Ben trotse bezitter geworden van een Ford Focus 1.0 eco boost sedan van 2012 92Kw sinds 3 december 2016. Bij aankoop 148.974 km. Bij 65.000 km slang koelvloeistof vervangen, bij 100.690 Turbo en motor compleet vervangen, bij 136.072 krukaspos. sensor vervangen tevens 140.000km beurt. Na een paar kilometer gereden te hebben motormanagement lampje oranje knipperen en motor inhouden. Foutcode P0301, bobine 1e cilinder defect. Bobine en 3x bougies vervangen ( garantie) Echter nu nog geen klachten maar als ik de OBD uitlees komt steeds foutcode P0420 naar voren. Ook als ik hem wis. Motormanagement lampje brandt of knippert niet. Motor draait normaal, geen vermogens verlies. Katalysator defect of aan het defect raken ? Heb gelukkig nog 6 maanden volledige garantie via Autotrust. Heb nog geen 150.000km gereden. Of heeft iemand een andere oplossing of advies. Bedankt alvast.
Zo wat een reparaties zijn er al uitgevoerd zeg. is er ook bekend waarom de motor vervangen moest worden?
Bij 65.520km koelwaterslang gescheurd. Motor waarschijnlijk te warm geworden. Bij 100.690km turbo vastgelopen en motor versleten. Motor en turbo vervangen. Dit heb ik kunnen achterhalen uit de onderhoudshistorie
Denk dat de vorige eigenaar niet op tijd gestopt is toen de slang scheurde... daar is de 1.0 gevoelig voor...
Opgelost. Bij P0301 knipperde de mil. Bij P0420 brandde of knipperde de mil helemaal niet. Na nogmaals mbv bedrade uitlees app gereset te hebben (eerste keer via bluetooth mogelijk niet goed de foutcode gewist ) en ruim 30 km gereden te hebben komt er geen foutcode meer op het scherm.
P0301 is ontstekingsmisser en P0420 is katalysator rendement laag. Ik gok dat deze storingen terugkomen, in ieder geval de P0420 na ongeveer 75 - 100 Km gereden te hebben. Controleer dan even of de bouten van de turbo > katalysator nog goed vast zitten.
Hallo Nicky bedankt voor je advies . Ga ik zeker in de gaten houden. Als P0420 terugkomt zal de mil toch moeten branden of knipperen? Dit deed hij dus niet.Of moet ik na 70 a 100 km gewoon even uitlezen? Ik denk dat ik gewoon maar even ga uitlezen dan. Wordt vervolgd.
Dikke pech, vanmiddag mil oranje branden. Fout code in het rood P0420. Ben bang dat de kat het heeft begeven. Heb garantie erbij gekocht maar kost mij 50 % plus 45,- euro. Zal wel een dure grap worden.
Via Autotrust garantie. (zie www.autotrust.nl) . Maar heeft iemand ervaring met het gebruik van JML Catalytic Converter Cleaner ? Wordt aan de brandstof toegevoegd en reinigd zo het gehele brandstofsysteem. (heb gegoogeld naar reinigen katalysator) Of is het beter de kat te vervangen die volgens mij defect is geraakt na de ontstekingsmisser.
Oké bedankt weet waar ik aan toe ben. Morgen afspraak met de garage. Overigens kan ik nog met de auto rijden of liever niet?
Ik zou xe voorste lambda sensor maar gaan vervangen met code po420 Heb er al 10 vervangen met deze storing en daarna storings vrij.