1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Motor vervangen

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Marsje, 24 mei 2017.

  1. Even een vraagje.
    Ik denk erover om mijn motor (1.8 zetec) te vervangen ivm de hoge en flink
    oplopende km stand . Het blok is nu niet bepaald fris meer.
    Het vervangen voor een ander blok met een lagere stand is geen probleem.
    De vraag is dus,is er een groot verschil wat betreft inbouw met een 2.0?
    Ik weet van 1.6 naar 1.8 is er het nodige extra werk maar hoe zit dat bij 1.8 naar 2.0?
    Ik ben best gehecht aan mijn blauwe kliko dus ik wil er voorlopig toch in doorrijden.
     
  2. Ombouw op zich is best eenvoudig, maar ofwel moet je vliegwiel en koppeling van de 1,8 gebruiken, dat is het simpelste.
    Maar de 2,0 werd af fabriek geleverd met de grotere betere MTX75 bak, ze heeft andere verhoudingen is ook veel beter bestand tegen het hogere koppel van de motor, echter zal je dan ook de aandrijfassen en schakelkabels en versnellingspook met mechanisme moeten overbouwen.
    Zowiezo ga je de ecu van de 2,0 mee moeten nemen en datwil zeggen dat je dan ook de bijhorende sleutel van deze ecu zal moeten hebben ivm pats systeem
     
  3. #3 Marsje, 30 mei 2017
    Laatst bewerkt door een moderator: 30 mei 2017
    Dan zal het een 1.8 worden helaas.
    Ik kan een 2.0 met weinig km.s overnemen maar het is idd wat meer werk.
     
  4. Motor haal je er normaal gesproken toch samen met bak uit, dus op dat moment is het enige extra werk eigenlijkalleen het schakelmechanisme binnenin want bak mee weg vanonder auto wil ook zeggen aandrijfassen. Plus als je zegtdat jeeen comete kan overnemen heb je gelijk alles om over te bouwen. Plus imho rijdt de 2.0 zeker met mtx bak een heel eind leuker
     
  5. Ook de motorkabelboom en electronica zul je mee over moeten nemen lijkt me
     
  6. #6 Marco Morello, 31 mei 2017
    Laatst bewerkt door een moderator: 31 mei 2017
    De 2.0 kun je er wel inbouwen.
    De 2.0 gaat vast draaien op de 1.8 ecu, ook past de IB-5 bak ook achter de 2.0.
    De ecu ziet 'm gewoon als 1.8, maar dan met een groter volume.

    Enige is dat de IB-5 bak bij continu het maximale uit de 2.0 halen misschien niet gaat volhouden. Qua uitlaat etc. is de 1.8 en 2.0 identiek.

    Maar wil je het goed doen, dan bouw je alles vd 2.0 over in je eigen wagen.
    Dus bak, assen, ecu etc.

    Hoeveel heeft je huidige blok gedraaid?
     
  7. Deze zit nu op 270.000.
    Maar ik heb het gevoel dat deze erg moe is.Ik hoor hier en daar ook wat bijgeluiden.
    Hij doet zonder moeite tussen de 800 en 1000 km per week.
    Ik heb hem laten nakijken ivm de geluiden,bij de garage hier in de buurt.
    Deze kon het niet zo snel vinden.Ik dacht zelf aan een spanrol of aan de drukgroep
    bij het geluid.Maar het meest merkbare is dat hij erg moe voelt,beetje een 1.6 gevoel.
    Bij toeval werd mij een ander blok aangeboden en kort erop nog een 2.0.
    Om die reden zat ik te denken aan het vervangen van de motor.
     

Deel Deze Pagina