Ford Focus 1.6 TDCI Titanium bokt / hapert tijdens rijden

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Jid, 29 apr 2017.

  1. Hallo,

    Mijn Ford Focus 1.6 TDCI Titanium uit 2007 (220.000km) heeft nu al enkele maanden tijdens het rijden last van haperingen / bokken. Het begon toen de auto rond eind december uitviel op de snelweg. ANWB gebeld en die dacht dat het iets met het roetfilter zou zijn. Dit is toen bij mij garage gecheckt en het blijkt dat mijn roetfilter leeg is. Daarnaast is de EGR klep geloof ik afgedicht of vastgezet?

    Nu zijn we 4 maanden verder en heeft hij nog steeds kuren. Als ik rustig rijd, langzaam optrek en niet te snel opschakel gaat het over het algemeen goed. Zodra ik wat pittiger ga rijden is de kans groot dat het zich voordoet en vooral tijdens het optrekken in de 3e en de 4e versnelling. Tijdens het haperen gaat de toerenteller omhoog, naar 0 en dan weer terug naar het toerental waar ik daadwerkelijk op rijdt.

    In de afgelopen maanden is het volgende aan de auto gedaan:

    • Olie + filters vervangen.
    • Verstuivers waren aan het lekken en deze zijn schoongemaakt en voorzien van nieuwe ringen etc.
    • Distributieriem vervangen op 200.000km
    • Krukassensor vervangen
    • Nieuwe accu
    • Nokkenas sensor vervangen


    Na het uitlezen van de computer kwam er een krukassensor fout uit. Deze is toen vervangen. Hierna ging het weer een week goed en toen begon het haperen / bokken weer.

    De auto weer uitgelezen en geen foutcodes. Er is toen van alles gecheckt in de computer en het kon wel eens zijn dat de distributieriem niet op tijd stond. Vervolgens is dit gecontroleerd en deze stond een halve tand net op tijd?
    De distributieriem zou nu dus weer op tijd moeten staan, maar helaas was hier het probleem nog steeds niet mee opgelost. Na ~120km begon het weer. Direct de auto weer uitgelezen en geen foutcodes dus het zou dan de nokkenassensor wel eens kunnen zijn. Die vorige week vervangen en nog geen 5km verder begon het bokken weer.

    Meestal zijn het een paar haperingen en kan ik vervolgens prima verder rijden, maar afgelopen woensdag viel de auto bijna stil kreeg ik de melding motorstoring en ging het accu lampje branden. Het motorstoringslampje en die van de accu gingen weer uit en kreeg toen een ESP systeem storing en bij het gas geven stuiterde de auto constant.

    Geen idee of dit er ook mee te maken kan hebben, maar ergens in januari begon de auto op de parkeerplek uit zichzelf te knipperen, verwarming / airco aan te zetten en de ruitenwissers aan. Toen de accu eraf gehaald ook weer de auto uit laten lezen en geen foutcodes.

    Zoals je kan begrijpen voel ik me totaal niet meer veilig in de auto en zijn we op het punt dat ook mijn monteur niet meer weet wat er aan de hand kan zijn.

    Misschien dat er hier iemand is die dit ook heeft meegemaakt of een idee heeft wat het zou kunnen zijn. Mocht er meer informatie nodig zijn dan hoor ik dit graag.

    Alvast bedankt!
     
  2. Lijkt er eerder op dat je ergens sluiting hebt...en gezien je laatste gedeelte van je verhaal denk ik dat het in de zekeringkast is.

    Verstuurd vanaf mijn HUAWEI VNS-L31 met Tapatalk
     
  3. tellerunit?
     
  4. ik zit ook in dat schuitje. Donderdag roetfilter leeg maken en leegmaken, wegschrijven en ook EGR en tuning in een pakketje

    en je brandstoffilter? wanneer is die vervangen?
     
  5. Bedankt voor de reacties! Ik zal het even met mijn garage doornemen morgen. Brandstoffilter is geloof ik gedaan met olie verversen. Zal 10.000km geleden zijn. Zeker weten doe ik het niet dus dat zal ik ook even navragen.
     
  6. Brandstoffilter zorgt er alleen niet voor dat je airco, ruitenwissers e.d. automatisch aan gaan...

    Verstuurd vanaf mijn HUAWEI VNS-L31 met Tapatalk
     
  7. Klinkt inderdaad als een elektrisch probleem en niet een probleem met sensoren/mechanische zaken.

    Overigens is het verwijderen van roetfilters niet langer gedoogd. Bij APK dient hier een 'visuele inspectie' op uitgevoerd worden. Het is tegenwoordig een afkeur punt.
     
