1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

18" velgen + stuuruitslagbegrenzers?

Discussie in 'Velgen, banden & ophanging' gestart door Koekemoeroetoe, 20 jul 2017.

  1. Hallo allen,

    Ik heb gezocht op het forum, maar heb geen sluitend antwoord kunnen vinden.

    Ik heb een 2013 Ford Focus wagon met een 1.6TDCI 105pk (Econetic Lease Titanium) gekocht, maandag wordt hij afgeleverd. De auto staat nu nog op winterbanden in de maat 205/55 R16.
    Momenteel ben ik op zoek naar velgen met zomerbanden, bij voorkeur 18". Ik lees echter her en der dat er bij deze maat stuuruitslagbegrenzers nodig zijn. Dit is iets wat ik absoluut niet op de auto wil hebben.

    Heeft iemand antwoord op de volgende vraag:

    Heb ik stuuruitslagbegrenzers nodig bij 18" 8J velgen, ET 45 of ET48, met 225/40 R18 banden?

    Ik woon in een vluchtheuvelrijk gebied, waar ook vrij smalle straten zijn met scherpe bochten. De wagen zal ook met enige regelmaat behoorlijk beladen zijn (vandaar de Wagon ;) ). Hoewel 18"natuurlijk geweldig zal staan, neem ik liever 17" velgen als daar geen begrenzers voor nodig zijn.

    Ik hoop dat jullie me kunnen helpen.

    Alvast bedankt!

    Met vriendelijke groet,

    Koekie
     
  2. Bij de originele 18 inch velgen met een ET waarde van 55 mm worden inderdaad stuuruitslag begrenzers voorgeschreven. In de praktijk is de kans op aanlopen ook zonder stuuruitslag begrenzers nihil.

    Bij velgen met een lagere ET waarde zijn geen stuuruitslag begrenzers vereist. Ik rij zelf met 18 inch velgen met een ET waarde van 48 mm. Tevens is mijn auto verlaagd d.m.v. Eibach veren. Hierbij loopt er niets aan.
     
  3. Dubbelpost.
     
  4. #4 jjonkie, 20 jul 2017
    Laatst bewerkt door een moderator: 20 jul 2017
    Hier ook dezelfde ervaring met 2 x Focus 3 op 18 inch ST velgen.

    225 en 235 40 18 eronder gehad zowel met als zonder verlaging (eibach 30mm) loopt er niets aan.

    Kan dus prima zonder.

    P.s we zien graag foto's van de nieuwe auto en velgen

    Oh, en welkom !
     
  5. Bedankt voor de snelle reacties!

    Nu komt dus het moeilijkste: velgen kiezen die ook nog een beetje binnen budget vallen :lol:

    Als ik de auto + velgen heb zal ik een paar foto's plaatsen.

    Grtz Koekie
     
  6. Is geen probleem hoor. Voor de zekerheid kun je een (iets) lagere ET waarde nemen.
    Mijn Focus 3 is verlaagd met een eibach set, samen met mijn 18" ET 45 velgen loopt er niets aan :)
     
  7. Ik heb de stuuruitslagbegrensers er wel in zitten, maar wil het er dolgraag van af :nocheer: draaicirkel is abnormaal.
     
  8. Ik weet niet of het erop zit, maar net wat jij zegt Patrick is bij mij de draaicirkel net als van een vrachtwagen
     
  9. Wanneer de auto af fabriek is voorzien van 18 inch velgen zijn er altijd stuuruitslag begrenzers geplaatst. Bij het achteraf monteren van 18 inch velgen wordt door Ford ook voorgeschreven om de stuuruitslag begrenzers te plaatsen. In de praktijk is dit echter niet noodzakelijk en dit wordt dan ook lang niet altijd gedaan.

    De stuuruitslag begrenzers kunnen probleemloos worden verwijderd. Ik weet echter niet of het voldoende is om de begrenzers te verwijderen of dat het ook noodzakelijk is om het stuuhuis te herprogrammeren. Bij de Focus 3 zijn de stuuruitslag begrenzers namelijk geprogrammeerd. In IDS is hiervoor een procedure waarbij strikt wordt vermeld dat deze alleen mag worden uitgevoerd wanneer er ook daadwerkelijk stuuruitslag begrenzers zijn geplaatst. Tevens wordt vermeld dat deze procedure niet omkeerbaar is.
     
  10. hhmm, das natuurlijk wel een dingetje, maar weet iemand ook wat deze waarde precies doet en waarom het niet omkeerbaar is?
    Wat zijn de gevolgen van het niet-uitprogrammeren van de stuurbegrenzers terwijl je ze wel verwijdert?

