1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

2.5i 20V 225pk Motorstoring met lambdaspacer

Discussie in 'Performance' gestart door gjboy1, 24 dec 2016.

  1. Waarschijnlijk is deze discussie eerder gevoerd maar dan lees ik meer een wel schuld van decat niet de schuld van decat. Dus hierbij:
    Ik heb 3 maanden terug een decat gemonteerd met uiteraard storing als gevolg. 2 weken daarna heb ik een lambda spacer gemonteerd met een andere lambda sonde, want van de oude was het schroefdraad kapot. Deze heb ik in Duitsland besteld voor 40€. En nadat ik naar huis reed, zonder de code te wissen verdween het lampje. Dus ik helemaal blij.
    Tot vorige week nergens last van totdat ik een paar foutcodes kreeg. Namelijk:
    P0141: O2 Sensor Heater Circuit Malfunction (Bank 1, Sensor 2)
    P0136: Oxygen O2 Sensor Circuit Low Voltage (Bank 1, Sensor 2)
    P2196: Oxygen Sensor Signal Biased/Stuck Rich - Bank 1 Sensor 1
    Nu is mijn vraag: is mijn eerste sonde nu kapot? Mijn lambdasonde op de decat? Werkt mijn spacer toch niet na 3 maanden? Of toch alles de schuld van de decat.
    Oja, mijn st zuipt al, maar nu zuipt die als een brabander. Waarschijnlijk omdat die in veilige modus gaat? Ik rij niet veel maar wel altijd lange afstanden. Als ik 120 reed was 600 km op een tank te doen. Nu net 400km.
    Iemand ook deze problemen gehad? Kan wel de katalysator terug gaan hangen maar wil wel zeker weten dat het daaraan ligt ipv de eerste sonde.
    Alvast bedankt
     
  2. Als de zekering en bedrading van de achterste sensor in orde is, dan kun je concluderen dat deze stuk is.

    De voorste sensor blijft echter op rijk mengsel staan, dit kan erg gevaarlijk zijn voor je motor. Als de meting van de lambdasonde klopt, kan het zijn dat er een injector blijft sproeien..
     
  3. Ik denk ook sensor stuk.
    De melding van de voorste sensor kan door de achterste komen.
    De achterste sensor wordt gebruikt voor controle van de kat, maar ook voor calibratie van de voorste sensor (in beperkte mate)
     
  4. Heb je een originele lambdasonde geplaatst of een universele ?
     
  5. Voor 40 euro krijg je alleen een universele
     
  6. Ik dacht dat hij bedoelde dat hij 40 euro had betaald voor die lambda spacer.. mijn fout!
     
  7. Is geen originele sonde idd, maar alles heeft het wel 2500 km probleemloos gedaan. Dus is het dan puur toeval dat de eerste sonde kapot is?
     
  8. Zou het kunnen komen omdat ik een universele lambda sonde heb geplaatst?
     
  9. Kans is aanwezig dat je nwe sonde al kaputt is.
     
  10. Komt de code constant terug of om de zoveel 100km?
     
  11. Alles gewist en de code p2196 blijft constant terugkomen, waardoor ik denk dat de eerste sonde kapot is. Zit die net na de turbo op de downpipe nog boven het flexibele stuk?
     
  12. Nieuwe sonde gestoken en het was inderdaad de eerste sensor die kapot was. Heb nog even navraag gedaan en schijnt dat de lambdasonde op de katalysator alleen controlerende functie heeft tov de eerste. Dus de spacer doet z'n werk goed tot nog toe
     
  13. Dat laatste klopt absoluut niet!
    Dit is bij de meeste auto's op de markt het geval, maar niet bij de Bosch ME9 die oa in een St225 zit.
    De achterste sensor heeft direct invloed op ontsteking en heeft naast controle van de kat als functie om de voorste sensor te kalibreren.

    Ik heb toevallig de achterste sensor stuk en heb me de pleuris gezocht naar de storing.
    In de grafieken die ik in mijn topic heb geplaatst kan je zien wat de invloed is.
     
  14. Oke, nouja de 'kennis van de Ford dealer' ben blij dat het is opgelost en zal het nog wel eens navragen.
     
  15. Vraag ze dan even in de technische documentatie te kijken ;)
     
  16. Maargoed in theorie zou het dus kunnen zijn omdat ik een lambda spacer heb, mijn auto meer verbruikt dan toen mijn kat er nog onder zat?
     
  17. Dan is een spacer niet zo.'n goeie oplossing
     

Deel Deze Pagina