Vreemd geluid en hoge STFT bij volgas

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Joa, 13 mei 2017.

  1. #1 Joa, 13 mei 2017
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 mei 2017
    Hallo,

    Kan iemand onderstaand geluid thuis brengen? Mogelijk een boost lek? Recirc valve probleem? Iets anders?

    Ik heb het enkel bij volgas en als ik met een Dreamscience Mod map rij, springt de short term fuel trim ook de hoogte in, richting 20 à 25. Op een milde map als Perf+ is het geluid er, maar de fuel trims zijn ok. Er zijn geen foutcodes buiten een P0420 omdat ik een 100cel cat heb.

    Het gaat overigens om een ST225 met 3" downpipe met 100 cel cat.

    Klik

    Thanks!
     
  2. Goede avond,

    Ik heb vandaag een klein onderhoud laten uitvoeren en de dealer heeft de turboslangen gecontroleerd voor lekken maar er is niets gevonden. De beste gok van de dealer is een probleem met de turbo, meer bepaald de schoepen die bij een vervorming lawaaierig kunnen worden.

    Ik zie niet hoe dit bij ModX en de meest belangrijke mods (intercooler, downpipe, 100 cell kat) er 2x op 8 seconden tijd kan voor zorgen dat de motor inhoudt omdat de short term fuel trim buiten zijn marge van 25 gaat.

    De dealer zegt dat het geluid het sterkst is langs achter, de uitlaten. Ik heb gevraagd of het de EGR klep zou kunnen zijn en dat was zeker mogelijk volgens hem.

    Kortom, ik ben nog niet veel wijzer geworden. Ik heb nog een opname waarbij ik stationair tot 3,5-4k tpm ga en ook dan is het geluid duidelijk hoorbaar. Als iemand ideëen heeft, please share :nocheer:

    Klik
     
  3. Hoe loopt de auto met een standaard map?
    Houdt de auto dan ook in?
     
  4. Hey Marco,

    Het inhouden heb ik enkel gemerkt bij een 40-130 test in 3de versnelling op ModX. Het log bestand, gemaakt met de Stratagem Ultra handheld, toonde aan dat de STFT zo hoog werd dat de motor even inhield ter bescherming.
    Enkele gelogde parameters van tijdens die run kan je hier zien.

    Sinds die test rijd ik opnieuw op Performance+ en dan rijdt hij zonder probleem. Ik vermoed dat hij op de standaard map ook goed zal rijden. Ik merk wel dat bij momenten, bv na stevig gas geven, dat de fuel trims stationair fel kunnen oplopen, richting 10 en meer. Tijdens het gassen zijn de fuel trims wel ok denk ik (minder dan 10), maar dat kan ik morgen controleren.

    Het abnormale geluid is er met Perf+ wel nog altijd, dus dit lijkt me niet map gerelateerd. Volgens mij duidt het geluid op een defect dewelke op de meest veeleisende map (ModX) voor een dergelijk probleem zorgt dat de motor in beschermingsmodus gaat. Bij een mildere map blijft alles binnen de marges.
     
  5. klinkt als luchtlekkage.
    dat hij lucht aanzuigt en ergens weglekt.
    als je hem een map lager zet zal de turbodruk mogelijk ook lager worden en dus het lekken ook minder worden.

    dat de stft oploopt kan zijn dat hij maximaal wil inspuiten. puur om vermogen te krijgen/leveren. mogelijk als er daadwerkelijk een luchtlekkage zat. dat het daarna minder hoge stft zult hebben.

    beste is door je turbo slang bij je turbo los te nemen en af te doppen. bij je motor blok zo dicht mogelijk losnemen en daar perslucht op te zetten van 1bar. hierna kun je zelf horen of hij ergens lekt of niet.
     
  6. Ik heb een afspraak gemaakt met een tuningbedrijf om het probleem te onderzoeken. Ze hebben een rooktester en een eigen dyno om eventueel de map(pen) te testen op compatibiliteit met mijn wagen. Binnen 2,5 weken weet ik meer.

    [MENTION=4637]trucker0werner[/MENTION]: Op het focusstoc forum denken ze ook aan een luchtlek. Ik denk dan wel dat er eerder teveel lucht in de motor komt, dan te weinig. Positieve STFT betekent het mengsel te arm is en er brandstof bijgespoten wordt. Ik weet niet op welke manier dit zou mogelijk zijn, dat er zoveel lucht onverwachts binnen komt en er zoveel benzine wordt bijgespoten ter compensatie dat de motor er heel effe mee ophoudt.
     

  7. Mod mappen moeten sowieso gedaan worden in combinatie met de juiste hardwarematige upgrades, sowieso een intercooler, full 3" en intake zijn toch echt wel verplichtingen bij Mod A of hogere mappen.
     
