Vreemd gedrag ford focus, acculampje brandt

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Ronald_ve, 20 jun 2017.

  1. Ik had vanochtend erg vreemd gedrag na het wegrijden van de auto: ik had ongeveer 100 meter gereden, stopte bij een weg, ik wou weer optrekken en de motor viel uit. DIt gebeurt heel soms bij koude motor en is er altijd wel geweest, dan geef ik meestal iets meer gas bij.

    Maar toen ik dus de motor weer wou starten, kreeg ik wel het chokegeluid, leek er niets te gebeuren behalve het schudden van het choken/starten, draai ik de sleutel terug en schudt de auto nog steeds en brandt het acculampje. Daarna de sleutel helemaal eruit gehaald, er weer in gedaan, even alleen de stroom erop(1), even gewacht en nogmaals proberen te starten en de auto start weer normaal.

    Ik heb het later nog eens geprobeerd enkele straten verder, auto start ook weer normaal zonder probleem. Ook het rijden ging verder zonder probleem.

    Wat zou dit kunnen zijn? Ik heb een zomercheck gehad waarbij de accu ook getest was en volgens rapport nog een conditie had van 75%. 2 weken terug had ik ook de grote beurt bij de dealer en daar was ook alles in orde.
     
  2. Ik verdenk toch je accu of je dynamo. Maar meten is weten :)
     
  3. Het klinkt als een kortdurende ontregeling van je motormanagement ... en dat bij afslaan je acculampje gaat branden is eigenlijk normaal
    Als zoiets zich incidenteel voordoet zou ik me er geen zorgen over maken

    Wat betreft dat soms afslaan bij koude motor (1.8 flexifuel toch?) moet je eens vragen aan de dealer of de PCM wel volledig ge-update is met de meest recente software-versie.
    Dat verhelpt deze onprettige eigenschap oha prima
     
  4. Ik heb dat eerder gevraagd bij een ford dealer bij m'n werk in de buurt, de monteur raadde dat niet aan. Ook wat ik zo lees, hebben mensen ergere problemen en zou deze de oude software dus niet moeten hebben.

    Het lijkt alsof de auto sowieso vandaag overal last van heeft. Net had ik hem weer gestart, maar het leek alsof er minder pit in zat, dat was zo weg, maar nu heb ik dus als ik met redelijke snelheid een scherpe bocht neem (je voelt wat kracht dus) naar links dat hij een gek ratelend/schurend/aanlopend geluid maakt en een soort klikgeluid (relais? hetzelfde geluid als het tikken van knipperlichten).

    Bij normaal sturen of zachtjes maximaal insturen geen last, enkel met flinke druk. Morgen maar naar de garage :nocheer:
     

Deel Deze Pagina