  8. en mogelijk komt de roetmeting terug. hoorde ik van ANWB werknemer
     
  9. Had de Focus 2 niet dat er water op de zekeringkast kon komen?
     
  10. We gaan op zoek of er ergens kortsluiting vandaan komt. Ik laat dan wel even weten of dit het probleem was of het toch iets anders is.

    Tot zo ver bedankt voor het meedenken!
     
  11. Stekker van de raildruksensor controleren. Als deze niet goed is of er niet goed op zit denkt de computer dat de raildruk te hoog is en laat de druk terugvallen naar 0.

    Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk
     
  12. het blijkt toch wel weer een verstopt roetfilter te zijn.
    vrijdag...roetfilter leeg. egr en roetfilter uitprogrammeren.

    ben t zat. turbo kon druk niet kwijt. dus maar hier voor gekozen.
    auto is toch voor 2011 ivm apk en roetmeting

    ik laat weten of alles nu okay is daarna

    nu hoor je de turbo als de boel warm word
    slang naar luchtfilter los gehad geluid was gelijk weg.
    nu maar met Puma naar het werk. vrijdag word Focus aangepakt

    hoop dat hij ook iets beter trekt dan.
     
  13. Wat is hier uitgekomen? Ik heb zelf namelijk ook last van dat bij snel optrekken soms alle power wegvalt. Dan mag ik uitrollen in de berm en na opnieuw contact aan te zetten kan ik wegrijden. Dit lijkt er enigszins op, dus ben erg benieuwd of dit opgelost is.
     
  14. auto voor 31-5-2005 zijn verplicht 4-gas meting en/of roetmeting
    auto's na 1-1-2006 verplicht eobd test. slaagt de eobd test is de auto direct emissie goed. heb je storing met specifieke code p0 begint hij dan mee. direct afkeur
    andere storing en readings test niet ok, dan direct afkeur
    beide goed maar wel storing in systeem, dan ouderwets meting

    het klopt dat er een opvolger komt. die zo slim moet zijn en kan merken of er roetfilter zit of niet.
    [MENTION=37759]Jid[/MENTION]
    weet niet of het al opgelost is. maar heb je de verstuiveres ook gecontroleerd. ze willen nog wel eens kapot gaan
    tevens zijn deze op dezelfde plek terug gezet. wisselen van verstuivers kan maar dan moet je de verstuivercode ook overzetten in de computer. als dit wisselt kan je gekke problemen krijgen.
     
  15. hij trekt beter.
    Ik heb eind september een apk gepland.
    Loopt veel soepeler lijkt het wel
    Soms klein snokje, maar die monteur wil t pop off ventiel nog even wisselen.
     
  16. Heb je qua geluid ook een duidelijker waarneembare turbo na het leeghalen van de roetfilter?
    Die van mij floot een beetje sinds ik een aantal jaar terug bij ca 245dkm er een aftermarket "roetfilter" onder heb laten zetten.
    Nu heb ik afgelopen Juni (bij 330dkm) dit filter leeg laten halen en roetfilter + egr uit laten programmeren.
    (Bleek overigens helemaal geen roetfilter te zijn, binnenwerk bestond uit 3 dikke schijven metaal, zag eruit als stijf opgerold golfkarton, maar dan van metaal.
    Maar geensinds een binnenwerk van keramiek of iets soortgelijks......)

    Nu er helemaal geen demping meer in dat ding zit hoor ik de turbo nog beter.

    Ik vind hem nu lekkerder rijden in ieder geval.
    Doortrekken gaat merkbaar vlotter.
     
  17. woensdag pop off ventiel vervangen...
    kijken of ik hem dan minder hoor.
     
  18. andere vraag, sinds een paar weken nu dat de turbo haperend meedoet, bij gasgeven voel je de turbo inzetten en terug, weer inzetten en terug, olie en oliefilter zijn vervangen
    iemand een idee wat dat kan zijn?


    gaat om een:
    Ford Focus 1.6 TDCi 16V 90
    Combi/o, Diesel, 1.560cc, 66kW, FWD, HHDA; HHDB; EURO4; GPDA; GPDC, 2004-07 / 2012-09
     
  19. nu pop off ventiel vervangen en nu loopt hij weer heerlijk.!
     

Deel Deze Pagina