon weer.
    Ik moet wel zeggen dat ik een lege plek zag waar een zeker in zou horen, naar mijn idee en heb er een ingedaan.
    Die heb ik er van de week ook weer uitgehaald, omdat ook een keer de auto niet wilde starten. Starten doet die gewoon weer maar het uit gaan is nog niet opgelost.
     
  4. Ik heb geen zekering 45 en 71 de zekeringen zitten onder het dashboard kastje, en die beginnen bij 100 t/m 143.
    113 verlichting overdag had ik erbij gedaan en er ook weer uitgehaald, ik hoopte dat het daar aan lag maar helaas niet.
     
  5. Ah ja, ik vergat even dat het om een Focus 2 fase 2 gaat, die hebben een andere zekeringkast.
     
  6. Ik heb wel gevonden om welke zekeringen het gaat maar die zijn leeg, zou het werken om daar zekeringen in te doen denk je?
     
  7. Rij even langs een dealer en vraag het daar even. Staat de auto nu al zolang stationair te draaien? :mrgreen:
     
  8. Ik heb al contact gehad met de dealer die hadden geen idee, en nee in het donker is die uit te zetten door de verlichting uit te draaien.
     
  9. #10 trucker0werner, 23 aug 2017
    Laatst bewerkt door een moderator: 23 aug 2017
    kan niet zijn dat start/stop knop kapot is. althans als je verlichting aan zet gaat die in de knop ook aan.
    dat de druk knop 12volt blijft krijgen van de verlichting schakelaar zodat de computer dus niet uit gaat hoe vaak je de 12volt ook probeert te ontbreken

    weet niet of je aan de knop hebt gezetten van start knop (zat dacht ik in midden console toch)
    mogelijk dat dus pinnetje verkeerd daar zit.
     
  10. Als het begonnen is na het vervangen van de zekering zou ik daar toch eens goed naar kijken

    Het lijkt me dat daar in die buurt de oorzaak zou moeten zitten
    Misschien zit er een stekker niet meer helemaal op zijn plek op de zekering kast (zekeringkast los gehad toevallig) of een relais dat niet goed zit zoiets

    Wat je omschrijft klinkt mij een beetje als een storing in het massa gedeelte dan gaan de stroompjes de meest vreemde dingen doen.
     
  11. Ik ga morgen alle contacten bij de zekering kast controleren, ik heb hem in zovere los gehad dat hij naar beneden komt. Anders kom je er natuurlijk niet bij om te vervangen, verder is die niet los geweest.
     
  12. Persoonlijk zou ik beginnen met het controleren van alle zekeringen en alle zekeringen die er origineel niet in zaten er uit halen.

    Het is een bekend probleem dat de motor blijft draaien na het afzetten van het contact wanneer de verlichting brand. Dit probleem kan worden veroorzaakt door het plaatsen van de DRL zekeringen (positie 113 en 135) maar ook door bijvoorbeeld een defecte GEM module/zekeringkast.
     
  13. Ik had een zekering geplaatst op plek 113 maar toen begonnen de problemen, deze zekering heb ik er inmiddels weer uitgehaald helaas loste dit het niet op.
    Plek 135 is leeg en de rest zat er al in, ik ga ze morgen allemaal controleren of er geen defecte tussen zit.
     
  14. Ik heb de start knop gewoon laten zitten.
     

  15. Zekering positie 113 wordt alleen gebruikt bij Focus 2 uitvoeringen die bestemd zijn voor de Scandinavische markt waarbij de verlichting altijd brand wanneer het contact is ingeschakeld. Deze uitvoeringen zijn niet voorzien van automatische verlichting.

    Wanneer zekering nummer 113 wordt geplaatst bij een Focus 2 welke voorzien is van automatische verlichting heeft dit tot gevolg dat de motor niet meer stopt zolang de verlichting brand. De oorzaak hiervan is dat het contactslot (of in dit geval de startknop) ook nadat het contact is uitgezet via de lichtschakelaar onder spanning blijft staan. Hierdoor wordt het circuit niet verbroken en blijft de motor draaien.


    Ik vermoed dat door het plaatsen van zekering 113 intern in de GEM module/zekeringkast een defect is opgetreden. Mogelijk is er een micro relais op de printplaat geschakeld welke nu blijft hangen. Wanneer dit inderdaad het geval is zal de GEM module zekeringkast hersteld of vervangen moeten worden om het probleem op te lossen.
     
  16. Dan zou je dat moeten zien lijkt mij met het uitlezen van de boardcomputer, die is van de week uitgelezen maar die gaf geen fouten aan.
     
  17. Dan zou je dat moeten zien lijkt mij met het uitlezen van de boardcomputer, die is van de week uitgelezen maar die gaf geen fouten aan.
     
  18. Een eventueel defect in de GEM module/zekeringkast betekent niet automatisch dat er ook foutcodes worden opgeslagen. Bij de Focus 2 worden lang niet alle functies via het CANbus systeem aangestuurd en gecontroleerd.

    Dat er geen foutcodes zijn opgeslagen zegt dus vrij weinig. Uit eigen ervaring weet ik dat bij een defect in de GEM module/zekeringkast in veel gevallen geen foutcodes zijn opgeslagen.
     
  19. Ik heb gister alles na gekeken en ik kon niks vinden maar het leek opgelost, alleen vanmorgen deed de 12v aansluiting het weer niet.
    De zekering zag er niet kapot uit dat vond/vind ik best vreemd, en bij het parkeren in de garage ging de auto weer niet met start stop knop uit.
    Maandag ga ik maar even langs de garage want ik word er best chagrijnig van.
    Het hoort niet zo te zijn in mijn ogen dat je zelf maar geen zekering zelf moet gaan vervangen, want anders doet je auto niet meer wat die zou moeten.
    Dit heb ik werkelijk nog nooit mee gemaakt.
     

Deel Deze Pagina