1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

waarom mag mijn focus maar 800 kg trekken?

Discussie in 'Performance' gestart door Yvonnekoopman, 17 apr 2017.

  1. #1 Yvonnekoopman, 17 apr 2017
    Laatst bewerkt door een moderator: 18 apr 2017
    Hallo lezers,

    Ik ben trotse bezitter van een Ford Focus 1.6, 100pk uit 2005 met een automatische bediening. gewicht 1208 kg. Motortype HDWA

    Ik zit eraan te denken om het maximale trekgewicht op te hogen, maar eerst wil ik weten waarom die nu maar 800 kg mag trekken, terwijl zijn voorganger automaat uit 2004 wel 1000 kilo trekken mag. Op internet lees ik alleen maar gegis en beweringen en iets met 'ecoboost' en 'koelsysteem' enzo, maar de feiten zijn lastiger te vinden. Volgens mij ligt dit niet aan de automaat.
    Wie heeft het antwoord?
     
  2. De Focus uit 2005 heeft geen Ecoboost, dus dat verhaal gaat niet op voor jouw auto. De Focus 2 is zwaarder dan de Focus 1, mogelijk dat dat de oorzaak is.
     
  3. Het vermogen van de motor zal niet 74 PK zijn maar 74 KW. 74 KW is 100 PK.


    De Focus 2 fase 1 met 1.6 Duratec motor i.c.m. automaat mag inderdaad maar 800 KG trekken. Dit terwijl de handgeschakelde versie 1200 KG mag trekken. Het lagere trekgewicht wordt dus veroorzaakt door de automatische versnellingsbak.

    De 1.6 Duratec is met 100 PK wat onderbemeten voor een relatief zware auto als de Focus 2. De motor moet behoorlijk werken om toch vlot met het verkeer mee te kunnen. Bij de handgeschakelde versie heeft Ford dit opgelost door de motor vrij veel toeren te laten maken zodat de auto toch nog enigzins vlot aanvoelt. Bij de versie met automatische versnellingsbak draait de motor minder toeren als bij de handgeschakelde versie bij dezelfde snelheid. Hierdoor heeft de versie met automatische versnellingsbak het dus zwaarder. Naar mijn mening is de 1.6 Duratec i.c.m. de automatische versnellingsbak dan ook niet bepaald een geschikte trekauto.


    Je kan het maximale trekgewicht laten verhogen door de auto individueel te laten keurendoor het RDW. Bij deze keuring wordt het trekgewicht vastgesteld door een aantal testen waarbij de auto langdurig behoorlijk zwaar belast wordt. De kosten voor een dergelijke individuele keuring zijn aanzienlijk. Daarbij is vooraf onmogelijk te zeggen op welke waarde het trekgewicht na de individuele keuring zal worden vastgesteld. Het is totaal niet ondenkbaar dat je een hoop kosten moet maken voor een zeer geringe toename van het trekgewicht.
     
  4. #4 Yvonnekoopman, 18 apr 2017
    Laatst bewerkt door een moderator: 18 apr 2017
    klopt! het is wel 100pk. Jeetje, wat zijn jullie reacties balen zeg! maar volgens mij ligt het niet aan de automaat hoor. De Ford focus futura, voorbeeld 29-pz-hg automaat mag wel 1000 kilo trekken.
     
  5. Klopt. Dat is een focus 1 en geen focus 2
     
  6. De 1.6 Duratec met automatische versnellingsbak mag 800 KG trekken.

    De 1.6 Duratec met hangeschakelde versnellingsbak mag 1200 KG trekken.

    Buiten de versnellingsbak zijn er geen technische verschillen. Wat is dus de reden dat de versie met automatische versnellingsbak minder mag trekken. Juist ja, de automatische versnellingsbak.


    Dat een focus 1 met automatische versnellingsbak wel 1000 KG mag trekken is hierin niet relevant. Ten eerste is de 100 PK Zetec S(E) motor die in de focus 1 is geleverd niet gelijk aan de 1.6 Duratec in de Focus 2. Ondanks dezelfde basis verschilt de Duratec op behoorlijk wat punten van de Zetec S(E). Ten tweede is het een totaal andere auto. De Focus 2 is in de praktijk aanzienlijk zwaarder als de focus 1.


    Een 1.0 of 1.6 ECOboost motor is technisch gezien in je auto te bouwen. Echter is de Focus 2 nooit met dit type motor geleverd. Er zullen dus veel aanpassingen moeten worden gedaan. Onderdelen die niet passen zullen moeten worden aangepast of op maat moeten worden gemaakt. Daarnaast zal de auto na ombouw ook RDW gekeurd moeten worden voordat je er de weg mee op mag. Daarbij zullen de kosten van de ombouw naar een ECOboost motor vermoedelijk de dagwaarde van de auto overstijgen. Economisch gezien is dit dus absoluut niet rendabel.
     
  7. Alles wat hier geschreven is, is helaas waar. De automaat is echt de beperkende factor. En dat kan om meerdere redenen zo zijn. Maximale koppel, koelend vermogen, enz.
    Wat maakt dat je zo graag meer wilt trekken? Rij je met een caravan? Of is dat de bedoeling?
    Een vouwwagen kan namelijk prima. En op vlakke weg zal dat ook geen enkel probleem zijn. Maar op lange klimmen kan de automaat loeiheet worden en dat is de ondergang.
     
  8. #8 Yvonnekoopman, 1 mei 2017
    Laatst bewerkt door een moderator: 1 mei 2017
    Dank voor het meedenken allemaal
     

Deel Deze Pagina