1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Ratelen motor 1.6tdci

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Daniel4589, 7 jul 2017.

  1. Goedemorgen forummers,

    Even een korte vraag vanaf hier. Zo af en toe hoor ik een aardige rammel/ratel van de motor af komen. Nu heeft een bedrijf hiernaar geluisterd en had het over een ketting die over de nokkenas zou moeten lopen. Nu heeft deze ford een distributie riem en weet ik niet wat voor ketting ze bedoelen.

    Misschien slaat 1 van jullie hierop aan.

    Gr Daniel
     
  2. Dit type motor heeft naast een distributieriem tussen de krukas en 1 nokkenas een ketting welke beide nokkenassen met elkaar verbind.

    Het komt nog weleens voor dat de ketting na verloop van tijd uitrekt. Dit kan als gevolg hebben dat de ketting het deksel raakt met rammelende/ratelende bijgeluiden als gevolg.
     
  3. Kijk aan dat zal het geluid waarschijnlijk veroorzaken. Kan het kloppen naarmate de motortemperatuur oploopt dit geluid harder wordt?

    En heb je misschien enig idee of dit zelf makkelijk te verhelpen is?
    En wat er qua onderdelen voor nodig zijn?

    Gr Daniel
     
  4. Het zou de ketting kunnen zijn, maar controleer ook goed je krukaspoelie.
    Als die klaar is begint ie ook te ratelen. En fluctueert op het toerental van de motor.
     
  5. De auto loopt op het ratelen verder prima ook in toerental verder. 2 jaar geleden voordat wij de auto gekocht hebben is wel de riem vervangen maar waarschijnlijk niet de ketting.
    Krijgt verder om en nabij de 10dkm nieuwe olie en filter.

    Het enige wat ik af en toe wel gemerkt heb is bij het verlaten van een rotonde dat hij ff inhoud dus zo'n aan en uit momentje heeft.

    Maar qua verbruik is het gewoon prima en geen rook uit de pijp geconstateerd.

    Misschien nog een keer de egr met een plaatje afdoppen.

    En nog een andere vraag, deze motor heeft toch alleen een roetkat?
     
  6. Van welke leeftijd is je auto? In 2005 zijn ze namelijk nog geleverd zonder roetfilter. Dat inhouden vanaf de rotonde, met welke versnelling neem je de rotonde? Het is namelijk sowieso een motor die wat meer toeren nodig heeft om het vermogen te krijgen. Dit komt omdat het een 16v motor is.
     
  7. Mijn auto is van 15-11-2005.

    Hoe zou ik dat evt kunnen zien of er een roetfilter onder zit? Bij de kentekencheck bij het RDW staat er bij retroroetfiler Nee.

    Bij het nemen van de rotonde doe ik dat altijd in de 2e versnelling. Maar het is echt gevoel van inhouden en even een aan en uit reactie.
     
  8. Als je een roetfilter hebt, dan kun je dat zien van bovenaf onder de motorkap aan de voorzijde en een potje op de achteras. Zitten die er niet, dan heb je geen roetfilter.

    Dat inhouden gebeurt alleen wanneer je een rotonde neemt of ook wanneer je normaal accelereert?
     
  9. Dan heb ik dat volgens mij niet.

    Dat inhouden gebeurd alleen (niet elke keer) bij het verlaten van de rotonde, dus naar rechts uitgestuurd wordt.
     
  10. En mbt de ketting die de nokkenassen verbind, is dit evt zelf te vervangen?
     
  11. Ditributieriem is prima zelf te doen, met de juiste tools en 2 rechtse handen.
    Een nokkenas ketting heb ik zelf nog niet voor handen gehad om te vervangen, kan ik je dus niks over zeggen.
     
  12. De distributieriem hoeft naar mijn weten niet gedaan te worden aangezien er niet meer dan 40dkm gereden is de afgelopen 2 jaar.
    Zal mijn alleen even gaan om de nokkenas ketting en evt de krukaspoelie.
     
  13. De ketting vervangen is veel/lastig werk. Je moet het bovendeel van de motor demonteren en de nokkenassen "hangen" daar in.
     
  14. [​IMG]

    Dit bedoel je? Dot was de mijne ruim anderhalf jaar terug....
     

    Bijgevoegde bestanden:

  15. Dit klinkt mij ook erg bekent. Sinds een paar weken merk ik dat hij vooral laag in de toeren erg inhoud waarna hij het weer voluit doet (alsof er een vetraging in de reactie zit) een steeds harder wordend dieselgeluid bij de motor en ook bij koude start onregelmatige toeren. Alleen moet de distrebutieriem bij mij wel vervangen worden (202.xxx en nu 429.xxx). Buiten de speciale tools voor de vergrendeling. Welke gereedschappen ben je nog meer nodig om deze te vervangen en wat is handig om er nog meer bij te vervangen? Zoals waterpomp?
     

Deel Deze Pagina