Motorstoring, harmonica luchtslang lek/gescheurd....

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door schenzel, 14 jan 2017.

  1. #1 schenzel, 14 jan 2017
    Laatst bewerkt door een moderator: 14 jan 2017
    Vandaag schoot de motor van m'n Focus 1.6 TDCI in de noodloop. Bleek dat de verticale plastic luchtslang achter de intercooler, in het harmonicagedeelte boven thv oliepeilstok gescheurd te zijn op de "las" naad.... Bij gas geven fluit de lucht eruit.....

    Vraag:
    1: Is de scheur van ca. 3 cm nog te herstellen, zo ja, hoe?
    2: Waar zijn die slangen te krijgen online (kom ze tot op heden niet tegen)
    3: Is vervangen gemakkelijk zelf te doen zonder slopen/speciaal gereedchap/etc.

    Dank alvast!

    Vr gr Joop
     
  2. bij de dealer bestellen en ophalen
     
  3. Vervangen is goed zelf te doen als ik het zo lees hier op het forum. Die slangen scheuren wel vaker en een aantal hebben zelf de slang vervangen.
    Ik denk inderdaad dat de dealer het makkelijkst is om de slang te bestellen.
     
  4. Zoals eerder al genoemd werd: bij de dealer halen. Kostte mij €54. Online kon ik ze niet vinden en repareren lukt niet makkelijk. Vervangen is een klusje van tien minuten.
     
  5. Heb ik ook meegemaakt. De nieuwe versie van deze slang heeft overigens geen harmonica meer, maar kostte mij wel €80,- bij de dealer.
    Het vervangen was goed te doen, maar toch ook lastig wegens tekort aan ruimte.

    Eén ding om in het achterhoofd te houden: een mogelijke oorzaak is een te hoge turbodruk. De turbo wordt aangestuurd via het vacuumsysteem en een klep die op de achterkant van de versnellingsbak zit. Neem je deze oorzaak niet weg dan ploft vanzelf een ander deel van het inlaattraject (zoals het inlaatspruitstuk).
     
  6. Voorzover ik weet is de motor al in de noodloop geschoten mocht dit punt bereikt zijn. Die slangen hebben niet het eeuwige leven.
     
  7. Dank voor de adviezen. Inmiddels met tie rips en ducktape de scheur flink ingepakt, luchtlekkage en storing is voorlopig voorbij.
    Nu uitkijken naar geschikte slang en weersomstandigheden om deze te vervangen.
     
  8. #8 schenzel, 18 jan 2017
    Laatst bewerkt door een moderator: 18 jan 2017
    Ok,
    vandaag na een paar honderd kilometer probleemloos rijden opnieuw in de noodloop.

    Met Torque de volgende foutcodes uitgelezen:

    P0101: Mass or Volume Air Flow Circuit Range/Performance Problem
    P0234: Turbo/Super Charger Overboost Condition
    P0404: Exhaust Gas Recirculation Control Circuit Range/Performance
    P1101: [Ford] Mass Air Flow Sensor out of Self-Test Range

    Na wissen foutcodes weer een proefrit gemaakt (na opnieuw starten motor geen storing/noodloop). Na een paar kilometer en een acceleratieactie rond de 130 km/u wederom in de storing/noodloop. Opnieuw foutcodes uitgelezen:

    P0234: Turbo/Super Charger Overboost Condition

    Het lijkt er dus (inderdaad, zoals al door Vogel gesuggereerd) dat de turbo teveel druk levert.....

    Iemand een idee?
     
  9. Ja, regelklep achterop het blok vervangen, en gelijk een nieuwe slang.
     
  10. koop eerst eens een nieuwe slang
    met ducttape en tierips krijg je de boel niet dicht en ga dan verder kijken of er weer een storing terug komt
     

  11. Dat is goed voor de economie. Met een lekke luchtslang rijden ontwikkel je veel roet en die vangt een roetfilter weer op. Deze verzadigd zo lekker snel. Oftewel. Het is niet aan te raden zo door te rijden.
     
  12. Slang is nu -hetzij tijdelijk- potdicht gemaakt. Storing is nu de te hoge (turbo) druk (die zoals eerder gezegd best wel eens de oorzaak van de gescheurde slang kan zijn?).

    Storing/noodloop treedt vooralsnog niet meer op. Heb de turbodruk tijdens een proefrit gemeten, max 21 PSI (zo'n 1,5 bar) bij 120 km/u en daarbij het geven van een put gas.
     

Deel Deze Pagina