Ford motorcraft

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Biobak, 11 feb 2017.

  1. Goedendag forummers.

    Mijn focus2 is inmiddels alweer 7,5 jaar oud. Door deze leeftijd is ford motorcraft wellicht interessant.
    Ik vind bar weinig over motorcraft en wat het bv. verschilt met een normale en duurdere beurt. Het enige dat ik aan detail vind is de term 'tweede montage' onderdelen. Voor mij klinkt dit als gebruikte onderdelen.

    Wie kan meer vertellen over motorcraft en heeft hier wellicht ook al ervaring mee?

    Mvg



    Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk
     
  2. 1e montage onderdelen zijn de originele onderdelen welke ook af fabriek worden gemonteerd. 2e montage onderdelen zijn vervangende (aftermarket) onderdelen welke als alternatief kunnen worden toegepast.

    Als alternatief voor sommige originele Ford (1e montage) onderdelen levert Ford als goedkoper alternatief ook Motorcraft onderdelen. Onderdelen die onder het Motorcraft merk beschikbaar zijn zijn voornamelijk onderhoudsdelen zoals accu's, uitlaten, remschijven, remblokken e.d.
     
  3. Tijd om deze topic weer eens wat leven in te blazen. Mijn auto is ondertussen alweer bijna aan onderhoud toe en dan komt de vraag weer: Kies is voor 'normaal' onderhoud, of toch maar voor een Ford Motorcraft onderhoudsbeurt?

    Voor het gemak gebruik ik even mijn eigen Focus 2 uit 2007 als voorbeeld. Mijn vollgende beurt is officieel de 10jr/200dkm beurt. Een ‘normale’ onderhoudsbeurt kost me €344 euro, een Motorcraft beurt kost me €155. Een verschil van maarliefst €189.

    Over het verschil wordt maar weinig gezegd, maar ‘normaal’ onderhoud omvat in ieder geval:
    • Uitsluitend gebruik van originele Ford onderdelen
    • Voorkomt onnodige reparaties
    • Gratis verlenging van onze pechhulp, Ford Assistance Gold

    Bij Ford Motorcraft worden in plaats van originele onderdelen de zogenaamde 'Motorcraft onderdelen' gebruikt. Dit zijn blijkbaar gereviseerde onderdelen, zoals: stuurpompen, koppelingsets, stuurhuizen, dynamo’s en accu’s. Maar, volgens Ford is de garantie en kwaliteit van deze onderdelen bijzonder hoogwaardig. Wel heb ik hierdoor gelijk vraag nummer 1 te pakken: Stel ik heb een onderhoudsbeurt en er zijn gebreken geconstateerd, dan zijn de prijzen van extra onderdelen nooit niet inbegrepen, dus waarom dan dit punt überhaupt benoemen? Daarmee valt dit punt eigenlijk direct al weer af.

    Als we verder kijken komen we bij het punt ‘onnodige reparaties voorkomen’. Betekent dit dus dat ze bij Motorcraft minder punten nakijken? Maar waar moet ik dan van uitgaan? Bij een kleine beurt wordt gemiddeld naar 20 punten gekeken. Dat zijn dan vaak de snel te controleren onderdelen zoals banden, verlichting, vloeistoffen enzovoorts. Een grote beurt gaat vaak al verder met controleren van filters, ophanging, remkracht, schokdempers en dergelijke. Waar valt de Motorcraft dan? Is het altijd een kleine beurt? Is het een 'middengroot beurt' waar ook enkele punten van de grote beurt inbegrepen zijn? Opnieuw is er enorm veel onduidelijkheid. Maar hetzelfde geldt voor de ‘normale’ onderhoudsbeurt. Wat houdt dat dan precies in?

    Tot slot hebben we de Ford Assistance Gold. Een pechhulp voor overal in heel Europa inclusief vervangend vervoer. We hebben het hier over iets wat gemiddeld voor ongeveer €85 per jaar aan particulieren wordt verkocht. Stel we trekken dat af van het normale onderhoudsbeurtprijs, dan komen we uit op €259 (€344-€85). Dat is nog steeds meer dan €100 duurder dan de Motorcraft beurt.

    Kortom, ik ben opnieuw geen weloverwogen keuze maken simpelweg omdat het ik maar niet achter het verschil kan komen tussen de reguliere onderhoudsbeurt en de Motorcraft onderhoudsbeurt. Het ergste zijn nog zaken zoals de ‘Motorcraft Banden’. Opnieuw geen idee wat voor banden ik hiervoor krijg.

    Is er iemand hier die misschien wel meer weet over het Motrocraft fenomeen?
     
  4. Het is natuurlijk ook marketing. Geloof niet alles wat ze zeggen. Daarbij is de auto wel dealer onderhouden maar moet je minder betalen. Het verschil zal 'm met name in de gebruikte onderdelen zitten. Kan me voorstellen dat ze bij een normale beurt originele onderdelen gebruiken en bij een Motocraft beurt aftermarket onder het Motocraft label. En dan nog kan aftermarket (Bijv. een waterpomp) soms nog wel beter zijn dan het origineel of is zelfs hetzelfde als origineel. Regelmatig onderdelen in handen gehad die aftermarket zijn gekocht, maar waar het Fordlogo uit weg is geschuurd.

    Verder of er bij een Motocraft beurt gereviseerde onderdelen worden gebruikt, vraag ik mij bij sommige onderdelen af. Hoe en waarom ga je een koppelingsset reviseren? Zeker als je de kosten ziet van een goeie aftermarket set.
     
  5. Vroeger jaar of 15 geleden waren motorcraft delen toch standaard bij de ford als onderdelenmerk.
     

Deel Deze Pagina