  8. Ik heb dit op voorhand nagevraagd bij Dreamscience en dit was het antwoord van Jared: "yes with those extra mods and std intake and cat back you can run Mod X it will be very good." (extra mods zijnde sport cat en downpipe, die trouwens ook van bij DS komen)

    Het zou me verwonderen moest een gezonde auto dan in veiligheidsmodus gaan. Ik hoop en denk dus dat het mank lopen van ModX komt door dat vreemde geluid.
     
  9. #9 Joa, 12 aug 2017
    Laatst bewerkt door een moderator: 12 aug 2017
    Wel, ik ben net terug van een lokaal tuning bedrijf.

    De auto is gecontroleerd op foutcodes, maar daar werd niets gevonden.

    Daarna ging de auto de rollenbank op om onder belasting het geluid te localiseren. Tot mijn verbazing kon het niet gehoord worden, maar de auto bleek wel tot 1,1-1,2 bar te boosten, waardoor het idee van een mogelijk turbolek meteen van tafel werd geveegd.

    Ik wou hem wel aantonen welk geluid ik precies hoorde, dus ik nam hem mee voor een kort ritje. Toen ik stationair toeren opbouwde tot 3-4k, hoorde ik het meteen en ook bij turbodruk opbouwen vanaf 2000 tpm, was het duidelijk hoorbaar. Zijn reactie was: "dit is het aanzuiggeluid van de turbo?". Voor hem is dit doodnormaal. Tja, ik heb dit 2 jaar niet gehoord en plots wel. En daarbij loopt ModX voor geen meter aangezien de STFT naar 25 piekt en het motorvermogen geremd wordt.

    Het geluid zou een vervorming van een luchtinlaatbuis kunnen zijn, waardoor de resonantie verandert en er plots een geluid te horen is. Volgens mij is Mod X niet ok voor deze wagen, mogelijks omdat de map geschreven is in een ander land met een andere luchtdruk.

    Iemand die goede raad voor me heeft? :nocheer:
     
  10. De meeste Engelse tunes rommelen met het uitschakelen van oa de maf sensor.
    Daardoor worden lekkages slecht of niet opgemerkt en gemeld dmv een storingscode.

    Er valt zo op afstand weinig over te zeggen.
    Als je toevallig een dsci cais hebt kan deze tegen de veerpootbrug rammelen.
     
  11. Mod x niet gebruiken.

    Nee dat is te simpel.
    Dit is precies de rede waarom ik elders zeg dat kastne als bluefin niet heilig zijn.
    De betreffende tune kun je alleen halen als hij op maat wordt gemaakt.
    Wat racehip hardwarematig doet. Doet bluefin softwarematig. Tuner schrijft hem meer exacter op de auto specifiek.

    In jouw geval zou je idd de waardes van mod x alleen kunnen berijken als je hem laat chippen door tuningbedrijf.
     
  12. Hij loopt buiten z'n fueltrims, te schraal bij het vragen van vermogen.
    Je zou idd bijna met volle zekerheid dat hij ergens valse lucht trekt en dat het niet gemeten wordt door de MAF sensor.
     
  13. Bedankt voor jullie feedback.
    [MENTION=551]dutchguy[/MENTION]: De enige veranderingen zijn intercooler, downpipe en 100cell kat. Intake is standaard, tot de filter toe.
    [MENTION=6161]marc[/MENTION]o: dat was één van de vragen die ik vandaag gesteld heb en het antwoord was dat ik dan wel foutcodes zou krijgen. Bovendien ging de turbodruk bij vollast vlot naar 1,1-1,2 bar. Er waren ook geen vreemde geluiden te horen die op een luchtlek wezen en op die manier heeft hij dit uitgesloten.

    Ik weet dat een algemene map zoals Mod X niet op elke Focus ST de perfecte afstelling zal zijn, maar ik kan moeilijk geloven dat deze map buiten de toelaatbare grenzen gaat zonder dat er iets scheelt aan de auto :(
     
  14. Update: het geluid was afkomstig van een lekke uitlaatcollector pakking. Enkele bouten zaten los en aan die kant konden er uitlaatgassen ontsnappen, vandaar het geluid bij genoeg gas geven. Pakking is vervangen en de bouten op moment gezet. Problem solved!

    Het probleem met de hoge fuel trim op Mod X is er helaas wel nog. Er is intussen ook een boost leak test uitgevoerd en deze was negatief. Geen idee wat er scheelt, terug naar Perf+ dan maar, ook een leuke map, perfect voor elke dag.
     

Deel Deze Pagina