nog beurten bij 200000 +?

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Hoefhaan, 31 jan 2017.

  1. #1 Hoefhaan, 31 jan 2017
    Laatst bewerkt door een moderator: 31 jan 2017
    Hallo!

    Ik heb een focus II wagon 2005, welke inmiddels de mooie stand van 200000 km heeft bereikt.

    Nu wil ik er nog 1 a twee jaar mee kunnen doen, en dan wordt hij ingeruild. Heel veel waard is hij niet meer; inmiddels is de airco defect, de bekleding van de bestuurdersstoel begint kapot te gaan en de lak vertoont her en der wat mankementen. Ik krijg er misschien nu nog max 2000 voor met wat geluk maar de komende twee jaar wil ik eigenlijk gewoon zo goedkoop mogelijk rijden.

    Ik heb hem tot nu toe dealer onderhouden (en tnt daar wel tevreden over, rekenen niet erg veel) maar nu begin ik mij af te vragen wat ik nog aan onderhoud moet doen. Binnenkort gaat er een gebruikte uitlaat onder anders komt hij niet door de APK, maar zou ik nu nog beurten moeten laten doen? Ik hoor genoeg mensen die nooit structureel beurten doen en daar prima mee weg komen...

    Ik snap dat er geen pasklaar antwoord is wat wijsheid is maar wat zijn jullie ervaringen met oudere auto's en dergelijke km standen?
     
  2. Bestuurdersstoel, kan je prima op zitten ook al is hij versleten. Maar je kan ook gaan zoeken voor 2de hands stoelen en die erin zetten?
    Lak is ook niet belangrijk voor het rijden, maar zou je zelf kunnen spuiten desnoods (als het kleine stukken zijn).
    Uitlaat zou ik ook 2de hands regelen en/of universele erin laten zetten.
    Dealer onderhouden zou ik sowieso niet meer doen. Vind het beetje overrated. Ooit een Renault gehad, die had problemen, ze(de dealer) konden niet vinden wat er aan de hand was e.d. Zelf gevonden toen, zelf motorkabelboom vervangen. Deed het weer...
    Ik ga gewoon naar universele garage, waar ik vertrouwen in heb. Niet teveel vraagt en gewoon redelijk is met onderdelen. Veel 2de hands dingen erin e.d. bij oudere auto's. Denkt met je mee.

    Ik zeg, klein onderhoudsbeurtje laten doen (olie verversen e.d.). Dat is minimale wat je kan doen. Verder op zoek gaan naar 2de hands onderdelen, die je zelf kan vervangen. Dan kan je het zo min mogelijk laten kosten.
    En dus naar andere garage dan dealer. 50 euro arbeid per uur ipv 90 euro ofzo...
     
  3. Ik heb mijn vorige Focus tot aan het eind (344000) dealer onderhouden. Beurten zou ik wel gewoon laten doen, het is ook een vorm van preventief onderhoud.
     
  4. ik zou nog wel even de distributie vervangen (tenzij dit al gedaan is)
    voor de rest ben ik het eens met Ewout.
     
  5. Ik rij zelf al jaren veel kilometers in een Focus 2 fase 1 uit 2006 en rek de onderhoudsintervallen altijd op. Ik rij rustig, trek geen caravans, rij in het vlakke NL e.d. en check zelf regelmatig vloeistoffen, de banden, etc.
    Wanneer is de laatste beurt geweest?
    Distributieriem vervangen is uiteraard altijd aan te raden, maar is juist zeer prijzig. Je kunt de gok nemen natuurlijk.
    En verder inderdaad 2dehands onderdelen en naar een universele garage.
     
  6. Als je de gok mbt tot de distributieriem neemt en hij breekt toch heb je een niet-rijdende auto, die beduidend minder waard zijn.
     
  7. iig het geld hebben om per direct weer een andere aan te kunnen schaffen.
     
