Hi, Kan ik in mijn 2006 Focus II (1600 cc - 100 pk) het nieuwe e10 tanken? 10% ethanol lijkt me niet ok voor motor en leidingen. gr.
Volgens ford, anwb enz zou het moeten kunnen. Zie volgend topic: http://www.focusclub.nl/forum/showthread.php?t=39308&page=2
Moet je ff op je tankklepje kijken aan de binnen kant. Ik heb ook een 1.6 100pk maar volgens mij staat het er niet in aangegeven dus ik zou het risico niet nemen StephenV FoFo 1.6 benzine 100pk 2006
Waarom wil je het tanken? Als ik met de s-max 2.5t van mijn ouders in Duitsland ben tank ik het niet in ieder geval. Zeker als je niet veel km maakt is het niet aan te raden, e10 is veel minder lang houdbaar. Daarnaast gaat je verbruik omhoog. Gezien de leeftijd van jouw auto zou het wel goed moeten gaan.
Ik maak 20.000 a 25.000 km per jaar en in Antwerpen kost E95 (nu E10 dus) ongeveer eur 1,20 dat is een hele besparing. Super 98 kost daar ongeveer 1,51 .... Overigens mijn huidig gemiddeld verbruik is ongeveer 1 : 14
- - - En wat tank je nu Stephen? Maakt het merk wat uit? BP zegt dat hun benzine schoonmakende eigenschappen heeft.
Ik tank wisselend bij shell, esso of firezone en dan 95 ongelood of 98 Een tank kan beweren wat ze willen betreft schoonmakende werkingen dat kan ik niet terugzien of onderzoeken dus wat dat betreft let ik daar niet op StephenV FoFo 1.6 benzine 100pk 2006
In Nederland heb je nog gewoon E95 met 5% ethanol, vandaar dat ik de vraag stelde. Als geen e10 tanken gelijk super 98 inhoudt snap ik je overweging.
Firezone heeft een zeer schone super benzine -- die tank ik voor mijn oude Enfield. je zou eens een aluminium plaatje en rubberslangtje in een glas benzine e10 en super98 moeten hangen...
E10 is geen enkel probleem. We hebben al vele honderden liters in onze Fofo 2006 verstookt en tanken het altijd als het beschikbaar is. De leidingen en alles is gemaakt voor E10 (en misschien nog wel hogere concentraties ethanol). E10 is niet nieuw en de onzin die erover wordt geschreven ook niet.
Hi nctvico, Werd er in 2006 of eerder dan al ethanol in de benzine gedaan en hoe kom je aan deze wetenschap? Overigens de Mondeo 1.8 SCI (2003 - 2007) kan er niet tegen. gr
Dat E10 minder lang houdbaar is, heb ik nog niet gemerkt. Dat het verbruik met e10 hoger is dan met e95, is bij onze auto zeer zeker niet het geval(gebruikservaring over 88000 km)
Er zijn vele online tools waar je op basis van model en/of kenteken kunt nagaan of je auto voor E10 geschikt is. Ik kan het niet 1-2-3 vinden maar volgens mij is E10 in Frankrijk al meer dan 10 (misschien wel 15) jaar normaal en onze Mitsubishi Carisma uit 1997 kon er ook prima mee overweg. Automakers zijn niet achterlijk en houden goed in de gaten wat er in de komende jaren aan brandstoffen geintroduceerd gaat worden en zorgen ervoor dat hun (bestverkopende) auto's daarmee overweg kunnen.
@ focushand: Zinloze discussie, E10 heeft feitelijk een lagere energiedichtheid dus resulteert in een hoger verbruik. Dit is dus niet wat je merkt, maar gewoon natuurkunde. Houdbaarheid is vooral een probleem als je 1 x per maand hoeft te tanken. Ook dit is gewoon een eigenschap dus geen verzinsel (hygroscopisch en reactie ethanol<>zuurstof). Bij klassieke motoren leidt dit soms tot doorgerotte tanken door water dat achterblijft in de tank. Maak je veel kilometers dan zal dit minder snel tot problemen leiden. Als er geen normale E95 is snap ik dat je op e10 gaat rijden, als je een keuze hebt zou ik gewoon op E95 rijden.
[MENTION=317]kolere[/MENTION]: ik zeg niet dat iemand iets verzint, ik geef alleen maar weer wat ik door mijn eigen ervaring weet. Een discussie hoef ik niet aan te gaan, ik geef alleen mijn eigen ervaringen weer, dat iemand dit een punt van discussie vindt, is alleen maar jammer.
@kolere: uit wetenschappelijk onderzoek gedaan in Finland blijkt dat het verschil in vebruik met E10 minder is dan 2%. De lagere energieinhoud in ethanol wordt deels tenietgedaan doordat het beter verbrand. Die 2% is vrijwel niet meetbaar door het verbruik van dagelijkse ritten bij te houden. Door tegenwind, files, andere rijstijl, etc heb je al veel grotere variaties.
In Frankrijk is het al ruim 10 jaar verkrijgbaar, maar ik kies altijd voor euro 98. Daar loopt de motor voelbaar beter op. Het prijsverschil tussen E10, euro 95 en euro 98 is daar ook veel kleiner dan in NL.