Airco pomp werkt niet meer

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door peterk, 17 jun 2017.

  1. #1 peterk, 17 jun 2017
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 jun 2017
    Afgelopen week druk geweest met de aircopomp, de magneetkoppeling deed het niet meer. Door R11 door te verbinden in de zekeringenkast onder de motorkap moet je de magneet koppeling kunnen bedienen. Maar die deed het dus niet.

    Magneetkoppeling uitgebouwd en los aangesloten op een 12 volt bron. Maar ook toen geen magnetisch veld (diverse metalen erbij gehouden). Dus gaan zoeken op internet, uiteindelijk via Ebay op maandag een magneetkoppeling gevonden (35 euro) en laten komen. Deze kwam vandaag binnen,...jippie! Morgen weer rijden met een frisse auto van binnen...not.

    Vandaag wiel er weer af, kappen eraf (ben ik inmiddels expert in geworden), riem er af en poel los. Magneet koppeling vervangen, poelie er weer op en eerst even testen door R11 door te verbinden. Klik/klak/klik/klak, top! Hij doet het.

    Maar nu,...riem er weer op. Motor starten...geen poelie die aan gaat. Alle zekeringen nagelopen, is allemaal heel. Op het forum las ik iets van 'inregelen van de airco bij een ouder model Ford Focus', dus een stukje gaan rijden. Na 20 KM maar weer op huis aan, want nog steeds geen fijne klik van de magneet koppeling!

    Thuis aangekomen de laptop met de ELM gepakt en gaan kijken of ik iets tegenkwam, alleen een paar calibratiefouten van het raam (klopt, stond open) maar verder geen problemen. Scan gestart met meting op druk van de airco, geeft niks aan. Dus R11 weer overbrugd, maar ook dan geen opbouw van druk zichtbaar. Poelie draait dan wel mee overigens. Ook airco leidingen worden niet koud.

    Is het nou heel toevallig dat ik ook mijn gas moet bij laten vullen? Ik hoop echt dat jullie nog een idee hebben,....!
     
  2. dan zal waarschijnlijk de airco leeg zijn
     
  3. Hmmm... lijkt of je in de verkeerde volgorde te werkt bent gegaan.
    Ik had hem eerst laten testen/afvullen voordat ik onderdelen had vervangen/getest. Dan weet je zeker waar je aan toe was.


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
     
  4. De magneet koppeling deed het ook echt niet meer, was echt stuk. Door R11 door te verbinden kun je dat testen. Nu er dus een werkende koppeling op zit, nog steeds geen airco.
     
  5. Dat begrijp ik maar wellicht heb je ook een slang die lek is. Al die onderdelen zijn toch niet voor niks overleden?
    Just thinking.. [emoji848]


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
     
  6. Lees deze maar even :cool:

    http://focusclub.nl/forum/showthread.php?t=48639&highlight=duikboot

    De magneetkoppeling maakte al heel erg lang een vreemd geluid bij het inschakelen. De auto heeft iets in het water gestaan, en dat was ook goed te zien tussen de poelie. Maar dat is helemaal schoongemaakt en indien nodig vervangen.

    Snap alleen de combinatie magneet koppeling defect met lage druk niet. Wellicht toeval. Straks nog een paar tests doen op de airco. En anders de airco opnieuw laten afpersen.
     
  7. Mooi werk! Alleen denk je dat de airco door de waterschade stuk is?
    Off-topic ;
    Ik zeg je eerlijk ik heb nog nooit aan airco gesleuteld alleen ervaren hoe het is als er geld uit je portemonnee dreigt te verdwijnen. En dan is het systeem aan een aircoapparaat aansluiten het eerst wat ik dan zou doen.


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
     
  8. Nee, want dan was er 2 jaar geleden al wel een probleem geweest. De pomp draait gewoon goed. Ik denk zelf aan een klep die dicht blijft staan vanwege het een en ander.

    Vanavond de standaard procedure van Ford nog even doorlopen, sensoren testen. Als dat niet lukt laat ik hem opnieuw afpersen. Mocht dat het niet zijn, dan toch maar eens naar de dealer.
     
  9. [MENTION=15860]peterk[/MENTION], heb je het probleem nog opgelost?


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
     
  10. Opgelost nog niet denk ik. Maar er zat van de 600 gram nog 100 gram koudemiddel in. Airco opnieuw afgeperst, en lijkt het te blijven doen. Wel toevallig dat de magneet koppeling stuk ging toen de airco leeg was.