    Overigens sinds in een V70 heb moet ik 3x steken om in of uit mijn parkeerhaventje te komen. Mijn FF2.1 kon daar in 1x indraaien.
    (in de categorie: het kan altijd erger :lol:)
     
  11. Ik kon met mijn :focus2: RE met caravan erachter makkelijk keren in de straat, nu red ik het met de :focus3: alleen op een kruispunt in de straat omdat ik dn iets meer ruimte heb :nocheer:

    nogmaals, ik zou ze dolgraag eruit willen hebben, maar wat zijn de gevolgen met de geprogrammeerde waarde?
     
  12. Heeft de programmering niet voornamelijk te maken met het automatisch inparkeren? Daarvoor moet de auto weten hoe scherp er ingestuurd kan worden.
     
  13. #13 JW, 22 jul 2017
    Laatst bewerkt door een moderator: 22 jul 2017
    De Focus 3 heeft een volledig elektrische stuurbekrachtiging welke volledig in het stuurhuis is geïntegreerd. Bij dit systeem is het zo dat de bekrachtiging simpelweg wegvalt wanneer het stuurhuis in de uiterste stand staat. Dit systeem is zeer sterk. Wanneer je stuuruitslag begrenzers plaatst en de procedure om het stuurhuis hierop te programmeren niet uitvoert is de kans op schade aan de plastic stuuruitslag begrenzers of het stuurhuis zeer groot. De stuuruitslag wordt dan immers begrensd door de stuuruitslag begrenzers terwijl de bekrachtiging in het stuurhuis nog verder wil. Hierdoor komt er onnodig veel kracht op zowel de stuuruitslag begrenzers als de interne onderdelen van het stuurhuis. Bij de Focus 3 wordt de stuuruitslag dus zowel begrensd door de plastic stuuruitslag begrenzers als door de bijbehorende programmering van het stuurhuis.

    Uiteraard heeft het uitvoeren van de progammeer procedure ook invloed op de werking van Active Park Assist maar dit is niet het hoofddoel.

    Wanneer je bij een auto met af fabriek 18 inch velgen en stuuruitslag begrenzers de begrenzers verwijderd en de programmering van het stuurhuis niet hierop aanpast acht ik de kans aanwezig dat de stuurbekrachtiging simpelweg wegvalt wanneer het deel van de stuuruitslag bereikt wordt dat voorheen werd begrensd.
     
  14. Ik heb 19 inch 235/30 verlaagd en totaal geen problemen.
    Wel ooit een voor de zekerheid de begrenzers laten monteren..... binnen een week lagen ze er weer af wat een drama die draaicirkel!
     
  15. Wie kan me dit met zekerheid vertellen? :nocheer: [MENTION=3422]antig01[/MENTION] misschien? Is de programmering niet omkeerbaar?
     
  16. Kleine update: Ik heb inmiddels een set nieuwe velgen. 18" J8 ET 48, banden Michelin Pilot Sport 3 maat 225/40 R18 XL. Past m.i. qua breedte perfect onder de auto en loopt nergens aan. Daarnaast nu heerlijk strak op de weg, helemaal vergeleken met de winterbanden waarop de auto stond toen ik hem kreeg!

    Ik moet nog een keer een paar goede foto's maken (en eventueel plaatsen), de camera van mijn mobiel laat de kleur van de auto niet goed tot zijn recht komen (slaat een beetje roze uit, auto is in het echt meer richting bordeaux rood (Candy Red CC)). Hier vast twee foto's:

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  17. Mooie velg de Anzio Turn!

    Om het plaatje helemaal af te maken zou een verlaging niet verkeerd staan.



    Ik heb deze velg zelf ook alleen dan in het Polar Silver.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Mijn auto is verlaagd d.m.v. een set Eibach Pro-kit verlagingsveren.
     
  18. #18 Koekemoeroetoe, 31 jul 2017
    Laatst bewerkt door een moderator: 31 jul 2017
    Inderdaad de Anzio Turn, een van de weinige velgen die niet "vlak" is en ook nog eens goed betaalbaar is.

    Verlaging is inderdaad visueel mooi, maar ik heb ooit een keer een affabriek verlaagde Polo gehad (9N3 Bluemotion) en ben toen toch wel heel erg afgeknapt op verlagen. Om een beetje een beeld te geven, elk heuveltje was het weer raak en de onderlip van de bumper bestond uiteindelijk dan ook voor het overgrote deel uit plamuur. Ik woon ook nog eens in een vluchtheuvelrijke omgeving, dus of ik de Ford ga verlagen weet ik nog niet.

    Eerst eens even een andere antenne op het dak zetten (of in ieder geval een kortere), nu lijkt het net een radiografisch bestuurbare auto :mrgreen: De remklauwen moet ik ook maar eens een kleurtje geven en misschien laat ik de motor ook nog chippen, al valt me de huidige performance niet eens tegen (1,6TDCI 105pk econetic).
     

Deel Deze Pagina