  8. #8 Marco Morello, 31 jan 2017
    Laatst bewerkt door een moderator: 31 jan 2017
    Je hebt een 1.6 16v of niet?
    Minimale wat je moet doen zijn de oliebeurtjes. Ipv om de 15k kun je die naar naar 20k zetten. Remvloeistof is belangrijk voor je eigen veiligheid, net zoals remmen en banden etc. Distributieriem had bij 160.000km of 10 jaar gemoeten, ik weet niet of die al vervangen is. Zo niet loop je daar zo langzamerhand een risico.

    Ik zelf het volgende doen; de auto 1x goed neerzetten en dan alleen de oliebeurtjes doen. Met goed neerzetten bedoel ik dus; nw luchtfilter, nw pollenfilter, nwe olie incl. filter, eventueel nwe bougies. Remmen en remvloeistof laten controleren of die nog goed zijn, zo niet dan vervangen. En tja de distributieriem... als ie gedaan is niet meer naar omkijken, is ie niet gedaan is dat persoonlijk iets waar ik niet heel gerust mee zou rondrijden.

    Als je bovenstaande doet (distributie daargelaten) dan moet je met alleen de oliebeurtjes nog wel een jaar of 2 kunnen rijden.
     
  9. Ik vraag me overigens af of het verstandig is om een gebruikte uitlaat te gaan monteren. Als je deze zelf via internet besteld en zelf monteert dan is dit misschien even duur als een goede gebruikte uitlaat... Op internet kost dat spul namelijk echt niks.
     
  10. Originele uitlaten gaan tegenwoordig zonder veel problemen 10 jaar mee. Universeel spul van Ebay *******t na een jaar al onder je auto vandaan.. Liever een goede gebruikte dan pisbakken staal van de kwikfit
     
  11. #11 Zidane, 1 feb 2017
    Laatst bewerkt door een moderator: 1 feb 2017
    Ben het helemaal eens met antig. Ik heb ooit de fout gemaakt om een nieuw uitlaatspruitstuk te halen voor mijn vorige Focus bij ATU. Dit ding viel binnen 1 jaar van ellende uit elkaar. Daarna een origineel spruitstuk gehaald bij de sloop voor minder geld en heb er jaren plezier van gehad.
     
  12. http://www.mister-auto.nl/fl/einddemper-knalpot/walker-23211_g3437_a01323211.html

    Als voorbeeld; Walker einddemper, dit is zeker geen Ebay rotzooi. € 64,90. Dan ging ik niet met rommel van de sloop lopen tobben hoor.
     
  13. Originele uitlaten gaan idd lang mee.
    Maar dan moet je wel een orginele kunnen monteren....
    De motorcraft uitlaten zijn maar marginaal beter dan de kwikfit spullen.
    Originele Ford uitlaten zijn meteen weer stukken duurder en niet eens meer verkrijgbaar voor ieder model.

    Leuk voorbeeld is bijvoorbeeld Peugeot. De originele kwaliteit uitlaat die onder een auto zit is niet eens verkrijgbaar. Zogenaamde originele uitlaten van de Peugeot dealer zijn allemaal binnen 2~3 jaar weer gaar.

     
  14. #14 nctnico, 1 feb 2017
    Laatst bewerkt door een moderator: 1 feb 2017
    Beurten daar doe ik al meer dan 10 jaar niet meer aan want je auto wordt er niet beter van maar je portomonnee wel leger. Olie en distributieriem op tijd vervangen en verder vervangen wat stuk is. De rest komt wel met de APK. Goede (originele) onderdelen zijn wel aan te raden en die zijn ook goedkoop te krijgen via de Duitse Ebay (ebay.de). Nieuw of tweedehands hangt van het onderdeel af. Een originele gebruikte spiegel past beter dan een immitatie.
     
  15. basis onderhoud kun je ook prima zelf doen, met een beetje rondvragen op fora, en google kom je een heel eind, en bespaart een flinke bult centen.
     

Deel Deze Pagina