1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Koude start 1.8 TDCI Rookwolk

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door montagne, 19 jan 2017.

  1. #1 montagne, 19 jan 2017
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 jan 2017
    Even een vraagje voor de mede 1.8 TDCI rijders.
    Ik heb deze auto nu ongeveer een half jaar.
    De auto rijdt prima.
    Bij een koude start komt er een flinke rookwolk uit
    Kan best met het koude weer van de laatste tijd te maken hebben.
    Gewoon tijdens het rijden geen rook achteruit.

    [​IMG]

    Na de korte supermarkt ritjes met de feestdagen is het verbruik weer aan het dalen. Van de 6,0 nu weer op 5,8.
    Ook draait hij wat onregelmatig maar dat is gauw voorbij.
     
  2. #2 zeeuwse wagon, 19 jan 2017
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 jan 2017
    Niks bijzonders denk ik, dat hebben alle diesels bij een (zeer)koude start. Zeker als je maar kort voorgloeid.
    Mijn Vito geeft ook altijd kort een wolkje bij de koude start, en mijn vorige Combo ook.
     
  3. Het zouden versleten gloeipluggen kunnen zijn.
     
  4. Dat deed die van mij de afgelopen 5 jaar ook. Met nieuwe gloeipluggen wordt de duur van het roken wat ingekort, maar de hele straat blijft zien dat je net de auto hebt gestart :mrgreen:
    Ik heb er nooit een oplossing voor kunnen vinden.
     
  5. Ik start altijd pas als het lampje uit is.
     
  6. Als de wolk net zo groot is als bij mij toen kun je zo'n 50m aan rookpluim in de straat hangen. Bij -10 kon hij nog langer zijn...
     
  7. Heeft dat op zich nog nadelige gevolgen?
    Zijn ze te controleren?
    Lastig klusje of net zoiets als bougies vervangen?

    Zal eens kijken of er een how to is
     
  8. Iets lastiger (althans bij de 1.6tdci)

    1. ze zitten aan de achterkant van de cilinderkop dus je kunt er lastig bij
    2. de stroomdraad zit onder een m3 moertje (ipv een bougie dop)
    3. Bougiesleutels zijn niet verkrijgbaar, heb een pijpsleutel moeten gebruiken.
     
  9. Bij de 1.6 tdci is het kudtwerk. Die pluggen zitten soms nog weleens vast met als gevolg dat je ze er niet uitkrijgt.
     
  10. De aftrap beveiliging van de Mazda Ditd motoren was nog veel fijner. Die blaast domweg de turbo af terwijl je aan het inhalen bent met als gevolg een enorme roetwolk en medeweggebruikers die zich helemaal de klere schrikken. Nee, dat was geen nette oplossing van Mazda :nocheer:
     
  11. Nou dat valt wel mee denk ik.
    Het viel me een paar weken terug op omdat ik in een parkeergarage achteruit reed en dus in mijn eigen wolk terecht kwam.
     

Deel Deze Pagina