1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Koelvloeistof vervangen MK1

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door WhiteWhale, 29 mrt 2017.

  1. Ik wil onze MK1 van 2004 een onderhoudsbeurt geven, olie,bougie's en filters al eens bij de hand gehad, maar de koelvloeistof nog niet.

    Heeft iemand een stappenplan hiervoor?

    Hoe:

    Aftappen (waar?)
    Afvullen
    Ontluchten
     
  2. Ik volg even, aangezien ik dit ook wil gaan doen binnen niet al te lange tijd.
     
  3. Het werkt het beste als je eerst de oude eruit haalt dan pas de nieuwe erin.

    Op laagste punt aftappen (onderste slang radiateur) eigenlijk moet je dan ook nog het blok leeg zien te krijgen en zo ook de kachelradiateur overal blijft wel wat achter. Of je moet alles met water spoelen en dan nieuwe antivries toevoegen en de vorstbescherming meten. Maar waarom zou je vervangen alleen maar omdat het in het boekje staat ?
     
  4. Radiateur slang aan de onderzijde van de radiateur loshalen, koelwater loopt dan weg. Wat je zou kunnen doen is een compressor op de lege koelvloeistoftank zetten en daar lucht in blazen. Dan sputtert de boel er ook wel uit.

    Dan koelvloeistof erin, dop eraf laten en dan de auto starten en 'm op iets van 2000 rpm zetten en de boel ontluchten totdat de thermostaat open gaat. Beide grote radiateurslangen moeten dan warm worden. Bij mijn auto was dat moment gelijk met het aanslaan vd koelfan. Let op het kan snel gaan zodra de thermostaat open gaat. Een 2e persoon is handig, of je moet d.m.v. de gasklep de motor op toeren houden.

    Heb je 'm afgevuld en de dop erop gedraaid, dan een stuk rijden over flink wat hobbels/drempels om eventueel aanwezige luchtbellen eruit te krijgen. Volgende dag voordat je wegrijdt het peil controleren.

    De 1.6 16v kan een kreng zijn om te ontluchten.

    Koop wel roze koelvloeistof, niet van die blauwe.
    En anders haal je een aantal kannen bij de dealer (let op dat je de roze krijgt) Kost je de kop ook niet. Ohja bij het inschenken van dat spul, kan de straal geel lijken. ;).

    Succes.
     
  5. Ik gebruik voor mijn motoren de roze koelvloeistof, die is ook beter voor de auto. Procedure is dan praktisch gelijk aan die van mijn motor, alleen vul je daar bij direct in de radiateur, en moet je het expansievat apart verversen.

    Bedankt voor de info, ik ga er mee aan de gang.
     
  6. Zonder een degelijke OBD live data temperatuur meter heb je sowieso al geen idee wat je aan het doen bent...

    Daarnaast kan je ook gewoon de motor rustig het werk laten doen en stationair laten draaien, en gewoon in je kvs slangen knijpen tot het meeste lucht uit je systeem is:nocheer:. Tevens je expansie dop eraf laten zonder druk opbouw?? Ehh neejjj
     
  7. De dop eraf laten is goed doordat er geen drukopbouw is zal de temperatuur iets sneller stijgen en de thermostaat dus sneller openen zodat er en volledige doorstroming komt. Ik weet niet of er nog ergens ontluchtingsnippels zitten anders zou je die ook even open kunen draaien.
     
  8. #8 Marco Morello, 1 apr 2017
    Laatst bewerkt door een moderator: 1 apr 2017
    Euh jaaaa. Bij een focus I benzine dus wel. Heb 't zo al 10-tallen keren gedaan bij verschillende foci I. Heb 't zo geleerd van een Ford monteur die al +40 jaar in het vak zit en alles behalve is blijven hangen bij "het oude" spul. Live data van een OBD reader zegt alleen wat over de temperatuur (bij een focus I fase I is dat de koptemperatuur, bij een focus I fase II de koelvloeistof temperatuur, kun je dus nog niks mee) niet over het moment dat je thermostaat open gaat. Daarbij stationair laten tokkelen kun je er wel een volledige dag voor uit trekken. Dan gebeurt er echt niks, plus de olie wordt dan nauwelijks door het blok gepompt. Daarbij 2000rpm voor een benzinemotor die enigzins warm is, is geen enkel probleem. Bij een MK2 ST zou het vast anders kunnen zijn.
     

Deel Deze Pagina