    Nu kijken hoe lang hij het blijft doen. Als het weer snel over is moeten we op zoek naar het lek.
     
  11. Als er te weinig koudemiddel in zit schakelt de airco vaak in en uit. Ik kan me voorstellen dat dat het overlijden van de koppeling versneld heeft.
     
  12. Er is een update :-):

    Dag na het vullen deed de airco het niet meer. ForScan eraan en geen druk meer op de pomp, dus was het gas weer weg. Airco reparateur gevonden in mijn eigen woonplaats en die de boel laten onderzoeken. Geen lek kunnen vinden met 20bar stikstof op het systeem.

    Dus, gas er weer in met contrast vloeistof en rijden maar. Nog geen kwartier later veel rook onder de motorkap vandaan, en lek gevonden! Onder de voorste vul nippel zit een gaat, gemaakt door een plastic stukje van de koplamp wat uitsteekt. Die heeft door de trilling in de afgelopen jaren een gat gemaakt in de leiding. Als je de leiding tegen de koplamp drukt is het lek weg.

    De hele leiding loopt vanaf de condensor naar het schutbord. Nu zijn er twee opties:

    - Laten repareren, kost ongeveer 70 euro.
    - Nieuwe leiding, kost 238 ex btw bij de dealer

    Het liefst laat ik hem repareren. Op internet zie ik voor bijna alle auto's airco leidingen te koop. Maar niet voor de Focus MK3 fase 1. Iemand een idee of ik een leiding kan kopen van bijvoorbeeld Hella?
     
  13. Als het repareren van de leiding 70 euro kost waarom dan de leiding vervangen ? Ik zou niet verder zoeken maar laten repareren als het gat dicht is is het goed toch ?

    Heb je foto's van de plek eens kijken of ik ook dit risico loop en of het voorkomen kan worden
     

  14. Eens met Paul!

    Ieder geval top dat het lek bovenwater is.



    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
     
  15. Omdat ik voor diverse auto's voor betrekkelijk weinig een nieuwe leiding zie. Ik heb liever een nieuwe leiding, dan dat ik hem laat repareren. Er staat wel 21 bar op....

    Foto zal ik straks even kijken of ik die kan maken. Nogal nat buiten...:-)
     
  16. Hoe wilde die Gozer de leiding maken dan?


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
     
  17. Er zit hier een bedrijf in de buurt wat aluminium schijnt te kunnen solderen. Hij moet hoe dan ook uitgebouwd worden. Dan stop ik er liever een nieuwe in als dat niet te duur is.
     

  18. Was het nog gelukt om een fotootje te schieten? Ik ben nu ook benieuwd.


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
     
  19. #19 dutchguy, 26 jun 2017
    Laatst bewerkt door een moderator: 26 jun 2017
    Repareren is behoorlijk ruk.
    Solderen van aluminium (en zeker een dunwandige drukleiding) is zeer risicovol.
    Dit komt omdat de marge tussen het alu en het gebruikte soldeer erg klein is qua smeltpunt.
    Oververhitting van de leiding is erg aannemelijk.
    Resultaat is doorgaans een broze leiding die bij het minste of geringste breekt.
     
  20. #20 peterk, 27 jun 2017
    Laatst bewerkt door een moderator: 27 jun 2017
    Achter de koplamp, bij de vul nippel zit een plastic lipje. Dat drukte tegen de airco buis.

    [​IMG]

    Om het gat te maken moet wel de koppeling los, de slang mag blijven zitten.
    Anders smelten de keerringen!!!

    [​IMG]

    Vervolgens een grip tang op de buis gezet (om te koelen) en de grip tang met een andere tang vastgehouden.

    [​IMG]

    Solderen gaat met een brander, combinatie van acetyleen en zuurstof. Nadeel is dat je niet ziet wanneer de buis heet is, het gaat 'opeens' vloeien.

    Vervolgens test gedaan met 20 bar stikstof, en water en zeep over de airco componenten gespoten.

    [​IMG]

    Bij de eerste keer testen ging de ventilator niet aan, waardoor de druk op liep tot 25 bar.
    Blijkbaar moest de computer even weten dat de airco weer gas had, want bij de 2e keer starten ging de ventilator meteen aan.
    En zakte de druk naar 15 bar.

    Gisteren ruim 120 km gereden, heerlijk koel binnen :-).
     

Deel Deze Pagina