Laag (75/80C) blijvende koelvloeistof temperatuur

Discussion in 'Techniek & onderhoud' started by junkie26, Dec 8, 2016.

  1. Zoals het onderwerp al aangeeft, blijft de koelvloeistof temperatuur (indicatie wijzer dashboard) van mijn Focus 2.0 TDCI uit 2008 sinds kort op zo'n 75-80 graden hangen, en lijkt niet altijd even constant. Nu zijn er verschillende posts waarin dit al vermeld is, maar met verschillende reacties (kapotte thermostaat, 'niet druk om maken - is normaal', kapotte temp. sensor, etc.). Lezende dat veel van diesels hier last van schijnen te hebben zou ik me wellicht niet zo druk moeten maken, echter, ik weet vrij zeker dat de temperatuurindicatie voorheen altijd vrij dicht tegen de 90C aan zat, en constant was.

    Aantal observaties:
    - TEST menu ingegaan, 'gauge sweep' is ok (temp. wijzer gaat netjes van min. naar max.)
    - 's Ochtends bij ~10C buitentemperatuur staat de wijzer op dashboard (uiteraard) op minimaal (60C). In het TEST menu zie ik 'engine temp' op 48-51C (2x getest) staan (vreemd toch, zou dus zo'n 10C moeten zijn???). 'temp gauge' geeft 0054 aan, whatever that may be...
    - Na paar minuutjes rijden wordt de temperatuur van de blazer (kachel) al lekker warm. Dashboard wijzertje staat dan nog op minimale stand. Na zo'n 5-10 min. op de snelweg kruipt hij omhoog naar zo'n 85C en zakt vervolgens weer wat in naar zo'n 75-80C.
    - Na de auto goed opgewarmd te hebben (15 min op snelweg), staat het wijzertjes dus op 75-80C, maar in het TEST menu geeft hij een 'engine temp' aan van 111-114C (2x getest). Ik weet niet zeker of de 75-80C en 111C dezelfde temperaturen zouden moeten meten (of is de ene de koelvloeistof en de andere de temperatuur ergens in/op de motor?). Paar keer opnieuw naar 'temp gauge' in het TEST menu geeft verschillende lezingen (0172, 018B, 01A4...geen idee wat dat betekent).
    - De motor zelf wordt na zo'n ritje wel warm, maar voelt nergens echt heet, ik kan alles gewoon met m'n blote handen aanraken. Koelvloeistof slangen (1 dikke, 2 dunne) in/uit koelvloeistof reservoir zijn warm, niet heet. Dikke slang aan de thermostaat hetzelfde.
    - Kachel vol aan (warm) of helemaal uit tijdens het rijden lijkt niet echt effect te hebben op de temperatuur indicatie op het dashboard. Rustig rijden (rond 75C) vs snelweg (rond 80C) wel iets.

    Goed, tot zover mijn analyse... Ik dacht in eerste instantie dat wellicht de thermostaat kapot is (of gaat) en dus automatisch op 'vol' koelen gaat, waardoor de motor 'overkoelt' wordt. Maar als de motor temperatuur lezing zo'n 110-115C aan heeft lijkt me dat niet het geval?

    Iemand enig idee wat hier aan de hand is?
     
  2. Het zou wellicht kunnen dat het testmenu de temperatuur in Fahrenheit aangeeft ipv in graden Celcius (10 gr C = ca 50 gr F)

    De verschijnselen passen verder zeker bij een thermostaat die niet meer optimaal functioneert en gedeeltelijk (te ver) open blijft staan.
    Als dit mijn auto zou zijn zou ik gewoon een nieuwe thermostaat monteren
     
  3. mijn 1.6 tdci uit 2006 wordt ook niet warm op de meter als het buiten koud is.
    de kachel gelukkig wel
    vele dieselaars hebben dat, ik maak me er niet druk om.
     
  4. De engine temp is de temperatuur van de cilinderkop. Die zit op bedrijfstemperatuur inderdaad rond de 120 graden.
    Je klachten lijken sterk op wat ik zie bij mijn 1.8 tdci. Bij temperaturen lager dan 5 graden komt de wijzer niet (veel) verder dan 75 graden. Tenzij je een hele tijd stil staat met draaiende motor.
    Persoonlijk verwacht ik dat je bij de 2.0 tdci hetzelfde probleem hebt. Dan zou je de komende dagen er weer minder last van moeten hebben.
     
  5. Hier bij een 1.6tdci het zelfde, onder de 5 graden niet warm te krijgen en komt hij zeker niet hoger dan 75/80. En als ik maar even stil sta ofzo, zakt hij gelijk weer.
     
  6. Als je met dit weer de motor warm rijdt en dan even stilstaand laten lopen tot de vin gaat draaien dan ga je rijden als nu de temperatuur duidelijk snel en ver terug zakt en dan richting het koud dan kun je ervanuit gaan dat de thermostaat kapot is als ie maar een graad of 10 zakt zal er weinig aan de hand zijn.

    Een oplossing kan zijn om de radiateur voor een deel af fe schermen met karton of iets dergelijks zorg dat de ventilator vrij blijft.. je haald dan wat koelend vermogen weg en dus zal de temperatuur minder zakken. Slaat de ventilator geregeld aan dan iets minder afdekken.
     
  7. Ook mijn 1.6 TDCI uit 2007 (dus fase 1) heeft er ''last'' van. Zeker als het tussen de 0 en -5 is, en ik even stil sta, zakt hij tot net iets boven de 60.. Wanneer ik weer ga rijden klimt de meter weer.
    Kachel wordt goed warm, dus volgens mij is het allemaal wel in orde. Zou voor mijn eigen gemoedsrust alleen fijner zijn als hij gewoon exact op 90 graden zou staan. Maar dat zal wel tussen de oren zitten :D
     
  8. #8 kolere, Dec 9, 2016
    Last edited by a moderator: Dec 9, 2016
    90? Er zit een thermostaat in die open gaat rond de 82 graden. Wanneer het onder 0 graden is zal bij lang uitrijden en stilstaan de temperatuur bij de 1.6tdci zakken. Bij rijden zou die wel op temperatuur moeten blijven.
     
  9. #9 schenzel, Dec 9, 2016
    Last edited by a moderator: Dec 9, 2016
    Ook bij mijn Focus II fase 1 (2005) 1.6 Tdci is mij opgevallen dat de temperatuurmeter nauwelijks boven de kwart (75 graden?) komt laatste tijd en ietwat varieert. Kachel wel voldoende warm. Ook via OBC en de app Torque lees ik zowel stationair als rijdend een temperatuur schommelend tussen de 71 en 78 graden met de slang naar de radiateur flink warm....

    En dat terwijl de thermostaat pas bij 83 graden open zou moeten gaan....

    Aldus verdenk ook ik de thermostaat dat ie te vroeg open gaat danwel niet meer (geheel) sluit, en overweeg die te vervangen. (Tips over hoe dat te doen?)
     
  10. Wat een "paniek" allemaal over iets wat gewoon zo hoort...
     
  11. ik was al bang dat ik de enige was die zich geen zorgen maakte :mrgreen:
     
  12. Klopt, er zijn uiteraard ergere dingen, maar een diesel die niet op de gewenste temperatuur komt is niet op z'n best.

    Zelf merk ik onder andere een verbruikstoename van bijna 10 %.....
     
  13. dat is dus de vraag, komt de motor niet op temperatuur of komt de meter niet in de gewenste stand?
    verbruik is bij mij ook altijd hoger in de winter.
     

Share This Page