Dringend hulp gevraagd!

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Deebo, 17 mei 2017.

  1. Sinds daarstraks maakt mijn focus dit geluid :o
    2008 facelift 1.6 econetic diesel 109pk

    [YOUTUBE]https://m.youtube.com/watch?v=0wFaNd31uN8[/YOUTUBE]
     
  2. Lekkende verstuiver? Zitten ze allemaal nog goed vast? Is ook wel te zien als er veel roet rondom een verstuiver zit, dan moet die aangedraaid worden.
     
  3. Ja er ligt wel veel zwarte koek rond, precies lavasteentjes dat verpulveren als je er op knijpt.
    Is het erg dat ik er zo nog (+-50km) mee rijdt?
    Ik werk in een garage (als detailer). Maar van verstuivers ken ik niets dus zou een collega naar moeten kijken
     
  4. #5 Vogel, 18 mei 2017
    Laatst bewerkt door een moderator: 18 mei 2017
    Verstuivers is wel een beetje een dingetje. Ze zijn duur en makkelijk te verkl*ten.
    Ik zou de auto rechtstreeks naar een Bosch diesel centrum brengen. (of de Ford-dealer)
    Zij hebben ook een reinigingsapparaat voor je verstuivers.

    Ik ga overigens mee in de gok van Emile dat er een verstuiver los zit.
    Blijft de verstuiver helemaal open staan dan loopt zelfs het blok gevaar. Dat is op dit moment overigens (nog) niet het geval, want ik weet uit ervaring dat hij dan heel anders klinkt.
    Als je er al even mee gereden hebt, laat dan ook je olie+filter vervangen, want die prut die je rond je verstuiver vindt, zit dan waarschijnlijk ook in de olie en daar kan je turbo niet tegen.

    Aandraaien is als noodgreep wel een aanrader, maar ik zou echt de brandplaatjes (koperen afdichtingsringen onder de verstuivers )vervangen.
    De oliekeerringen moeten dan gelijk ook. En een beetje garage vervangt dan ook de tap-eindjes.
    Zorg dat je garantie krijgt op lekkage (ook olie-lekkage), want dit gaat zelden in 1 keer goed.

    olie + filter : 70,-
    brandplaatjes: 15,-
    oliekeerringen: 40,-
    tap-eindjes: 40,-
    Arbeid: 1 uur
    Al met al schat ik dat je dan naar een rekening kijkt tussen de 200 en 300 euro.
    Verstuivers zelf kosten (refurbished) zo'n 275 euro per stuk en zijn erg gevoelige precisie-instrumenten. Laat ze dus niet verkl*ten door iemand die niet precies weet hoe je ermee om moet gaan.

    Succes ermee
     
  5. Bedankt!
     
  6. makkelijkste om dit op te lossen is de moeren aandraaien (2x inbus per verstuiver) doe dit met warme motor dan is de zwarte koek het zachtst.
    dan kun je gewoon nog mee rijden zonder probleem met het geluid.

    als je met lomp geweld de moer aandraait kans is er dat je de tapeind afbreekt.
    gevolg dat hij blijft lekken

    reparatie kan ik denk nog steeds dromend doen.
    kosten moet je rekenen idd op 300a 400euro
    verstuiver hoef je niet te vervangen. moet alleen goed schoongemaakt worden.
    en absoluut niet het deel dat in de kop zit. daar zitten fijne gaatjes in.

    al met al heb je het volgende nodig.
    8x tapeind
    8x moer
    4x o-ring afdichting gat verstuiver
    4x brandplaatje
    4x plastic ring dat om de verstuiver zit.
    daarnaast olie en oliefilter vervangen
    qua werk moet je snel rekenen op kleine 1.5-2uur. die koek laag die er zit moet helemaal schoon gemaakt worden.

    verder is geen overbodig luxe om de oliesysteem keer te reinigen. dit ivm turbo defecten hier het gevolg zijn van verstuiverlekkages.
    zeg niet dat het gebeurt maar wel advies
    dan moet je olie additief in de motor doen. beste is wel 2x olie en oliefilter te gebruiken. met vuile olie en filter de olie additief doet dan niet zo heel veel
     
  7. Bijna vergeten: de olieleiding naar de turbo bevat een heel fijn zeefje. Laat die verwijderen!!!
    Deze zal hoogst waarschijnlijk verstopt zijn/raken door de troep die nu in je blok zit.
     

Deel Deze Pagina